Gå till innehåll

Oscar II Fort, TGB 11


O.II.F

Rekommendera Poster

Idag har handgas monterats. Vi lyckades få till de på original platsen osv. Byte av panel gjordes samtidigt. Kvarstår provkörning för att justera handgasen. Rep av div bränsleslangar genomfördes också. Bromssystemet spökar så omtag krävs, men vi är nära lösningen (tror vi)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, tack för bilden.

 

Jag och kanske även andra var nog mer intresserade av hur ni monterade handgasen på plats i andra änden, men den bilden kommer säkert framöver. ;)

Infästningen sitter förmodligen på alla bilar. Om du lyfter motorluckan inne i bilen mellan stolarna, och ser ner på axeln till gasreglaget ..längst i framkant vid dess infästning, så ser man ännu en till arm av plattjärn som är ledad och kan dra i reglaget med hjälp av en wire...

 Den är till handgaswiren, och man ser även var wirehöljet ska sitta då. :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som vi var tvungna till att anpassa/förändra var den plåten där vajerhöljet fastsättes, Den plåten som satt i bilen var endast anpassad för fotgas och fick därför bytas ut mot en plåt för både hand och fot. Befintliga plåten i sig var det inget fel på, så vi kunde egentligen "bara" borrat ett nytt hål för vajerhöljefastsättningen, men vi hade tillgång till "Hela paketet" dvs panel inkl reglage, vajer och hölje, fastsättningsplåten samt div stag/armar för mont. mot förgasarna. Även om man inte har tillgång till en panel med handgas reglaget monterat, så är min/vår bedömning att återmontera handgas tämligen enkelt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förberedelserna inför årets resor är i full gång, en av dessa är en verkstadshandbok tgb11. Jag har problem att finna en, och vad jag förstått skall den finnas för utskrift här, har misslyckats med mina försök med detta, och undrar om jag gör något galet eller om det inte är möjligt ? någon som vet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter div strul med bromssystemet, det visade sig att bromshuvudcylindern gått?? .Efter byte av dito verkar det nu fungera som sig bör. Får göra några provkörningar dom närmaste dagarna för att säkerställa detta. Men om inget ludermässigt djävulskap nu dyker upp ang bromsar, så är nästa UFA målning och tillsnyggning, fordonskyltar m.m. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solen skiner inte alltid på en Fort Chef, och jag upptäckte nyss att takluckan på 11an läcker, detta är som bekant ett vanligt förekommande problem, undrar hur ni löst de? Har för avsikt att bibehålla öppningsfunktion så djungeltrix frågas:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag hade problem med läckande taklucka även jag då min taklucka är vanlig plåt och inte AluZink vilket gjorde att det blev små rosthål på sina ställen.

Använde detta http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batunderhall/reparation/stalplast-504758/ Och det blev kanon.
Sen kompletterade jag med en till gummilist av modell denna http://www.clasohlson.com/se/T%C3%A4tningslist-EPDM-Gummi/34-412

Blev tätt och bra.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så skulle jag inte laga rost med Plastic Padding, men jag är nog väldigt petig. :huh:

Hittar jag rost så blästrar jag först bort den. Sedan undersöker jag för att se om det är hål eller så dåligt att plåt måste bytas. Om inte så rostskyddar man spcklar och målar. Om plåt måste lagas skär man bort den rostiga ytan, gör en ny bit som passar i hålet och stumsvetsar den. Sedan slip, rostskyddsmåla och lacka. Det enda spackel jag skulle överväga är tenspackel. Men det är nog inte många som håller på med det. :(

 

Lagar man med Plastic Padding tror jag bara man kapslar in en rosthärd som kommer att fortsätta rosta under plasten tills skadan blir värre B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hastig titt och bedömning är att det inte är massa rost, utan första testet blir nog tätnings listen. skulle det inte fungera får jag gå vidare. Då får man kanske ta bort färgen och undersöka närmare och där efter fatta beslut baserat på hur det ser ut.   

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mekanikerkunskaperna tryter märker jag tydligt, min kunskap baseras på annan typ av militärhistoria än fordonsmek. För varje dag jag kör upptäcks något "nytt" som bör fixas. Denna dag handlade bl.a. Om detta jag fann sitta löst under ratten. Vad är detta till? post-9007-0-19852300-1424710973_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...