Lollipop Postad 17 Januari , 2015 Rapport Share Postad 17 Januari , 2015 Ja jag vet, det är fel att röra elen i en gammal bil Men eftersom jag lyckats tappa nycklarna i det där vita joxet som ramlar ned då o då så här års och vill komma till däcksverkstan före sommaren så tänkte jag vara smidig och byta tändningslåset.. Nu har jag ingen ström någonstans Mörkerkörningsomkopplaren anges som standardskyldig i flera trådar men jag får inte upp panelen tillräckligt för att få översikt då sladdarna sitter fast överallt under och lossnar om man tittar hårdhänt på dem Så gör vad jag borde gjort från början.... Hjälp? Hur får man upp panelen från underlaget så att det går att meka utan laparoskop? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 17 Januari , 2015 Rapport Share Postad 17 Januari , 2015 Är det på en 30X bil eller valp, alt någon annan bil du vill ha loss panelen på ? 30X är det väldigt korta kablar på och man får inte upp det helt utan att lossa en del kablar. Det fina är att varje kabel har ett nummer på sej, så egentligen är det bästa nog att plocka bort det och se vilka kablar som behöver förlängas, förläng dem med ca 10-15 cm och börja sedan koppla in dem enligt elschemat. Skulle tro du hittar felet med vilken som är lös lättare då också. inte många som inte används 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 17 Januari , 2015 Rapport Share Postad 17 Januari , 2015 Släpp hastigmätarwiren så får du upp den en bit till Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 18 Januari , 2015 Rapport Share Postad 18 Januari , 2015 Man ser mörkerbrytaren ganska ok om man tar bort det mjuka knäskyddet och tittar underifrån. Jag lyckades inte begripa mig på schemat för det var svårt att se märkningen på kablarna? Men det är förhoppningsvis bara nån enstaka kabel som lossnat. Man får nog ryggskott av att ligga på rygg på golvet med rattstången mot revbenen men det kan det vara värt😊 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 18 Januari , 2015 Rapport Share Postad 18 Januari , 2015 Om man inte är originalfreak , så kan man ta bort mörkeromkopplaren och skarva ihop ledarna , spar en hel del trassel i framtiden 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 18 Januari , 2015 Rapport Share Postad 18 Januari , 2015 Vad har du för bil Johannes? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 18 Januari , 2015 Rapport Share Postad 18 Januari , 2015 Tgb11 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 Januari , 2015 Rapport Share Postad 18 Januari , 2015 Har du + fram till det nya tändningslåset ? Är det på din bil siffrorna på kablarna syns dåligt på eller på elschemat ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 18 Januari , 2015 Rapport Share Postad 18 Januari , 2015 Du ska ha tre flatstiftskontakter anslutna till tändningslåset. Vilken plint kvittar. De tre grupperna kopplas ihop med varandra när du vrider på nyckeln. - En med tre kablar märkta "2". Den grövsta (6 mm2) kommer från batteriet via startmotorn och är + matningen till hela elsystemet. - Nästa med två kablar märkta "3". Den matar startknappen och säkringarna 2, 3, 4 och 5 i A-dosan. Den andra matar tändspolen via motståndet och reläet till detta. - Den tredje med en kabel märkt "51" som går till laddningslampan. Eventuellt också, om det är en radiobil, ytterligare en kabel märkt "51" till laddningsregulatorn. Strömmen till bilens utrustning går alltså först från batteriet till startmotorn, vidare i kabel "2" till tändningslåset och sedan via kablarna "3" till säkringarna och tändspolen ... Lycka till! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 19 Januari , 2015 Rapport Share Postad 19 Januari , 2015 Sorry, var inte uppmärksam, uppfattade att det var Johannes bil som krånglade. Såg nu att det är Lollipop! Nåja, samma elsystem får man förmoda... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 19 Januari , 2015 Rapport Share Postad 19 Januari , 2015 Inte samma, möjligen lika dant... ;-) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 19 Januari , 2015 Rapport Share Postad 19 Januari , 2015 Inte samma, möjligen lika dant... ;-) J-a messerschmidt! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 22 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2015 Tackar för feedback, har inte hunnit så långt än, håller på att sakta trassla ut entusiastiskt hopnajade sladdar men sedan skall jag attackera enl era råd. Hoppas få dyka i röran till helgen. Gråter en skvätt varje dag just nu när det kommer nysnö varje dag och skogsvägarna ropar på mig. