Gå till innehåll

The never ending story


Rekommendera Poster

Jag har ett relaterat problem på min bil i samband med vinschning. Efter vinschning har jag problem att få drivhjulsfrånkopplingen att släppa. Jag brukar hålla på och greja med knapparna för vinsch och DF sedan stänga av motorn starta igen och försöka igen. Hittills har drivningen börjat fungera igen efter ett tag men det känns inte helt säkert. Rätt var det är står man väl där med en stor brummande vinsch :lol:

Är det någon som har några ideer eller lösningsförslag?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett relaterat problem på min bil i samband med vinschning. Efter vinschning har jag problem att få drivhjulsfrånkopplingen att släppa. Jag brukar hålla på och greja med knapparna för vinsch och DF sedan stänga av motorn starta igen och försöka igen. Hittills har drivningen börjat fungera igen efter ett tag men det känns inte helt säkert. Rätt var det är står man väl där med en stor brummande vinsch :lol:

Är det någon som har några ideer eller lösningsförslag?

Med risk att bli tjatig, kolla gaspedalsswitchen. Sätt dit en kontrollampa mellan switch och plus om du inte redan har.

 

Det är inte särskilt intuitivt, men fukt i gaspedalsswitchen gör att man inte kan växla från DF till V eller T.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag blivit uppmanad att kolla gaspedalswitchen så blir jag nyfiken på vad den har för funktion. B)
Nu har jag sökt på forumet och läst allt jag kan hitta med hjälp av söktermerna "gaspedal" och "switch".
Jag får ingen klar bild av vilka funktioner den på verkar och på vilket sätt! Switchen indikerar när gaspedalen är uppsläppt
men hur används detta logiskt i växlingssammanhang? De trådar jag läst indikerar ett samband med drivhjulsfrånkoppling och terrängväxel. :unsure:
Ofta är det när man inte får bilen att driva.
Min bil driver ju för det mesta, det är bara när jag använder vinsch och drivhjulsfrånkoppling som den tappar drivningen annars fungerar
den ju normalt.
Vilka funktioner på verkar egentligen switchen? Har precis för mig att jag läst mer om detta någonstans men kan inte hitta det. :(

Jag är säker på att flera här vet och kanske har skrivit om det men jag måste fråga då jag inte hittar det :wacko:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Wf nu har jag varit ute och testat switchen. Tabellen förklarade var den påverkade men det var inte helt logiskt uppenbart för mig så jag fick prova lite :)  Tomgång och i med backen. Ett litet ryck och en antydan till drag bakåt. Åter till N. 2000rpm, i med backen och rätt ut genom garageväggen :lol: (Tur att jag har bilen i ett tält) Nu tror jag jag förstår logiken :wub:  Man får trycksänkning med pedalen uppsläppt. Om pedalen är nertryckt får man skylla sig själv :D  Klart som korvspad :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Wf nu har jag varit ute och testat switchen. Tabellen förklarade var den påverkade men det var inte helt logiskt uppenbart för mig så jag fick prova lite :)  Tomgång och i med backen. Ett litet ryck och en antydan till drag bakåt. Åter till N. 2000rpm, i med backen och rätt ut genom garageväggen :lol: (Tur att jag har bilen i ett tält) Nu tror jag jag förstår logiken :wub:  Man får trycksänkning med pedalen uppsläppt. Om pedalen är nertryckt får man skylla sig själv :D  Klart som korvspad :wub:

 

Duktig pojke!  :excl:

 

Och jag FÖRUTSÄTTER att spektaklet filmades?!   :huh:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla in en vridomkopplare mellan styrboxen och lådan så slipper du såna problem och kan växla manuellt eller via läge auto (när boxen funkar). Min bil var exakt lika och det var en lödning i styrboxen. Bilen kunde funka klockrent sen totalvägra att växla.

Har du vridomkopplaren blir du aldrig stående!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång, kolla om växllådan växlar när du ökar varvet, dvs om problemet är DF. Med DF till och väljaren i D, växlar lådan genom alla växlarna när du ökar varvet. Om den inte växlar H1 - H2 osv, är TS och H1 ventilerna misstänkta. Har du tillgång till tångamperemätare är det enkelt att kolla om ventilerna drar ström. Alternativt kan du kolla boxens utspänning till ventilerna.

 

KVD sålde två batcher med Scanias mätare för dettaför just detta förra veckan, till fantasipris om någon frågar mig. :(

 

En poppis variant, i alla fall i teorin, är att motera fast indikering på vad ventilerna har för sig. Finns en del skrivet om det här. Kan kompletteras med stömbrytare för nödkörning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I verkstadshandboken TGB30/40 del 4 sidan 44:49 och framåt finns ett felsökningschema för växellådan. Det kan verka lite töntigt, med det leder ofta rätt till slut.

 

Pröva det får ni se! Hoppa inte över punkter som man "självklart" inte behöver kolla.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång, kolla om växllådan växlar när du ökar varvet, dvs om problemet är DF. Med DF till och väljaren i D, växlar lådan genom alla växlarna när du ökar varvet. Om den inte växlar H1 - H2 osv, är TS och H1 ventilerna misstänkta. Har du tillgång till tångamperemätare är det enkelt att kolla om ventilerna drar ström. Alternativt kan du kolla boxens utspänning till ventilerna.

 

KVD sålde två batcher med Scanias mätare för dettaför just detta förra veckan, till fantasipris om någon frågar mig. :(

 

En poppis variant, i alla fall i teorin, är att motera fast indikering på vad ventilerna har för sig. Finns en del skrivet om det här. Kan kompletteras med stömbrytare för nödkörning.

Såhär låter det efter vinschning (med DF) när jag kopplar ur vinsch och DF för att flytta bilen:

http://youtu.be/pZ0lYqLtgfg

alltså bör gaspedalkontakten vara hel? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...