Gå till innehåll

Shimsa kronhjul/pinjong


Gravander

Rekommendera Poster

Tja..

 

Är de någon som kan eller vet någon gärna i västra Götalands(Även angränsande, eller hela långa landet)

Som kan Shimsa in kronhjul/pinjong till en tgb 11 framaxel?

 

Har glapp i pinjongen och ska plocka ner den å byta pinjong lager, så antar att de behövs att shimsas in för att få rätt spel igen?

 

Har aldrig sysslat med denna typen av ingrepp själv innan så känner att jag behöver be om hjälp.

 

Har läst verkstadshandboken, men de är bara massa special verktyg som jag inte äger :)

 

Tacksam för alla svar å hjälp ni kan ge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har renoverat en del diff klumpar till just TGBs 

Både som jag sålt själv, men även en åt en firma som säljer just delar axlar och bilar. 

Inga klagomål än.

Håller dock till i Östergötland så det kanske blir för långt undan, De väger ju en del så frakten kostar ju lite, annars är det sådant som är lämpligt att pilla med nu när man mest skall hålla sej inne och skruva.

Har några schims till pinjong liggandes, men det är inga problem att få fram nya i rätt dim.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att H.H är ett av dina bästa alternativ. Att shimsa in en hypoidväxel är en utdöende kunskap inom bilmekaniker yrket. Jag fick lära mig det på fordonsteknisk utbildnings först utbildningsår 1976 men det var redan då "förlegad" kunskap. Sedan jag började arbeta som bilmekaniker har jag aldrig varit med om en bakaxelrenovering på verkstaden :(

Eftersom jag pysslat en del med motorsport har dock denna kunskap ofta kommit väl till pass eftersom man där har lite speciella krav :lol:

 

Ett alternativ är att du letar red på någon lokal rallyförmåga eller räseress och kollar om de kan hjälpa dig eller vet någon som kan B)

 

Eventuellet kan någon MILO verkstad hjälpa dig men det kanske någon annan medlem här kan upplysa om :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack hör svar!

 

Har skickat ett Pm till H.Hansen, får se vad han svarar :)

 

Ja jag har vart å ryckt i ett par rally folk å även dragracing team men de verkar inte vara någon som vågar ta sig an jobbet när man säger att det är portalaxlar då ryggar dom, dock så borde väl kronhjul/pinjong inte vara allt för olikt en "vanlig" axel?

 

Jo jag har förstått att de är en utdöende kunskap detta, men de måste ju vara folk som kan de efter som de byts utväxlingar i många motorsporter rally, drifting, dragracing, offroad osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack hör svar!

 

Har skickat ett Pm till H.Hansen, får se vad han svarar :)

 

Ja jag har vart å ryckt i ett par rally folk å även dragracing team men de verkar inte vara någon som vågar ta sig an jobbet när man säger att det är portalaxlar då ryggar dom, dock så borde väl kronhjul/pinjong inte vara allt för olikt en "vanlig" axel?

 

Jo jag har förstått att de är en utdöende kunskap detta, men de måste ju vara folk som kan de efter som de byts utväxlingar i många motorsporter rally, drifting, dragracing, offroad osv.

Jodå, det finns visst de som kan. De har blivit lite bekväma och vill helst inte jobba på grejor som sitter på bilen. Demonterar du axeln och kör den till deras verkstad blir det genast enklare ^_^ H.H kan säkert detta bättre men jag tror inte själva hypoidväxeln är annorlunda trots att du har portalaxlar.

Tala inte om det för mekanikern om det krånglar till det, låt honom upptäcka det när det är så dags :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä största jobbet är nästan att få ur drivaxlarna så man kan plocka ur diffklumpen. man måste ju lossa på båda portalerna för att kunna dra ut dem. Det är det som är tungt, sedan är det bara pill göra när man väl har den lös. tar lite tid och man får mäta en del. men egentligen inte så svårt.

De är nästan lättare än en "vanlig" axel då man kan jobba med hela klumpen och vrida å vända på den utan att man skall brottas med själva axeln samtidigt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar in klumpen i verkstaden.

Måste ju vara rent, Ja renare än på på plats under bilen i alla fall. och man skall fixera den så det går att snurra på delarna medans man schimsar in den

Det är det som är så fint på dessa bilar att man behöver bara ta in klumpen, inte hela axeln.

Axelröret lämnas kvar på bilen om det ej måste rengöras ordentligt vid general ras, eller om det är fyllt av vatten och lera.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har åxå glapp i framaxelpinjonlager, så i korta drag.

1. lossa portaler för att få ut drivaxlar

2. väck med kardan

3. ta ut klumpen

4. lämna in till nån sakkunnig.

5. betala

6. återmontera med ny olja

 

Är det nått man inte bör missa i operationen,tips eller trix.

mvh mattias

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...