Stefan.Nystedt Postad 20 Februari , 2015 Rapport Share Postad 20 Februari , 2015 Hej undrar följande 2 saker. Ska kanske köpa en tgb 20 (22) bil och undrar lite hur dom är i skogen på grund av sina 605 cm i längd.kommer nog plocka av orginal flaket och på med nåt annat dels för viktens skull och höjden 2,8 meter kommer givetvis att gå att återställa till orginal. Då det värkar var en väldigt fin orginal bil. Sen undrar jag över den 5 växlade lådan hur är den över lag hållbarhet och så? Sen har jag letat som en dåre utan resultat hur sakta går dom på 1 låg?. Blev vist tre frågor. Hej svejs Stefan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 21 Februari , 2015 Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 De jag har sett funkar fint i skogen, Klart ju större bil man har så kommer det begränsningar. Att smyga efter Zukor och annat i skogen kan betyda mycket rattande och backande. Kör du själv i egen skog kan du ju göra vägarna efter din bil, att köra på skogsmaskin eller traktor vägar är inga problem. Skulle säga att jag har inte hör något ont om den 5 växlade lådan, hade jag tid så satt det en sådan på min 13 redan, det känns som det är för stort steg mellan växlarna i bland när man kör lastad i backar mm med den 4 växlade lådan. Exakt hur sakta den går på låg 1an vet jag inte men de är de lägst växlade av alla TGB bilarna. behövs nog då den även har högst last vikt. Vet förresten av en TGB13 som de satt ett 20 (22) bils flak på. Han skall använda den vid jakt sammanhang, Kan nog vara bra att köra kluven ved på också. Så vill du bli av med flaket kan du komma förbi så lastar jag gladeligen av det här och behåller mot lämplig ersättning Välkommen hit och lycka till med köp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 21 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 Tack för en väldigt bra svar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Skabblusen Postad 21 Februari , 2015 Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 Hej Stefan Klart du ska skaffa en 20! Att den är lite längre kan nog kvitta. Du kan inte stå still och veva på ratten med någon av TGB-modellerna. Det kräver utrymme, teknik och planering att köra dom. Det lär du dig på en dags körning. Akta dig för att ha en Jeepförare att leda dig i skogen. Då får du instruktioner i stil med: -Kör fram hit, lägg om fullt och backa. Problemet är "lägg om fullt". Det går inte om du inte heter Magnus Samuelsson. Men han hade nog inte fått plats i hytten alls. : ) Åter till din drivlina. Det är skillnad mellan lådorna. 5-ans 1'a är något lägre än 4-ans. Men både 5-ans och 4-ans högsta växel är 1:1. Fördelningslådorna är likadana, det samma gäller för portalerna. Men det är olika diffar i alla tre modellerna, C303 (11), C304 (13) och C306 (20/22). Högst är C303 (11), den går lättast och är snabbast. Men din 20 blir lugnast i skogen och det är där dom kommer till sin rätt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 21 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 Åker 3314 i dag så styrningen är ja van vid. Rätt tungstyrt på 37" däck haha 😠Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TURBO Postad 21 Februari , 2015 Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 Har själv en 20 bil, så det är som Hansen säger dom är lite längre & bredare än 11 & 13 bilarna, men planerar man så går det bra, är annars väldigt lättkörd i skogen. Tycker du skall köpa dej en 20 bil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 21 Februari , 2015 Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 Hej undrar följande 2 saker. Ska kanske köpa en tgb 20 (22) bil och undrar lite hur dom är i skogen på grund av sina 605 cm i längd.kommer nog plocka av orginal flaket och på med nåt annat dels för viktens skull och höjden 2,8 meter kommer givetvis att gå att återställa till orginal. Då det värkar var en väldigt fin orginal bil. Sen undrar jag över den 5 växlade lådan hur är den över lag hållbarhet och så? Sen har jag letat som en dåre utan resultat hur sakta går dom på 1 låg?. Blev vist tre frågor. Hej svejs Stefan Allting är ju relativt Det beror på vad du Jämför med eller har för förväntningar. Vi är ju flerastycken som kör Scanialastbilar i skogen och tycker att det går bra Längden kanske inte är det första man tänker på. Bilens tyngd, motoreffekt(utväxling), markfrigång, axelavstånd, antal drivand hjul och bredd är förmodligen lika avgörande som längd om inte mer Har man en bil får man planera körningen efter den och ska man ha en bil för ett visst ändamål får man välja bil efter det Vad jämför du med? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 21 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 11 och 13 bil har i dag en Volvo valp. Bilen kommer att användas till att från vanlig skogslek och träffar till att köra hem ved från skogen. Men blir mest för lek skulle ja tro 😉 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 21 Februari , 2015 Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 Köp köp köp! