Gå till innehåll

Inga frågor är för dumma


Fredrik L

Rekommendera Poster

Som titeln säger heter det ju att inga frågor är för dumma men här kommer några riktigt dumma frågor som jag egentligen vet svaret på men man lever ju på hoppet :)

 

1. Finns det någon typ snabbkoppling till en kardanstång så man snabbt kan ta av den om man vill?

 

2. Frihjulsnav går inte att ha på 11-13-20 men finns det någon relativt enkel grej man kan göra för att frikoppla hjulet? Då tänker jag inte på att klyva portalen och plocka bort ett drev.

 

3. På 13 och 20 bilarna är bakaxlarna stumt monterade. Finns det något sätt att avvibrera dem.

 

4. Vågar man använda cylindriska vibrationsdämpare mellan karossen och ramen? Vill inte att karossen ska lossa om man gör en panikinbromsning eller står på sned i skogen :)

Har för mig att det ät 10 infästningspunkter på min 13 helkaross. 4 i hytten och rest en bak.

Löser man denna frågan kan man egentligen glömma fråga 1-3 :)

 

Här finns lite dämpare http://www.mecmove.se/cylindriska_vibrationsdampare/cylindriska_vibrationsdampare.pdf

Och här är ett belastningsdiagram som jag inte är intelligent nog för att kunna utläsa :)http://www.mecmove.se/cylindriska_vibrationsdampare/belastningsdiagram.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4) Du kan ju sätta dit katastrowirar i karossens hörn om gummiupphängningen skulle fallera.

/Gripen

Har lekt med den tanken.

En 13 helkaross väsnas och vibrerar en hel del mer än en 11 så det vore otroligt skönt om man kan skilja karossen från ramen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På fråga 4 så undrar jag hur mycket de får bygga på höjden?

När vi ville ha ett mellanting mellan stummonterat och lite dämpade motorfästen på väldigt trimmade bilar som ändå gick på gata och som hade samma typ av motorfästen så gjorde vi ( här kommer märklig förklaring)ett U med påsvetsad bult i ena änden och ett rör som svetsades i ett u med bult på andra sidan och tryckte i typ bärarmsbussningar (mod 2rör med gummi mellan) i , då kunde man få gummidämpning men ut slags begränsades av att skruven/innre hylsan tar i yttre ringen i extrema fall istället för att separera.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag är bilen klossad med 40 mm men jag kan gå upp till 50 mm.

Gillar tanken på att drt ändå sitter fast även om gummit ger sig.

Sen är det förmodligen betydligt sämre dämpning än de vibrationsdämpare jag länkade till.

 

Frågan är om man får plats på 50 mm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som är i länken går säkert att få in på 50 då det mest är godstjockleken på rör plus 2 plåtar som bygger, dock så är det ju så att ju större "röret" är ju mer flex kan du tillåta och gå ner i shore tal ( hårdhet på gummit)

 

Fråga 1 och 2 vet jag inte om jag förstår varför men kontrar med "frihjul" på kardanen? Eller är det den roterande massan i kardanen du vill få bort?

Eller om det är ljud/vibrationer så undrar jag om axeln låter så mycket mer om den drivs via kardan kontra från hjulen på frirull...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som är i länken går säkert att få in på 50 då det mest är godstjockleken på rör plus 2 plåtar som bygger, dock så är det ju så att ju större "röret" är ju mer flex kan du tillåta och gå ner i shore tal ( hårdhet på gummit)

Fråga 1 och 2 vet jag inte om jag förstår varför men kontrar med "frihjul" på kardanen? Eller är det den roterande massan i kardanen du vill få bort?

Eller om det är ljud/vibrationer så undrar jag om axeln låter så mycket mer om den drivs via kardan kontra från hjulen på frirull...

Det är just bristen på flex som är problmet med den här lösningen :)

 

Är en hel del drev m.m som snurrar och vid längre resor är det gott för vibratiner,oljud och bränslekontot om man kunde sluppit alla snurrande drev i framaxeln.

 

Men får jag löst separationen mellan ram och kaross så är resten inte intressant längre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju luftbälgar, som tål industriellt missbruk. Massor av olika maskiner-hytter mm som står på luftbälgar av olika slag.

Kan det vara en lösning ?

Ingen aning.

Tänker på 2 saker. Jag ska ha 10 st så det får inte kosta vad som helst per st och finns de i så små storlekar som 50 mm höga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på Gripens länk och denna http://vibratec.se/products/pc-100-182/ känns intressant.

Den har inbyggt mekansikt stopp både horisontellt och vertikalt.

Passar inte bolt on som en cylindrisk vibrationsdämpare men det fixar sig med lite plåt och bultar.

 

Vad tror ni om en som tål 350 kg. Vikten blir fördelad på 10 st så det blir 3500 kg.

För mycket eller för lite?

De olika varianterna ser ni nedan.

