Johannes Postad 17 Maj , 2015 Rapport Share Postad 17 Maj , 2015 Ok, det är inte nödvändigt men ser ganska ball ut på en "expeditions-elva". Det hade varit bra att få dubbla reservhjul bakom bilen, helst bredvid varandra. En bonus med 6 hjul till en elva är att jag kan rotera dem och ha de två sämsta/skadade som reservhjul. Idag hänger ju reservhjulet på bakdörren men den är tung som den är och behöver ingen mer vikt (och tål det säkert inte heller). Borde man svetsa (eller i mitt fall låta någon annan svetsa) en grind för båda hjulen eller två grindar med ett hjul på varje och bulta ovanpå stötfångaren? Hjulen är ganska tunga (60 kg?) behöver grinden även fästas i takräcket får att inte luta utåt när man öppnar den/dem eller bör man har någon form av stöd en att fälla ner när man parkerat? Man KAN ju lägga ett av hjulen på takräcket men det är ju lite fusk och flyttar nog upp tyngdpunkten en del i onödan. Hur skulle du ha gjort? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 17 Maj , 2015 Rapport Share Postad 17 Maj , 2015 Jag skulle ha gjort en separat grind med gångjärn, med plats för 2 hjul brevid varann. För en expeditionsbil kan ju baksidan av grinden ha en utfällbar bänk etc, typ fältkök? MVH Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3uba296 Postad 17 Maj , 2015 Rapport Share Postad 17 Maj , 2015 Denna något baktunga bil kanske du redan sett? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 17 Maj , 2015 Rapport Share Postad 17 Maj , 2015 Problemet med att 11an slår över framåt vid hård inbromsning i nerförbacke har definitivt minskat 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 17 Maj , 2015 Rapport Share Postad 17 Maj , 2015 Jag vet att jag funderade på vad kronhjulen väger när jag grejade för snart tio år sen och jag reserverar mig för att jag minns fel, men jag tror jag vägde ett hjul för minnet är fortfarande "Va? Är det inte tyngre?" Och det är 35 kg. Men oavsett siffran så är det förbannat tungt och klumpigt och jag hade röstat för Klas förslag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 17 Maj , 2015 Rapport Share Postad 17 Maj , 2015 Jag skiftade mellan Trelleborg på träffområdena och Cooper ATR på landsväg och det är inte sköj att häva de vikterna upp på ett flak. Visserligen ska ju inte ett reservhjul användas, men den gången det behövs lär det vara tjurigt att häva på det punkterade hjulet till takhöjd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.