Gå till innehåll

Dubbla reservhjul, hur skulle ni fäst dem?


Johannes

Rekommendera Poster

Ok, det är inte nödvändigt men ser ganska ball ut på en "expeditions-elva".

 

Det hade varit bra att få dubbla reservhjul bakom bilen, helst bredvid varandra.

 

En bonus med 6 hjul till en elva är att jag kan rotera dem och ha de två sämsta/skadade som reservhjul.

 

Idag hänger ju reservhjulet på bakdörren men den är tung som den är och behöver ingen mer vikt (och tål det säkert inte heller).

 

Borde man svetsa (eller i mitt fall låta någon annan svetsa) en grind för båda hjulen eller två grindar med ett hjul på varje och bulta ovanpå stötfångaren?

 

Hjulen är ganska tunga (60 kg?) behöver grinden även fästas i takräcket får att inte luta utåt när man öppnar den/dem eller bör man har någon form av stöd en att fälla ner när man parkerat?

 

Man KAN ju lägga ett av hjulen på takräcket men det är ju lite fusk och flyttar nog upp tyngdpunkten en del i onödan.

 

Hur skulle du ha gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag funderade på vad kronhjulen väger när jag grejade för snart tio år sen och jag reserverar mig för att jag minns fel, men jag tror jag vägde ett hjul för minnet är fortfarande "Va? Är det inte tyngre?" Och det är 35 kg. Men oavsett siffran så är det förbannat tungt och klumpigt och jag hade röstat för Klas förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skiftade mellan Trelleborg på träffområdena och Cooper ATR på landsväg och det är inte sköj att häva de vikterna upp på ett flak. Visserligen ska ju inte ett reservhjul användas, men den gången det behövs lär det vara tjurigt att häva på det punkterade hjulet till takhöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...