bsvensso Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Med tanke pa priserna, kanske kopa en hel "reservdelsbil" fran auktionsfirma. De ar ju ofta valdigt billiga speciellt jamfort med vad t.ex en vaxel-lada kostar begnagnat pa egen hand. Fast det ar klart, en hel lastbil extra tar ju lite plats 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Jag har ett relaterat problem på min bil i samband med vinschning. Efter vinschning har jag problem att få drivhjulsfrånkopplingen att släppa. Jag brukar hålla på och greja med knapparna för vinsch och DF sedan stänga av motorn starta igen och försöka igen. Hittills har drivningen börjat fungera igen efter ett tag men det känns inte helt säkert. Rätt var det är står man väl där med en stor brummande vinsch Är det någon som har några ideer eller lösningsförslag? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Jag har ett relaterat problem på min bil i samband med vinschning. Efter vinschning har jag problem att få drivhjulsfrånkopplingen att släppa. Jag brukar hålla på och greja med knapparna för vinsch och DF sedan stänga av motorn starta igen och försöka igen. Hittills har drivningen börjat fungera igen efter ett tag men det känns inte helt säkert. Rätt var det är står man väl där med en stor brummande vinsch Är det någon som har några ideer eller lösningsförslag? Med risk att bli tjatig, kolla gaspedalsswitchen. Sätt dit en kontrollampa mellan switch och plus om du inte redan har. Det är inte särskilt intuitivt, men fukt i gaspedalsswitchen gör att man inte kan växla från DF till V eller T. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 OK, det ska jag kolla. Jag har inte satt gaspedalswitchen i samband med detta! Skulle i och för sig kunna förklara varför M3 krånglar ibland? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Eftersom jag blivit uppmanad att kolla gaspedalswitchen så blir jag nyfiken på vad den har för funktion. Nu har jag sökt på forumet och läst allt jag kan hitta med hjälp av söktermerna "gaspedal" och "switch".Jag får ingen klar bild av vilka funktioner den på verkar och på vilket sätt! Switchen indikerar när gaspedalen är uppsläpptmen hur används detta logiskt i växlingssammanhang? De trådar jag läst indikerar ett samband med drivhjulsfrånkoppling och terrängväxel. Ofta är det när man inte får bilen att driva.Min bil driver ju för det mesta, det är bara när jag använder vinsch och drivhjulsfrånkoppling som den tappar drivningen annars fungerarden ju normalt.Vilka funktioner på verkar egentligen switchen? Har precis för mig att jag läst mer om detta någonstans men kan inte hitta det. Jag är säker på att flera här vet och kanske har skrivit om det men jag måste fråga då jag inte hittar det 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Tanka ned " http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/files/file/130-reparationsanvisning-för-styrenhet/ " och titta på sid 44:13. Där finns en tabell med alla vilkor för de olka funktionerna i växellådan. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 17 Februari , 2015 Rapport Share Postad 17 Februari , 2015 Tack Wf nu har jag varit ute och testat switchen. Tabellen förklarade var den påverkade men det var inte helt logiskt uppenbart för mig så jag fick prova lite Tomgång och i med backen. Ett litet ryck och en antydan till drag bakåt. Åter till N. 2000rpm, i med backen och rätt ut genom garageväggen (Tur att jag har bilen i ett tält) Nu tror jag jag förstår logiken Man får trycksänkning med pedalen uppsläppt. Om pedalen är nertryckt får man skylla sig själv Klart som korvspad 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 17 Februari , 2015 Rapport Share Postad 17 Februari , 2015 Tack Wf nu har jag varit ute och testat switchen. Tabellen förklarade var den påverkade men det var inte helt logiskt uppenbart för mig så jag fick prova lite Tomgång och i med backen. Ett litet ryck och en antydan till drag bakåt. Åter till N. 2000rpm, i med backen och rätt ut genom garageväggen (Tur att jag har bilen i ett tält) Nu tror jag jag förstår logiken Man får trycksänkning med pedalen uppsläppt. Om pedalen är nertryckt får man skylla sig själv Klart som korvspad Duktig pojke! Och jag FÖRUTSÄTTER att spektaklet filmades?! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 18 Februari , 2015 Rapport Share Postad 18 Februari , 2015 Jaha, då var det dags igen. Idag försvann drivningen under "körning" Se själv, det blev med på "bärgningsfilmen"! http://youtu.be/PnZ_FhmpHxQ Ideer? JA SBA111! Idag har jag kollat gaspedalbrytaren! :lol: Har ju kontrollampa nu Men säkert missat att kolla något annat Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plogman Postad 18 Februari , 2015 Rapport Share Postad 18 Februari , 2015 Koppla in en vridomkopplare mellan styrboxen och lådan så slipper du såna problem och kan växla manuellt eller via läge auto (när boxen funkar). Min bil var exakt lika och det var en lödning i styrboxen. Bilen kunde funka klockrent sen totalvägra att växla. Har du vridomkopplaren blir du aldrig stående! