O.II.F Postad 23 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Februari , 2015 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 23 Februari , 2015 Rapport Share Postad 23 Februari , 2015 Bromsljuskontakt? Lite svårt att se, sticker det ut någon "pinne" på bortre sidan som går mot någon del av en pedal? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
O.II.F Postad 23 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Februari , 2015 Stiftkontakten sitter invid bromspedal, kabeln jag förmodar skall sitta där, har 2 röda kablar. Mao svårt för mig att via uteslutningsmetoden/ märkning veta vilken sitter vart, om de nu ens spelar roll? Tror dess utom att bilen går på konstant 4hjulsdrift (inget "pys" ) vid urkoppling, trots att lampan verkar funka, kan det finnas ett samband då vi har där å rev vid bromshuvudcylinderbytet??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 23 Februari , 2015 Rapport Share Postad 23 Februari , 2015 Från post nummer 9 i denna tråd http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11240-innkobling-av-fremakselen/ kanske du kan hitta lite svar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 23 Februari , 2015 Rapport Share Postad 23 Februari , 2015 Det låter sannolikt men jag skulle oxå misstänka att det där är bromsljuskontakten, på den spelar det ingen roll om man byter stift på kablarna då det bara är en strömbrytare och inget mer. Det bör dock sitta kablar på den, kan det möjligtvis har förväxlats kablar mellan brytaren för inkopplings av 4-hjulsdrift och bromsljus? Isåfall har du kopplat ut inkopplingen av 4-hjulsdriften och använder den brytaren till bromsljuset istället? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
O.II.F Postad 23 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Februari , 2015 Förväxling är naturligtvis en möjlighet, jag var inte på plats vid huvudcylinderbytet, men bevisligen kopplades inte alla kablar tillbaka, så varför inte? När jag såg den lösa kabeln tittade jag under instrumentpanelen och kunde amatörmässigt konstatera att jag förmodligen höll på att stirra rakt in i det som fackmannamässigt kallas ormbo .. Så om felkopplingsteorin stämmer, vad är det jag letar efter? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
O.II.F Postad 23 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Februari , 2015 Är efter rek rätt säker på att bromsljus INTE fungerar.. Mao felkopplat.. Vilka kablar skall växlas? Nån som kan förtydliga så myck/tydligt de månne gå? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 23 Februari , 2015 Rapport Share Postad 23 Februari , 2015 Hmm... det har jag inte koll på men om jag hinner kolla på min elva imorgon så kan skriva upp siffrorna på kablarna som skall sitta på bromsljuskontakten, dessa sitter förmodligen någon annanstans. Det är ju lustigt om bromsljuset funkar dock... Det kanske förresten går att hitta dessa siffror i manualen oxå, kablarna är ju snyggt och prydligt märkta som tur är Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 23 Februari , 2015 Rapport Share Postad 23 Februari , 2015 Det verkar vara kabel 21 och kabel 26 som skall sitta på bromsljuskontakten om jag läst manualen rätt. förhoppningsvis är det det inte så många kablar som är lagom långa för att kunna nå ända ner till pedalen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
O.II.F Postad 23 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Februari , 2015 Tack och bock, rekar imorgon, men det verkar som din teori mycket väl kan stämma. Skall "bara" lokalisera vart 21 och 26 sitter nu, kanske låter lättare än va det är.. Tack tack Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 24 Februari , 2015 Rapport Share Postad 24 Februari , 2015 Man ser ju två oanslutna kabelskor hänga under kontakten på din bild. Anslut dom och prova bromsljus och drift Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
O.II.F Postad 24 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Februari , 2015 Har kollat med mekanikern som genomförde huvudcylinder bytet, och enl hans utsago var dessa kablar (enl bild) INTE fast satta när jobbet påbörjades, där av monterades inte kablarna heller när huvudcylinder bytet var klart. Placeringen av kontakten (enl min bedömning) tyder mycket riktigt på en bromskontakt, och sannolikheten att stiften "bara hoppat ur" måste vara väldigt liten. bilen besiktigades och reggades för några veckor sedan, då funkade bromsljus OCH fyrhjulsdriften. Sedan dess har bilen rullat enbart 7 mil på asfalt. Klart att saker går sönder på en gammal bil, MEN detta verkar lite lurt tycker jag nog allt. Har återmonterat kontakterna men ej kunnat kontrollera om broms ljusen funkar, fyrhjulsdriften (pyset) går dock ej att påverka med denna insats. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
