Gå till innehåll

The never ending story


Rekommendera Poster

Hej

Jeg har netop läst hele forummet verörende gearkasse (vaxellåda)- problemer som synes at väre et stort og tilbagevendende problem for alle TGB 30/40 ägare.

 

Jeg har selv 6 stk TGB 30/40 lastbiler og har väret glad/fornöjd med dom.

 

MEN / BUT / ABER..............

 

 Har netop köbt TGB40 som har den store kran

 

I går körte jeg i min TGB40 .

 

Efter en kort tur skiftede den gear fra H1 - H2 - H3 men ikke til M3, da det virkede som om, at den gik i frigear eller at en manuel kobling blev aktiveret og den var placeret i "Väg", så M3 burde blive aktiveret

 

Aktiverede parkeringslys og trafikvärningljus. Kort efter forsvandt alt ström på lastbilen.

Fandt ud af at stelforbindelsen var forsvundet(!)

 

Fik trukket ny stelforbindelse til rammen og instrumentpanel hvorefter alt ström virkede men lastbilen ville inta dra videre - startede men gik ikke i vaxel H1

 

Har tjekket og forsøgt manuelt at sätte ström på ledning 521 uden resultat, desuden var der ström fra computeren til denne.

 

Har kontrolleret alle säkringar mv.

Lastbilen ladar ström med 27.5 volt

 

Jeg mistänker fyrra ting

 

1) trykluftcylinderen til V/T og frilöbsdrift (fronkobling av hjul)

2) Gasswitch

3) olieniveau i växellådan

4) - hvorfor og hvordan forsvandt stelforbindelsen(negative ground)????

 

ad 1: kan cylinderen blive "parkeret" forkert således at den ikke går i indgreb selv om der kan höras lyd/bevägelse?

kan man afmonterer luftcylinderen og manuelt placerer fordelingslådan i "Väg"

Er der en måte at kontrollerer at vaxallådan fungerar frtam til fordelingskassan?

 

ad 2: kan gasswitch påvirka at alle vaxla forsvinder eller ikke fungera - hvis ja hvordan?

Har set et tidligare indläg at logikken i dette svarer til at det er en åbenstående ruta, der er skyld i problemerne?

Kan forstå at der kan monteres en pära mellem 536 og 503 - er det 24 volt 5 watt?

 

ad 3: hvis der var for lidt Olja i växellådan synas det logisk at den inta funka........

Er det et stort problem hvis der er for mycket Olja? Tjekkede niveau og der er fyldt helt op over alle märkerne???????

 

ad 4: hvad skete der lige med jordforbindelsen/stel?

 

Ovanstående har nok varit diskuteret ofte og för men vil sätta stor pris på et input.

 

Beklagor mit forsök på dansk/svensk sprogforvirring, men som storforbruger af svensk TV som ung, vet jag at det ikke er alle ord som brukas og betydar det samme på de to sprog :o)))

 

På forhånd tak og med vänliga hilsnar

 

Bjarne 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ad 1: kan cylinderen blive "parkeret" forkert således at den ikke går i indgreb selv om der kan höras lyd/bevägelse?

kan man afmonterer luftcylinderen og manuelt placerer fordelingslådan i "Väg"

Er der en måte at kontrollerer at vaxallådan fungerar frtam til fordelingskassan?

 

Läget "drivhjulsfrånkoppling" gör precis det. Cylindern har tre lägen T, V  och DF.

Om gaspedalsswitchen är sluten konstant kan man  växla till DF men inte T eller D.

Det finns spårryttare inuti cylindern som håller kolvarna på axeln. Dom kan lossna.

 

ad 2: kan gasswitch påvirka at alle vaxla forsvinder eller ikke fungera - hvis ja hvordan?

Har set et tidligare indläg at logikken i dette svarer til at det er en åbenstående ruta, der er skyld i problemerne?

Kan forstå at der kan monteres en pära mellem 536 og 503 - er det 24 volt 5 watt?

