Gå till innehåll

Winsch gammvalpen


Rekommendera Poster

Det står i handböckerna att vinshen ska kunna dra 2000 kg,sedan beror det på hur ihoprostad/eller utsliten just ditt exemplar är....det där är ingen exakt pryl. -_-

Har aldrig sett ngn spec.på vridmomentet då smatterkopplingen ska lösa ut.


Mvh/Dexx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Vet oxå att dragkraften i wiren är 2000 kg på innersta linlagret men behöver veta inkommande moment. Vill minnas att trummans diameter är 240mm. Tänker jag rätt nu? : 1000mm delat på halva diam. som är 120mm = 8,3  . 20000 Nm delat med 8,3 =2409 Nm delat med  winschens utväxling 1-60 =40 Nm

40Nm... kan det stämma??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får antagligen öka ingående moment ca.15-20% då snäckväxeln i originalwinschen har låg verkningsgrad pga.stor inre friktion.
Dessutom är lintrumman glidlagrad....ytorna var fina då dom var nya,har inte sett någon originalare utan rostangrepp på axelytan...

Sedan,om man ska vara noga ska du lägga till halva lindiam. på lintrummans radie,en 10mm lina på en 240 lintrumma blir således 125 mm hävarm då du räknar momenten.

Vi avvaktar ett svar från KlasB......har han en annan åsikt så accepterar jag saklöst. :unsure: 
Han har bara nuffror i huvvet...... :D pga.yrkesskada....

Mvh/Dexx

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan undrar jag varför du behöver veta momentet,är tanken att du ska hydraulkonvertera winschen eller ska vändlådan användas i nån annan transmission/kraftuttag?? :huh: 
Har sett ett par Valpar med bakmonterad V8 och hela motoreffekten genom en plågad vändlåda så dom är ganska tuffa.... B) 
Valpen fanns även i en variant med ett bakre kraftuttag om du inte visste det.... -_- 

Mvh/Dexx

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winschen ska förses med en Danfoss el. liknande. Tveklöst. Sedan ska winschen flyttas ,förmodligen till andra sidan då det sitter en automatlåda ivägen nu. Vet inte exakt var hydraulmotorn hamnar eller om jag kan ha smatterpinnen imellan. Annars får överströmmarn

ställas så momentet blir lagom. Så där dyker frågan upp igen.

Känner till det bakre kraftuttaget, har bl.a. sett en valp i Luleå med detta utsökta tillbehör. Någon som har ett till salu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...