Gå till innehåll

Oscar II Fort, TGB 11


O.II.F

Rekommendera Poster

Stiftkontakten sitter invid bromspedal, kabeln jag förmodar skall sitta där, har 2 röda kablar. Mao svårt för mig att via uteslutningsmetoden/ märkning veta vilken sitter vart, om de nu ens spelar roll? Tror dess utom att bilen går på konstant 4hjulsdrift (inget "pys" ) vid urkoppling, trots att lampan verkar funka, kan det finnas ett samband då vi har där å rev vid bromshuvudcylinderbytet???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter sannolikt men jag skulle oxå misstänka att det där är bromsljuskontakten, på den spelar det ingen roll om man byter stift på kablarna då det bara är en strömbrytare och inget mer.

 

Det bör dock sitta kablar på den, kan det möjligtvis har förväxlats kablar mellan brytaren för inkopplings av 4-hjulsdrift och bromsljus?

 

Isåfall har du kopplat ut inkopplingen av 4-hjulsdriften och använder den brytaren till bromsljuset istället?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förväxling är naturligtvis en möjlighet, jag var inte på plats vid huvudcylinderbytet, men bevisligen kopplades inte alla kablar tillbaka, så varför inte? När jag såg den lösa kabeln tittade jag under instrumentpanelen och kunde amatörmässigt konstatera att jag förmodligen höll på att stirra rakt in i det som fackmannamässigt kallas ormbo .. Så om felkopplingsteorin stämmer, vad är det jag letar efter? ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... det har jag inte koll på men om jag hinner kolla på min elva imorgon så kan skriva upp siffrorna på kablarna som skall sitta på bromsljuskontakten, dessa sitter förmodligen någon annanstans. Det är ju lustigt om bromsljuset funkar dock...

 

Det kanske förresten går att hitta dessa siffror i manualen oxå, kablarna är ju snyggt och prydligt märkta som tur är :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat med mekanikern som genomförde huvudcylinder bytet, och enl hans utsago var dessa kablar (enl bild) INTE fast satta när jobbet påbörjades, där av monterades inte kablarna heller när huvudcylinder bytet var klart. Placeringen av kontakten (enl min bedömning) tyder mycket riktigt på en bromskontakt, och sannolikheten att stiften "bara hoppat ur" måste vara väldigt liten. bilen besiktigades och reggades för några veckor sedan, då funkade bromsljus OCH fyrhjulsdriften. Sedan dess har bilen rullat enbart 7 mil på asfalt. Klart att saker går sönder på en gammal bil, MEN detta verkar lite lurt tycker jag nog allt. Har återmonterat kontakterna men ej kunnat kontrollera om broms ljusen funkar, fyrhjulsdriften (pyset) går dock ej att påverka med denna insats.      

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet verkar vara avhjälpt. I lekmannatermer: Det sitter en "koppling" på bromsröret under instrumentpanel, höger om ratten (Krånglig sate att komma åt).. På den en s/v kabel och en svart, den svarta kabeln hade lossnat, förmodligen pga att det satt ett avbrutet stift (från en tidigare rep?). Med svart kabel på plats funkar det som det skall.. tackar för support.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den styr att framhjuls driften kopplas in vid ett vist tryck på broms pedalen och är den loss så saknas jord punkten där.

Några brukar koppla den direkt till jord för att ta bort den funktionen.

Är det halt så kör med framhjuls driften inkopplad redan från början så slipper man överraskningar när man bromsar.'

Är bromsarna ok skall det inte vara några bekymmer med den inkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målning är på planeringsstadiet, den kommer bli org grön, kanske med viss mod. Men i samband med detta finnes frågor som ni kanske har koll på. 1. "Tätning" av skarvarna i karossen ? Är inte 100, borde kanske överväga rep, någon som gjort rep på skarvarna och har ide om hur? 2. Bilen kan/verkar ha fått en körare i karossen, och skarven sida/tak verkar läcka? Djungeltrix frågas, tätning av "spricka" dyl?? Är ju alu/zink så tips önskas..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det bara det tråkiga/jobbiga sättet som funkar....rensa skarvarna så bra som möjligt utan att göra åverkan på rostskyddet, tvätta och lägg nya tätningar, rekommenderar Sikaflex 221, för att få skarvarna snygga så maskar du på båda sidor, lägger i lite "förmycket" och "slätar" genom att spraya på såpvatten och forma med typ gummispackel

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...