 

Om gaspedalsswitchen är sluten konstant kan man växla till DF men inte T eller D.

En 24V  5W  lampa blir bra. 2W går också.

 

ad 3: hvis der var for lidt Olja i växellådan synas det logisk at den inta funka........

Er det et stort problem hvis der er for mycket Olja? Tjekkede niveau og der er fyldt helt op over alle märkerne???????

 

För mycket olja kan ge skumbildning. Knappast problem för dig just nu.

 

ad 4: hvad skete der lige med jordforbindelsen/stel?

 

Är det möjligen batterifrånskiljaren som krånglar? Dess uppgift  är ju att bryta jordförbindelsen.

Exakt var kopplade du in din kabel som fixade problemet?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan tvångsmanövrera V och T genom att lägga 24V direkt på kabel 527 (V) eller 528 (T). Kablarna sitter i ett vitt kontaktdon längst till höger i elcentralen bredvid handskfacket.

 

Det räcker med en puls på 2-3 sekunder så ska växeln gå i. Du behöver inte ta isär kontaktdonet först. Lyssna efter ett "klonk" och pysande luft när du tar bort strömmen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du väl kommer så långt ska du kolla oljan i lådan med motorn igång och växeln i N. Oljestickan har olika nivåmarkeringar för kall respektive varm automatlåda, varm är att föredra (enligt instruktionsboken) ;)

 

Precis som SBA111 undrar jag vilken jordning som åtgärdades? Mellan batteri och chassie eller mellan chassie och instrumentpanel eller...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tak for hjälpen

Jording var mellem instrumentpanel og minuspol samt mellem minuspol og motoren med et startkabel (hjälpeströmskabel) 

i morgen vil jeg foröka igen -

 

To be continued :)

Menar du mellan minuspol på batteriet och gods på motor?

Isåfall har du kopplat förbi batterifrånskiljaren.

 

Måste fråga en väldigt basic grej, känner du till att man ska trycka in nyckeln för att få batterifrånskiljaren att slå till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja - som jeg skrev så forsvandt alt ström efter at vaxellådan gik i "frigear" og det var jordingen der var væk - derfor den hurtige lösning med et startkabel mellem minus og motorblok.

Spörgsmålet er bare, hvorfor strömmen forsvandt - lastbilen stod i tomgang (idle) med nærlys og trafikvarningsljus

 

Yes yes -  det trick med nycklan er også  kendt i DK ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi misstänker att det är din batterifrånskiljaren (ett relä som gör bilen strömlös) eller manövreringen av denna som krånglar. Frånskiljaren manövreras från tändningslåset. När du trycker ned tändningsnyckeln i botten på tändningslåset så ska det höras ett distinkt "klickande" ljud från batterilådan. Likaså när du drar ut nyckeln från bottenläget ska du höra samma "klickande" ljud! Hör du detta? Drar reläena i batterifrånskiljaren? Du kanske har dålig kontakt i tändningslåset i något läge, du är ju tvungen att vrida på nyckeln för att få parkeringsljus! Är du förtrogen med batterifrånskiljaren? Hör du det klickande ljudet?

Vad som händer om man frånskiljer batterierna med motorn igång (under färd) vet jag inte, då laddar väl fortfarande generatorn och ger systemet ström?

Du kanske fick batterifrånskiljning under färd och sedan fick bilen ström från generatorn tills något fick denna att sluta ladda.

 

Återkom och berätta om hur du tycker att batterifrånskiljningen fungerar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batterifrånskiljaren hålls dragen med tre olika parallellkopplade reläer som sitter i reläboxen vid passagerarens vänstra knä. Om något av reläna är draget är "huvudströmen" till. Första reläet drar när nyckeln trycks ner i låset. Andra reläet drar när generatorn laddar, och tredje reläet drar när belysningen tänds. Vilket som helst av reläerna håller huvudströmmen påslagen, var för sig eller flera samtidigt.