 

post-5260-0-16905600-1426712741_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha nä inte min starka sida. Googlade loss och hittade på olika sidor att en genomsnittsperson väger 3500 kg vid tvärstopp i 70 kmh.

Nu är det iofs ointressant för krockar jag så det blir tvärstopp spelar det ingen roll om karossen skulle lossa.... Man är mos ändå

 

Gissar att en pc 140 55 shore skulle fungera. Blir isåfall 2000 kg i maxvikt vertikalt och 5400 kg längs med.

Även om de kanske är styva är det väldigt mycket bättre än att det är bultat stål mot stål som idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi använder den typen av vibrationsdämpare till elmotorer på våra hydraulaggregat på jobbet.

Vi dimensionerar dem för vad elmotorn väger, fyra dämpare per motor och det funkar bra på fartyg åtminstone.

Jag tror du kan dela karossvikten med antal  dämpare för att få en bra indikation på vikten dämparen skall tåla.

 

De är inte speciellt hårda, en elmotor på 80-100Kw rycker till ganska ordentligt när man startar den, tror de skulle funka utmärkt som karossdämpare på en tgb.

 

Kan kolla pris efter helgen...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Husk altid at forsøge at tænke på uventede ting, når i bygger om. Det er forfærdelig let at bruge en mursten eller en planke som mellemlæg mellem fjedre og aksel, men hvad sker der når det ikke bare står i værkstedet eller endnu være kommer ud for en voldsom ulykke. Så tænk altid en gang til. ER det nu det rigtige at gøre.

Jo jeg har set det blive gjort lige som at svejse på styrkomponenter eller skære samme størelse geving men med anden stigning. Det var også til noget styrtøj, Det er ikke nok at det kan komme gennem bilprøvningen. Der SKAL også kunne holde til tid og ulykke.

 

 

 

1.)  https://lh3.googleusercontent.com/BwerfCJw1ZMhdJDNF1KfmuLxX-kBo_w9B4dx9nQ7FqtZisVHE34iOg5QrPgGpQ_Lxt1lqQ=s85 Sådan en kobling kan skilde mellem de to bagaksler. Men den bedste løsning er at få lavet den midterste aksel om af http://www.6x6australia.com.au/ Jeg håber selv på at Samarbejde med Bob James om at lave min midter aksel og evt differ til for og bagerste aksler for samtidig at få en højere total gearing. Der er ikke noget billede af hvad de gør ved en aksel til drive through. Men det er med differantiale mellem de to bagaksler bygget ind i selve det midterste differantiale.

 

Jeg har for længe siden besøgt Bob og håber at gøre det igen, til vinter. Der vil jeg drøfte muligheder og priser. Jeg vil også tale med http://www.advancedbraking.com/ om vådbremser

 

2.) Jeg har ikke set noget og tror ikke der findes nogen løsning. 

 

3.) ``är bakaxlarna stumt monterade´´ forstår jeg ikke. Jeg er jo bare en Dansk gubbe.

 

 

4.) https://lh3.googleusercontent.com/6v9AdfsBQyQJpV3V-E6NJxKOKUnTTun7yFDo8XxwcJf8sBquAyWvK3Y4Z8zYqfr3S4D9gg=s113

     https://lh3.googleusercontent.com/BuXP-urT66VxsHG6twJmP8tR8yOBeaMI8zLQ1UCSQKrt-MX3-Elrv6cSzleAaDlI-imh=s113

Toyota og mange andre 4X4. Ophæng SKAL være boltet gennem både ramme og karros. Den ellers fine tegneing (post #19.) vil abselut være utilstrækelig hvis der er andre bevægelser end op. Foreksempel i en ulykke.

På en Toyota 80 serie er der 7 i hver side. Det er rigeligt. Mindre vil klare det, alternativt kan man bruge større bolte. Det er kun 10mm bolte så vidt jeg husker.

 

Med de bedste hilsner - og nogle formanende ord.

Henrik L Knudsen-Built

Eket

 

Redigering: Jeg kunne ikke få lov at sætte billeder på denne post. Derfor kun links til billederne. Men vil man have bedre billeder så brug Google til at finde de samme billeder i bedre kvalitet. Det så ellers fint ud på min skærm men jeg kunne ikke sende det. Sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din input :)

 

Håller helt med om att man måste tänka på säkerheten.

Vad jag menar med att bakaxlarna stumt monterade är att bladfjädrarna sitter fast i ramen och ligger an mot axeln. Stål mot stål så alla ljud och vibrationer från axlarna vandrar upp i karossen den vägen.

 

För min del är egentligen punkt 1-3 ointressanta om man löser punkt 4.

 

Jag håller på och tittar på denna hyttisolatorn.

Tror den kan fungera bra och karossen är fortfarande bultad till ramen.

Krävs lite moddande men jag tror det kan funka. Har inte kollat  på bilen än för den står fortfarande i vinterdvala många mil hemifrån :(

 

post-5260-0-25669400-1427370401_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...