O.II.F Postad 24 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Februari , 2015 Rekat, och nu funkar bromsljus, men INTE fyrhjulsdrift i och ur. Knepigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
O.II.F Postad 24 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Februari , 2015 Lägger jag i lågväxel, tändes lampan. Vid diff fram och bak hörs "pyset". Dock ej vid knapp tryck.. ??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 24 Februari , 2015 Rapport Share Postad 24 Februari , 2015 Vanligt att knapparna blir både glapp och ärgade, Undersidan på den panelen sitter så att om fläkten kommer åt vatten så kastar det upp det rakt på den knappens kontakt stycke. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
O.II.F Postad 24 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Februari , 2015 Problemet verkar vara avhjälpt. I lekmannatermer: Det sitter en "koppling" på bromsröret under instrumentpanel, höger om ratten (Krånglig sate att komma åt).. På den en s/v kabel och en svart, den svarta kabeln hade lossnat, förmodligen pga att det satt ett avbrutet stift (från en tidigare rep?). Med svart kabel på plats funkar det som det skall.. tackar för support. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 24 Februari , 2015 Rapport Share Postad 24 Februari , 2015 Ja den styr att framhjuls driften kopplas in vid ett vist tryck på broms pedalen och är den loss så saknas jord punkten där. Några brukar koppla den direkt till jord för att ta bort den funktionen. Är det halt så kör med framhjuls driften inkopplad redan från början så slipper man överraskningar när man bromsar.' Är bromsarna ok skall det inte vara några bekymmer med den inkopplad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
O.II.F Postad 24 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Februari , 2015 Militärt var det inte ovanligt att man körde med konstant 4x4, En bil som rullat mycket på 2x2 kan ge en udda upplevelse när man väl går över till 4x4. Å andra sidan stod man inte för drivmedel ur egen ficka heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
O.II.F Postad 28 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 28 Februari , 2015 Målning är på planeringsstadiet, den kommer bli org grön, kanske med viss mod. Men i samband med detta finnes frågor som ni kanske har koll på. 1. "Tätning" av skarvarna i karossen ? Är inte 100, borde kanske överväga rep, någon som gjort rep på skarvarna och har ide om hur? 2. Bilen kan/verkar ha fått en körare i karossen, och skarven sida/tak verkar läcka? Djungeltrix frågas, tätning av "spricka" dyl?? Är ju alu/zink så tips önskas.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 28 Februari , 2015 Rapport Share Postad 28 Februari , 2015 Tyvärr är det bara det tråkiga/jobbiga sättet som funkar....rensa skarvarna så bra som möjligt utan att göra åverkan på rostskyddet, tvätta och lägg nya tätningar, rekommenderar Sikaflex 221, för att få skarvarna snygga så maskar du på båda sidor, lägger i lite "förmycket" och "slätar" genom att spraya på såpvatten och forma med typ gummispackel 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
O.II.F Postad 28 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 28 Februari , 2015 Vet du vad som användes original? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 28 Februari , 2015 Rapport Share Postad 28 Februari , 2015 Tyvärr, men det är säkert något som är förbjudet och inte finns i produktion längre, som de flesta andra kemikalier från den tiden. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
O.II.F Postad 28 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 28 Februari , 2015 Just the way i like it 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 28 Februari , 2015 Rapport Share Postad 28 Februari , 2015 Min bil fick Sikaflex 221 i Kronans tjänst :-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
O.II.F Postad 1 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 Mars , 2015 Uppfattat, vart har du anskaffat detta någonstans? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.