Gravander Postad 19 Februari , 2015 Rapport Share Postad 19 Februari , 2015 Tja.. Är de någon som kan eller vet någon gärna i västra Götalands(Även angränsande, eller hela långa landet) Som kan Shimsa in kronhjul/pinjong till en tgb 11 framaxel? Har glapp i pinjongen och ska plocka ner den å byta pinjong lager, så antar att de behövs att shimsas in för att få rätt spel igen? Har aldrig sysslat med denna typen av ingrepp själv innan så känner att jag behöver be om hjälp. Har läst verkstadshandboken, men de är bara massa special verktyg som jag inte äger Tacksam för alla svar å hjälp ni kan ge! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 19 Februari , 2015 Rapport Share Postad 19 Februari , 2015 Jag har renoverat en del diff klumpar till just TGBs Både som jag sålt själv, men även en åt en firma som säljer just delar axlar och bilar. Inga klagomål än. Håller dock till i Östergötland så det kanske blir för långt undan, De väger ju en del så frakten kostar ju lite, annars är det sådant som är lämpligt att pilla med nu när man mest skall hålla sej inne och skruva. Har några schims till pinjong liggandes, men det är inga problem att få fram nya i rätt dim. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 20 Februari , 2015 Rapport Share Postad 20 Februari , 2015 Jag skulle gissa att H.H är ett av dina bästa alternativ. Att shimsa in en hypoidväxel är en utdöende kunskap inom bilmekaniker yrket. Jag fick lära mig det på fordonsteknisk utbildnings först utbildningsår 1976 men det var redan då "förlegad" kunskap. Sedan jag började arbeta som bilmekaniker har jag aldrig varit med om en bakaxelrenovering på verkstaden Eftersom jag pysslat en del med motorsport har dock denna kunskap ofta kommit väl till pass eftersom man där har lite speciella krav Ett alternativ är att du letar red på någon lokal rallyförmåga eller räseress och kollar om de kan hjälpa dig eller vet någon som kan Eventuellet kan någon MILO verkstad hjälpa dig men det kanske någon annan medlem här kan upplysa om Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 20 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 20 Februari , 2015 Tack hör svar! Har skickat ett Pm till H.Hansen, får se vad han svarar Ja jag har vart å ryckt i ett par rally folk å även dragracing team men de verkar inte vara någon som vågar ta sig an jobbet när man säger att det är portalaxlar då ryggar dom, dock så borde väl kronhjul/pinjong inte vara allt för olikt en "vanlig" axel? Jo jag har förstått att de är en utdöende kunskap detta, men de måste ju vara folk som kan de efter som de byts utväxlingar i många motorsporter rally, drifting, dragracing, offroad osv. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 20 Februari , 2015 Rapport Share Postad 20 Februari , 2015 Finns ju några aktörer på marknaden om man googlar lite: http://www.vatconsulting.se/bakaxelspecialisten.htm# http://skokloster.cylex.se/company/bakaxelspecialisten-11322022.html Tar man loss diffklumpen med pinjong så är den väl inte konstigare än någon annan typ av stel bakaxel ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 20 Februari , 2015 Rapport Share Postad 20 Februari , 2015 Tack hör svar! Har skickat ett Pm till H.Hansen, får se vad han svarar Ja jag har vart å ryckt i ett par rally folk å även dragracing team men de verkar inte vara någon som vågar ta sig an jobbet när man säger att det är portalaxlar då ryggar dom, dock så borde väl kronhjul/pinjong inte vara allt för olikt en "vanlig" axel? Jo jag har förstått att de är en utdöende kunskap detta, men de måste ju vara folk som kan de efter som de byts utväxlingar i många motorsporter rally, drifting, dragracing, offroad osv. Jodå, det finns visst de som kan. De har blivit lite bekväma och vill helst inte jobba på grejor som sitter på bilen. Demonterar du axeln och kör den till deras verkstad blir det genast enklare H.H kan säkert detta bättre men jag tror inte själva hypoidväxeln är annorlunda trots att du har portalaxlar. Tala inte om det för mekanikern om det krånglar till det, låt honom upptäcka det när det är så dags Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 20 Februari , 2015 Rapport Share Postad 20 Februari , 2015 Nä största jobbet är nästan att få ur drivaxlarna så man kan plocka ur diffklumpen. man måste ju lossa på båda portalerna för att kunna dra ut dem. Det är det som är tungt, sedan är det bara pill göra när man väl har den lös. tar lite tid och man får mäta en del. men egentligen inte så svårt. De är nästan lättare än en "vanlig" axel då man kan jobba med hela klumpen och vrida å vända på den utan att man skall brottas med själva axeln samtidigt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 20 Februari , 2015 Rapport Share Postad 20 Februari , 2015 Hur gör du H.H? Tar du bort klumpen och jobbar i verkstaden eller gör du det på plats under bilen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 20 Februari , 2015 Rapport Share Postad 20 Februari , 2015 Tar in klumpen i verkstaden. Måste ju vara rent, Ja renare än på på plats under bilen i alla fall. och man skall fixera den så det går att snurra på delarna medans man schimsar in den Det är det som är så fint på dessa bilar att man behöver bara ta in klumpen, inte hela axeln. Axelröret lämnas kvar på bilen om det ej måste rengöras ordentligt vid general ras, eller om det är fyllt av vatten och lera. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mattias Postad 11 Maj , 2015 Rapport Share Postad 11 Maj , 2015 Har åxå glapp i framaxelpinjonlager, så i korta drag. 1. lossa portaler för att få ut drivaxlar 2. väck med kardan 3. ta ut klumpen 4. lämna in till nån sakkunnig. 5. betala 6. återmontera med ny olja Är det nått man inte bör missa i operationen,tips eller trix. mvh mattias 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 11 Maj , 2015 Rapport Share Postad 11 Maj , 2015 Nä det verkar komplett Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
putte Postad 12 Maj , 2015 Rapport Share Postad 12 Maj , 2015 Så länge som lagrena är bra så brukar ja chimsa axeln på bilen. Brukar ju gå å pilla ur yttre lagret med en tång å sen mäta på chimsen å lägga i lite tunnare. Sen dit med en ny p-box. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mattias Postad 12 Maj , 2015 Rapport Share Postad 12 Maj , 2015 Ok,då gäller det bara att ta sig ur soffan och börja. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.