Gå till innehåll

Gasturbin Stridsvagn S


Einhead

Rekommendera Poster

Som "food for thought mest".. man är ju lite yrkesskadad som flygtekniker...  klart man undrar vad det var man stoppade i och hur den var specificerad för att dra en stridsvagn..

 

Vridmoment, varvtalsområde, vridmomentkurva på det, accepterbara bränslen, maxtemp, avgastemp, ITT marginaler och bränsleförbrukning.. Tillsynsintervall, hur många extra hjälpapparater kan den hantera (generator, hydraulpumpar etc.) och reservdelstillgång/priser..  

 

the usual suspects.. typ.. 

 

Är det någon som kommer ihåg i viken tidning det publicerades en artikel för några år sedan, om ett gäng galningar i norrland som stoppade i en gasturbin från en helikopter i en snöskoter.. gick visst undan utav bara helvete...  De hade klurat ut en riktigt smart lösning med hydrauldrift..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är flödena för hydrauloljan du tänkter på.. tja.. det beror nog rätt mycket på själva utförandet.. antal rörkrökar/vinklar, längder på slangar och rör etc..  Norrlandsgrabbarna hade klurat ut det riktigt bra..  de hade visst anpassat hydrauldriften så att man hade en liten last på gasturbinen när man inte hade körläge samt arragerat själva driften snyggt.. samt hade en FET kylare för oljan... vid första provrundan brände visst föraren nästan arslet av sej då han satt på hydraultanken som blev varm som en fritös på McDonalds... :-)

 

En vanlig gr'ävskopa går ju på hydrauldrift... biffiga prylar.. och dyra får man anta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tänkte nog snarare på totala verkningsgraden. Finns ju rimligen en anledning till varför det blir så varmt.

 

Låter oavsett vilket som ett intressant projekt! :)

 

Tillägg:

Efter lite googlande hittar jag flera sidor som omnämner en Yamaha vmax4 med helikoptermotor från Kiruna som toppar 230 kmph (minst?), kan det vara den? En viss "Robban Åberg" omnämns också.

 

Dock hittar jag inte så mycket mer, gamla inaktuella sidor för det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah. just det ja.. man hittar förvånansvärt lite på webben med tanke på vilket spektakulärt fordon den snöskotern är...  har den gått ur tiden.. krashat eller nåt.. eller är den från fördatorisk tideräkning?

 

För egen del... tja.. man klurar ju..  gör tankeövningen TGB11 + Gastrubinmotor = Ascoolt .. lär förmodligen bli asdyrt med  :wacko:

 

Men jag gillar iden...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo

 

Äldsta resultatet jag fann var från 2005 typ, så alla bildlänkar var döda. Mer vet jag inte.

 

Ödet vette tusan, kom upp någe om en kraschad skoter, men det kunde lika gärna ha varit en skoter med top fuel-motor som omnämns i samma veva. samma upphovsman kanske?

 

 

Glädje per mil kan inte mätas i pengar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...