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 22 Januari , 2015 Rapport Share Postad 22 Januari , 2015 Är du säker på att det är skogsvägarna som ropar och inte bara den där "bsvensson" som vill ha med dig till Brändåsen 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 23 Januari , 2015 Rapport Share Postad 23 Januari , 2015 Har du några fina skogsvägar att åka på så hänger jag gärna med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 24 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Januari , 2015 Det finns gott om skogsvägar med tveksam snöröjning i kilsbergets kant. Så kom du på fika edyl om du är i trakten. Annars lyckades jag precis få igång startmotor men inte elen i övrigt.... Hm. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 Januari , 2015 Rapport Share Postad 24 Januari , 2015 Det finns gott om skogsvägar med tveksam snöröjning i kilsbergets kant. Så kom du på fika edyl om du är i trakten. Annars lyckades jag precis få igång startmotor men inte elen i övrigt.... Hm. Kolla om du har ström på säkringarna 2, 3, 4 och 5 i A-dosan, de är anslutna till samma plint på tändningslåset som startknappen, kabelnummer "3". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 Januari , 2015 Rapport Share Postad 24 Januari , 2015 Dum fråga förresten, är det ett likadant tändningslås du monterar, som det gamla? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 24 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Januari , 2015 Nej det är nytt, har batt acc ign och en till post, start tror jag det står. Vrid åt vänster och det finns ett steg som aktiverar acc. Åt höger finns två lägen där det längst bort aktiverar startplinten fjädrande. Första läget har alla plintar utom start inkopplade. Summa 7 flärpar att nyttja. Jag har kopplat in mig på alla utom fjädrande start. Har matat barn nu, skall kontrollera om jag har ström på säkringarna snart. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 24 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Januari , 2015 Bilen är en tgb11 förresten och jag är inte original freak, den kommer att hållas visuellt nära original men innehållet behöver mest bara fungera. Har bytt till weber förgasare och 123ignition med bra resultat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 Januari , 2015 Rapport Share Postad 24 Januari , 2015 Nej det är nytt, har batt acc ign och en till post, start tror jag det står. Vrid åt vänster och det finns ett steg som aktiverar acc. Åt höger finns två lägen där det längst bort aktiverar startplinten fjädrande. Första läget har alla plintar utom start inkopplade. Summa 7 flärpar att nyttja. Jag har kopplat in mig på alla utom fjädrande start. Har matat barn nu, skall kontrollera om jag har ström på säkringarna snart. Det funkar tyvärr inte. Originallåset har en annorlunda konstruktion där tre terminaler är separerade från varandra när tändningen är avslagen, och kopplar ihop alla tre med varandra när tändningen slås på. En nödlösning med det låset du har köpt är att du sätter kabel nr 2 på "batt", och sedan sätter de båda andra på "ign". Anslutningarna "start" och "acc" på nya låset ska då inte användas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 24 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Januari , 2015 Hittade ett fel,, den här vita kontakten hade hoppat ur. Nu har jag ström i allt som hör till sladd 3. Och din förklaring av tändlåset förklarar varför det saknas ström på de andra platserna. Skall se om jag kan lobotomera originallåset att svälja godtycklig nyckel, annars blir det lite fulkoppling. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 24 Januari , 2015 Rapport Share Postad 24 Januari , 2015 En vanlig konvertering av tändningslås är till nyckel av spårmejseltyp Med en sådan på nyckelknippan blir den dessutom lättare att hitta Bra jobbat med elen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 24 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Januari , 2015 Hm, så här välbränt var det i gamla tändlåset... Jag tror att jag skippar att montera tillbaka det. Fulkoppling Ho! 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 24 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Januari , 2015 Arbetet framskrider, nu har jag el i andra saker än tidigare men fortfarande inte i allt. Ström på säkringarna 2-8 motorn snurrar, oljelampa och laddningslampa lyser spolarpumpen går men innerbelysning slutat fungera. Torkarna som funkade förut har lagt av och inga yttre lampor vill vara med. Helljusetutans relä klickar. Jag blir tokig. Skall printa elschemat i större storlek men upplösningen är för låg för att läsa siffror tillförlitligt på den scan jag har. Suck. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.