Gå till innehåll

Backljus fungerar inte


gunnish

Rekommendera Poster

Glöm inte att kolla i kopplingsboxen som sitter på höger ramben vid tanken ....

Kommer inte ihåg om backlyset går igenom boxen eller inte

Kan ju vara något glapp där också ....

Jag har lyckligtvis inte någon sådan kopplingsbox.

 

"Hold your horses"! Jag tror Hasse och Johannes pratar om backljuset!

 

Det ser ut som om lampan i din innerbelysning jordas genom brytaren. Direkt eller genom dörrkontakten beroende av brytarens läge (jag pratar eller jämför Volvo PV det kanske inte finns dörrkontakter i TGB:n)! Man ser ju att det är en kabel ansluten i ena änden av lampan, jag gissar att det är plus. Då  måste jordningen ske genom kontakten som på något sött har kontakt med chassiet. Kanske sker jordning genom niten som håller knappen. Mät resistans mellan nit och jord samt mellan blecket framför brytaren (mot lampans anslutning) och niten.

Dörrkontakt finns inte. Niten är inte kopplad till någon metalldel i lampan. Den vänstra kabelskruven (vid brytaren) blir kopplad till den röda kabeln när brytaren dras åt ena hållet, den i sin tur är inte kopplad till något annat synligt. Åt andra hållet får jag inte koppling till något. För mig ser det ut som om att det saknas en kabel till jord/karossen.

Någon som kan konfirmera vilken väg strömmen ska ta?

 

Jag förstår inte riktigt hur säkringsplintarna fungerar, vissa av säkringarna har bara en kabel ansluten till sig och bildar därför till synes inte en sluten krets. Är hela plinten jordad(eller plus)? Sen är jag inte med på varför man bryter jord istället för plus, det går emot alla regler för "normal" elektronik.

 

Jag hör iaf att brytaren för backljuset klickar då jag lägger i backen, så då återstår där att testa att kontakten bryter. När ska/ska inte vilken sladd där ha jordpotential?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort lampan och får 24V vid kontakten så ska andra änden av lamphållaren jordas! På bilden ser det ut att gå en kabel från denna del av lamphållaren är inte den jordad, så prova att koppla bort den och jorda med en kabel direkt till karossen då bör den lysa. Ofta är dylika lamphållare jordade via skruvningen av armaturen i karossen men inte alltid. Sedan är det bara att leta efter var kabeln som kopplades bort går, den kanske inte behövs! Det går inte att se på bilden att det kommer två kablar till armaturen (en i var ände) så det var därför jag trodde på jord via kontakten och ström från kabeln man såg på bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omkopplaren på lampan har tre lägen som normalt används på bilar med dörrkontakt. 

 

Alltid tänt - Alltid släckt - Tänt när dörren är öppen.

 

Då är + från säkring ansluten där den bruna kabeln sitter på bilden. Sedan jordas den högra kontakten på glödlampan antingen via jordkabel ansluten till den ena skruvplinten vid omkopplaren (Alltid tänt), eller via kabel från dörrkontakten som jordar där när dörren är öppen, ansluten till den andra skruvplinten vid omkopplaren (Tänt när dörren är öppen).

 

I ditt fall, utan dörrkontakt, ska du ha en kabel i skruvanslutningen till vänster på bilden, och den andra kabeln ansluten till en av de två skruvplintarna vid omkopplaren. Den ena till säkringen (+) och den andra till jord (-). Vilken av dom som går till jord kvittar, bara den andra går till säkringen...

 

 

post-8850-0-89062300-1426759683_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna passar, man skruvar av den röda "pluppen":

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Stickkontakt-43229/

 

Denna är mindre och smidigare och finns på bland annat Swedol och Kjell:

http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/kontakter/12-v-kontakter/ciggplugg-12-mm-%28husvagn-bat%29-p39057

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backlampan fungerar inte heller med motorn igång. Ja jag vill gärna veta vad i backsystemet jag ska mäta på och vad det ska vara. brytaren till länkaget till växellådan ska ju driva ett relä som ska driva backlampan via en säkring, men vilka kablar är relevanta?

För övrigt, vad är bra att göra rent säkringshållaren med, isopropanol?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt hur säkringsplintarna fungerar, vissa av säkringarna har bara en kabel ansluten till sig och bildar därför till synes inte en sluten krets. Är hela plinten jordad(eller plus)?

Den sida på säkringshållaren som inte har kablar till alla säkringar är matningssidan, den andra sidan (den närmast vindrutan) går ut till förbrukarna. Säkringshållarna har kabelbanor på undersidan som förbinder matningssidan, jag håller med om att det ser knepigt ut.

Det finns bara plusmatning i säkringshållarna.

 

Har du spänning (och då snackar jag +) i den kabeln som sitter på matningssidan på säkring nr 10 från vänster räknat?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote name="gunnish" post="132269" timestamp="1426879974

För övrigt, vad är bra att göra rent säkringshållaren med, isopropanol?

 

1)Stäng av huvudströmbrytaren.

2)Plocka ur alla säkringar.

3)Borsta försiktigt med en mjuk stålborste, smärgelduk eller frugans nagelfil på säkringshållarna

4)Fetta in alla säkringshållarna med polfett, vaseline eller liknande.

5)Böj blecken som håller säkringen lite mot varandra för att öka kontakten.

6)Återmontera säkringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att motorn behöver vara igång för att backlampan ska lysa, bara en fundering har inte min bil i närheten. Sen hade jag problem med kontakten på lådan men går att testa med att jorda den.

Nej, motorn behöver inte vara igång.

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steg ett..se till att ha spänning på aktuell säkring.

 

 Sedan, fungerar backljusrelät? Klickar det högt med tändningen på när du lägger i backväxeln?

Om inte..kolla kontaktens funktion på vxl-lådan.

 

 Fungerar den, mät på relät vad som händer / inte händer.

Fungerar relät och sänder signal till backlampan kan jag bara sätta en slant på den ev. kopplings boxen som sitter under bilen på ramen..

 

 Mer långsökt, då kan ju kontakten vid mörkläggningsvredet vara bov som för så många andra som haft konstiga eltrubbel..men jag tycker väl att det borde vara fler funkitioner  som krånglar samtidigt isf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Att det klickar indikerar att "styrkretsen" är med.

 

Kan du mäta att du får spänning fram respektive ut på Själva matartråden från relät? (att spolen drar behöver inte betyda att kontaktblecken hänger med)

 

Sen är det här med dålig kontakt i "jordningen", dvs karossanslutningen (ja eller dålig kontakt lite överallt), dvs ryck o slit i div kablar

 

En voltmeter eller enkel provlampa underlättar enormt i felsökning, börja där du har spänning o mät tills det inte kommer fram nåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...