 

Det betyder att om man startar motorn och generatorn börjar ladda, ska man ha huvudströmmen kvar även om nyckeln tas ur låset. Samma sak om belysningen är tänd när nyckeln tas ur. Reläerna är sporadiska felkällor men inte svåra att felsöka. De är sinsemellan utbytbara och tydligt utmärkta i boxen.

 

Tryck ner nyckeln i det fjädrande läget, då ska huvudstömmen slås på, släpp nyckeln, huvudströmmen ska fortfarande vara på. Om inte är tändningsreläet troligen trasigt. Byt till ett annat med samma bokstav ( A eller B ) och prova igen. Dra ut nyckeln ur låset, då ska huvudströmmen försvinna.

 

Nästa test, starta motorn och ta sedan ut nyckeln. Huvudströmmen ska fortfarande vara till, annars misstänks generatorreläet (obs, inte laddningsreläet). Dra ut stoppet till motorn, när motorn stannar ska huvudströmmen bli avstängd.

 

Tredje testet. Tryck ned nyckeln så huvudströmmen slås på. Vrid nyckeln så belysningen tänds. Dra ut nyckeln från låset, huvudströmmen ska inte slå av. Vrid av belysningen med lämpligt objekt, då ska huvudströmmen falla.

 

Ovanstående är faktiskt lättare att utföra, än att förklara...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har jag blivit varnad flera gånger att man alltid ska stoppa motorn Innan man drar ut nyckeln?

Det verkar ju inte ha någon betydelse enligt din beskrivning.

 

Det stämmer Björn, man ska inte dra ur nyckeln medan motorn går. Elsystemet, framför allt elektroniken i styrboxen till växellådan, vill ha batteriet inkopplat mot generatorn när denna laddar. Batteriet fungerar då som en kondensator och ser till att spänningen är jämn och fin.

 

Men bilarna är konstruerade för att köras av beväringar utan varken kunskap eller hämningar, så ett antal s.k. förreglingar finns inbyggda.

 

Om en innovativ passagerare får för sig att dra ur nyckeln medan bilen rullar i 70 kmh på en kolsvart nattkörning, skulle annars huvudströmmen brytas och belysningen slockna, stor chans att en olycka inträffar då... Samma sak om man t ex behöver öppna ett hänglås på skåpen och tar ut startnyckeln med nyckelknippan, belysningen skulle slockna.

 

Bilen har fler förreglingar. Backen går inte att lägga i medan man kör. Det går inte att växla mellan V och T om inte gaspedalen är helt uppe, m. fl.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så det är inte Automatisk fail, men det är rekommenderat fört att vara snäll mot elektroniken. Tur det, för i början gjorde jag "fel" några gånger innan rutinen satt sig i ryggmärgen  :blush:

 

Men i praktiken, även Om man gör det i fel ordning så är fortfarande batteriet inkopplat, eftersom generatorn laddar och drar ett av de andra reläerna?

Så "kondensatorn/batteriet" är inkopplat även med ut-dragen nyckel så länge motorn går?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilen har fler förreglingar. Backen går inte att lägga i medan man kör. Det går inte att växla mellan V och T om inte gaspedalen är helt uppe, m. fl.

 

Man skulle vilja hoppas att backväxeln var spärrad när man kör med fart framåt, men så är det inte. Lägger man i backen i 70 km/h så träder friktionskopplingen mellan bakhjul och asfalt i funktion.

 

Drar man ur nyckeln när generatorn laddar, dvs. motorn är igång, så blinkar centralvarningen men det är helt OK att göra så.

 

Det här så kallade startskåpet som nyckeln sitter i är en urgammal komponent. På en åldrig traktor kan det vara i princip hela elsystemet. Då vrider man för att koppla in parkeringsljus och hel/halvljus. Trycker ner nyckeln för start. Blinkers finns inte.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle vilja hoppas att backväxeln var spärrad när man kör med fart framåt, men så är det inte. Lägger man i backen i 70 km/h så träder friktionskopplingen mellan bakhjul och asfalt i funktion.