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 18 Februari , 2015 Rapport Share Postad 18 Februari , 2015 Jag har en annan styrbox i tankarna men hittills tyckte jag det lutade åt ett mekaniskt fel då det bara uppstod i samband med vinschning. Detta är första gången det har hänt när jag inte vinschade. Under vilka betingelser strejkade din låda/styrning? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 18 Februari , 2015 Rapport Share Postad 18 Februari , 2015 Nästa gång, kolla om växllådan växlar när du ökar varvet, dvs om problemet är DF. Med DF till och väljaren i D, växlar lådan genom alla växlarna när du ökar varvet. Om den inte växlar H1 - H2 osv, är TS och H1 ventilerna misstänkta. Har du tillgång till tångamperemätare är det enkelt att kolla om ventilerna drar ström. Alternativt kan du kolla boxens utspänning till ventilerna. KVD sålde två batcher med Scanias mätare för dettaför just detta förra veckan, till fantasipris om någon frågar mig. En poppis variant, i alla fall i teorin, är att motera fast indikering på vad ventilerna har för sig. Finns en del skrivet om det här. Kan kompletteras med stömbrytare för nödkörning. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 18 Februari , 2015 Rapport Share Postad 18 Februari , 2015 Hör man växlingarna även fast man har DF i? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 18 Februari , 2015 Rapport Share Postad 18 Februari , 2015 Hör man växlingarna även fast man har DF i? Javisst, mycket tydligt. Du ser också på varvräknaren hur motorvarvet sjunker något när nästa växel går i. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 19 Februari , 2015 Rapport Share Postad 19 Februari , 2015 Trögtänkt ät ju bara förnamnet jag kan ju bara lägga i DF och prova Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 19 Februari , 2015 Rapport Share Postad 19 Februari , 2015 Trögtänkt ät ju bara förnamnet jag kan ju bara lägga i DF och prova -_- 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 19 Februari , 2015 Rapport Share Postad 19 Februari , 2015 Skönt att ha en 11:a , verkar bli lite mindre tid med multimetrar och lödstationen he he 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 19 Februari , 2015 Rapport Share Postad 19 Februari , 2015 Skönt att ha en 11:a , verkar bli lite mindre tid med multimetrar och lödstationen he he Med en 30/40 blir det lite mindre tid med damasker och bromsjobb, he he 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 19 Februari , 2015 Rapport Share Postad 19 Februari , 2015 Eller förgasare, tändning, mörkerbelysningsvred eller behöva byta till Diesel motor 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 19 Februari , 2015 Rapport Share Postad 19 Februari , 2015 I verkstadshandboken TGB30/40 del 4 sidan 44:49 och framåt finns ett felsökningschema för växellådan. Det kan verka lite töntigt, med det leder ofta rätt till slut. Pröva det får ni se! Hoppa inte över punkter som man "självklart" inte behöver kolla. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 19 Februari , 2015 Rapport Share Postad 19 Februari , 2015 Snabba svar på det lilla påhoppet 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 19 Februari , 2015 Rapport Share Postad 19 Februari , 2015 Det är extremt lågt till tak här på lastbilssidan :lol: 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 19 Februari , 2015 Rapport Share Postad 19 Februari , 2015 Det är extremt lågt till tak här på lastbilssidan :lol: Tvärtom, jag har suttit rak på en sittdyna på betonggolvet under flaket och skarvat kabel, det är gott om plats över huvet. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 19 Februari , 2015 Rapport Share Postad 19 Februari , 2015 hyfsat med plats under 11:an också åtminstånde om man har 37-tummare :lol: :lol: 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 23 Februari , 2015 Rapport Share Postad 23 Februari , 2015 Nästa gång, kolla om växllådan växlar när du ökar varvet, dvs om problemet är DF. Med DF till och väljaren i D, växlar lådan genom alla växlarna när du ökar varvet. Om den inte växlar H1 - H2 osv, är TS och H1 ventilerna misstänkta. Har du tillgång till tångamperemätare är det enkelt att kolla om ventilerna drar ström. Alternativt kan du kolla boxens utspänning till ventilerna. KVD sålde två batcher med Scanias mätare för dettaför just detta förra veckan, till fantasipris om någon frågar mig. En poppis variant, i alla fall i teorin, är att motera fast indikering på vad ventilerna har för sig. Finns en del skrivet om det här. Kan kompletteras med stömbrytare för nödkörning. Såhär låter det efter vinschning (med DF) när jag kopplar ur vinsch och DF för att flytta bilen: http://youtu.be/pZ0lYqLtgfg alltså bör gaspedalkontakten vara hel? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.