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hakanaxs Postad 21 Februari , 2015 Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 Hej Stefan! Jag har 22-bil och den funkar utmärkt för mig i skogen. Använder den till 90% för att köra hem ved med. En fördel med den är att du alltid ha plats för skogsutrustningen där bak och kan lasta i mitten. Stockar som du orkar hantera för hand kan du kapa i 2,5 m längder och lasta utan problem. Grövre stammar kapar jag ner till kubbar på 50 cm och ställer på flaket. Är de så stora att det är svårt att lyfta dem så använder jag en tallja fäst på en bom jag fixat och lyfter upp dem på flaket med den. Jag kör hem ca 20 m2 ved om året. Vad det gäller hastighet på 1;an så kan du hoppa ur bilen och gå ifrån, den beroende på hur hög tomgång du har, där tycker jag att den är bättre än 11 och 13- bilarna i skogen, man kan verkligen smyga med den. Jag var tveksam i början om jag valt rätt bil, tittade på 21-bilar, men efter tre år har jag insett att detta var bästa valet för mig. Slipper tänka på var jag skall stuva min utrustning när jag lastar bilen, den har sin givna plats. Lycka till! 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 22 Februari , 2015 Rapport Share Postad 22 Februari , 2015 Köp 20-bilen Stefan! Kör du fast kan du ringa så kommer jag och drar loss dig (eller fastnar jag också ) jag bor ju bara sådär 3mil från Ärla Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 22 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 Februari , 2015 Haha redan kollat ut en vinch som ska dit om det blir affär. 17500 lbs / 7800 kg lär väl räcka till. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 22 Februari , 2015 Rapport Share Postad 22 Februari , 2015 OK, jag ringer dig när jag kör fast Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 22 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 Februari , 2015 Haha ja men har du ingen ram vinch på din då? Ska väl sitta en 9 tons vinch på dom? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 Februari , 2015 Rapport Share Postad 22 Februari , 2015 Haha ja men har du ingen ram vinch på din då? Ska väl sitta en 9 tons vinch på dom? Extra tillbehör , Ej Original på de flesta TGBs Vanligare på civila bilar faktiskt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 22 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 Februari , 2015 okej 👌 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 22 Februari , 2015 Rapport Share Postad 22 Februari , 2015 Extra tillbehör , Ej Original på de flesta TGBs Vanligare på civila bilar faktiskt Ojoj, se upp här H.H vi pratar nog lite äpplen och päron Jag åker ju TGB40 och den har ju som Stefan påpekar en ramvinsch vilket får mig att automatiskt tro att jag är någon sorts bärgningsäss så det är nog riktigt av honom att påpeka att jag inte ska vara så styv i korken Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 22 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 Februari , 2015 Var inte så ja men var bara mer en fråga haha 😠misstänkte att du åkte nån 30 eller 40 bil och på dom är det ju vanligt med ramvinche. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 Februari , 2015 Rapport Share Postad 22 Februari , 2015 Oj ja fattade det som vi snackade om hans till tänkta 20 bils köp och vinsch på den . De sitter det inte original vinsch på alla de bilarna bilarna. Hur det står till på 30-40 bils fronten har andra bättre koll på än jag i alla fall 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 25 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Februari , 2015 Blev en tgb 20 som hämtas hem på lördag. Den har ynka 836 mil på mätaren och är helt komplett och allt fungerar på den. 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 25 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Februari , 2015 Nån som har bra tips på bra vinche till en sån och vet om det går att typ gömma undan den nån stans? Tittat lite på en warior 17500 lbs vinche. Kostar ju nästan 9000 kr. Kanske är nån som vet biligar alternativ? Och man kanske inte behöver en så stark häller? 😀 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 25 Februari , 2015 Rapport Share Postad 25 Februari , 2015 9000 kr för en vinsch på 17500 lbs lät dyrt, Men du har antagligen kollat på svenska firmor, då är det nog normalt Du borde klara dej med en 13000 Lbs och ett eller två brytblock i stället. Har kört med en 12000 Lbs på min 13 i flera år nu och den har då både tagit mej fram och dragit loss allt jag satt i andra ändan också. 3 st 13 bilar i hopkopplad som mothåll med alla hjulen låsta och försök till att gräva ner oss, släpade den då i väg med utan bekymmer. Du har i regel 1 års garanti hos de flesta större eller välkända säljarna på E-bay och då får du en väldigt fin vinsch för 9000 kr och en bra för hälften. Kolla runt lite här http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=winch&_frs=1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikL Postad 25 Februari , 2015 Rapport Share Postad 25 Februari , 2015 Det går att gömma vinschen mellan ramen men det är trångt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 26 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 26 Februari , 2015 Se där vad fint de går att få det. Kollat lite på winchmax. Dom har en 13000 lbs för ca 4000 med frakt och 17000 lbs för ca 6000 med frakt. Nån som provat en sån? 😀 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 26 Februari , 2015 Rapport Share Postad 26 Februari , 2015 Har du köpt 20-bilen än eller hur går det? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.