 

Drar man ur nyckeln när generatorn laddar, dvs. motorn är igång, så blinkar centralvarningen men det är helt OK att göra så.

 

Det här så kallade startskåpet som nyckeln sitter i är en urgammal komponent. På en åldrig traktor kan det vara i princip hela elsystemet. Då vrider man för att koppla in parkeringsljus och hel/halvljus. Trycker ner nyckeln för start. Blinkers finns inte.

 

Det där trodde jag inte på, har bestämt för mig att det finns en frekvensförregling på backväxeln, så jag kopplade upp en box på provbänken och kollade. Du har fantamig rätt SBA111. Backen gick i direkt trots 80 kmh. Säger som jag brukar, betänk min höga ålder...  :(  Jag har nog blandat ihop det med den specifikationen vi har jobbat med på nya digitala boxen, där finns förregling mot oavsiktlig växling till backen.  :excl:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ända som "skyddar" mot att slänga i backen är väl att det i alla fall är Tre snäpp från Drive till Back på vredet. Men det klarar säkert en finnig 18-åring av att övervinna även från passagerarsätet   :rolleyes:  :wacko:

Ja,

det var faktiskt en medveten tanke med det extra mellanläget att man inte omedvetet skulle kunna få i backen när man växlade från D till N.

 

Det är faktiskt inte hela världen att lägga i backen vid måttlig fart framåt. Prova får ni se i ett läge där ni har lite marginal för den bredsladd som kan bli resultatet.   

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där trodde jag inte på, har bestämt för mig att det finns en frekvensförregling på backväxeln, så jag kopplade upp en box på provbänken och kollade. Du har fantamig rätt SBA111. Backen gick i direkt trots 80 kmh. Säger som jag brukar, betänk min höga ålder...  :(  Jag har nog blandat ihop det med den specifikationen vi har jobbat med på nya digitala boxen, där finns förregling mot oavsiktlig växling till backen.  :excl:

Det finns en extra komplikation med att ha en hastighetsgräns för när backen får läggas i.

 

Anta att vi backar i nedförsbacke och kommer upp till denna hastighetsgräns.  Om då backväxeln kopplas ur så upplevs det som att bilen skenar. Vi har svårt att skilja på hastighet framåt och hastighet bakåt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en extra komplikation med att ha en hastighetsgräns för när backen får läggas i.

 

Anta att vi backar i nedförsbacke och kommer upp till denna hastighetsgräns.  Om då backväxeln kopplas ur så upplevs det som att bilen skenar. Vi har svårt att skilja på hastighet framåt och hastighet bakåt.

 

Nja, förreglingen gäller bara momentet N till R, d.v.s när backen läggs i. Se det som en mekanisk spärr som gör att du inte får med dig omkopplaren om du vrider vredet från N till R, om du har mer än 800 Hz från frekvensgivaren, samma hastighet där växellådan normalt växlar till tvåan. När backen väl är i finns ingen förregling.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ända som "skyddar" mot att slänga i backen är väl att det i alla fall är Tre snäpp från Drive till Back på vredet. Men det klarar säkert en finnig 18-åring av att övervinna även från passagerarsätet   :rolleyes:  :wacko:

Hur gamla är dina söner? Vi kanske ska börja fundera på någon sorts "klåfingringsskydd" :lol:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Aha............. darför det var som om at al forbindelse mellem motor og vaxellådan forsvandt.......... dette kom ud af "koblingshuset" - er det en normal fejl på TGB?

 

Hvor er det mugligt at købe nyt dämpnav + hvad der ellers måtte väre defekt i forbindelse med dette

 

Batterifraskilleren virker fint, men dårlig stel til rammen (rust)

 

Vh

Bjarne

post-8843-0-95669600-1423995925_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, glömde nämna att Scanias återförsäljare givetvis också har reservdelar. Ta reda på Scanias reservdelsnummer i reservdelskatalogen som finns att hämta under Dokumentfliken ovan. Kolla sedan med närmaste återförsäljare.

 

Jag köper packningar, filter, mm på Scania i Lund.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...