Gå till innehåll

Bessemerträffen Hofors 6:e juni 2015


Rekommendera Poster

Då var oljor och kylarvätska kollat/påfyllt och tanken fylld.

Ska bara skruva fast fästet för brandsläckaren så är bilen klar

för avfärd mot Hofors. Planen är att komma iväg vid 6.00.

Vad är bra att ha med sej, förutom kaffetermos och mackor?

Samma här, bilen servad och klar. Nu ska jag bara ta en tur förbi Märsta och köra ett flak studenter sedan får jag terrängkonvertera igen.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte direkt komma på nått bra att ha, förutom gott humör! Jo, för dom tyngre fordonen TGB-30/40 kan det vara bra att ha med lite kraftigare rundsling eller motsvarande att ha som trädstroppar vid winchning. Lättare fordon har vanligen för klena prylar med sig för eget bruk... Sen finns det avsponlingsmöjligheter med kommunalt vatten och brandslang med rejält flöde. Minimum är att man spolar av hjulen vid avfärd, eller hela bilen om man helre vill det så slipper man tvätta det värsta hemma. Det är för att vi skall slippa städa gator och vägar runt Hofors från lerklumpar... Så regnställ kan vara bra att ha med vid tvättningen, för det är bra tryck i kommuns vatten.

 

Bered er på en del åskådare, den här träffen brukar vara uppskattad underhållning och det har annonserats på byn och i lokalpressen att det händer grejjer i Böle.

Klipper in några bra att ha länkar, hur man hittar och karta på området...

http://www.gestrikeoffroad.com/ se "Våra områden" och "Böle"

http://dela.hitta.se/pl/3002191494

http://www.gestrikeoffroad.com/bilder/Bole_karta.jpg

MVH Klas

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glatt humör och stövlar finns garanterat :). Kraftigt rundsling är det sämre med, :( men jag ska kolla på jobbet idag om det finns att låna.

Tyvärr är min bil plundrad på all extrautrustning (brytblock och andra grejor). Bogserwire finns samt en kort kätting och ett kraftigt schackel.

Nåja, det löser sej nog :P.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en pizza och 2 öl så ligger jag på soffan och ler för mej sjäv. :)

Vilken underbar dag i Hofors. Lera upp till naven och diffspärrar i

både fram och bak. Bilen har funkat klockrent och inga skador som

inte går att laga med spett och slägga..Största behållningen är nog

ändå mina nya vänner Dexxas och SBAT 111. Härliga grabbar (gubbar?) :P

Tack till Gästrike offroad för en lyckad dag.// Kjell. 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, klantig körning med en trasig främre wirestyrning till vinschen samt att mina hemorojder passade på att ge sig till känna gjorde att jag beslöt att avbryta äventyret i Hofors på ett tidigt stadie. Tråkigt men det kommer nya möjligheter :wub: Kul att det gick bättre för Scaniapickup han ger sig ju inte i första taget i alla fall.

Jag han i alla fall träffa ett antal andra terrängbilsentusiaster innan äventyret tog slut. :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SBAT111, Det var då ingen klantig körning av dej. Djup lera med halvslitna originaldäck på en TGB 40

är en omöjlig kombination. Otur med wirestyrningen. Hoppas du hittar grejor att laga med.

Nästa gång lägger vi på kedjor och kör "winschningsfritt".

Jag lyckades i alla fall ta mej runt skogsslingan. Trodde inte att det gick att fälla så stora träd bara

genom att köra mot dom.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vädret kunde ha varit bättre idag,varierande mellan duggregn och regn..... :unsure: svensk sommar i ett nötskal alltså.
Hoforsleran gjorde sitt bästa för att sätta fast dom tyngre bilarna,det var riktigt skithalt,och en 40 bil är nog lite för lång för smidiga passager i banorna där.

Så en liten lärdom till Scaniaägarna...... -_-

Det finns en anledning till att Försvaret hade terrängkedjor på sina bilar....Eller hur??? :lol: 
Nått ton med barlast över driven skulle heller inte ha skadat,dom är skapligt framtunga olastade.

Annars fungerade grejorna som dom ska,och erfarenhet av terrängkörning får man ju bara i terrängen..... :) 
Det är ju fulltifan att hålla reda på var man har hjulen under en Valp i terränglådan och det är inte lättare att ratta en halv tradare mellan såphala stenar o trädrötter med backspeglar som är infällda av första bästa buske man passerar. :wub: 

Saknade medlemmarna bsvensso och Klas_B,undrar om dom deserterat?? 


Mvh/Dexx

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dexxas, det var väl rätt tydligt från början att jag inte kunde vara med?

 

Det låter som ni haft det spännande!

I Hofors är det viktigt att man lägger på sina kedjor för att få rätt grepp. Speciellt original däcken är ju inte speciellt greppiga ;)

 

Jag är impad om ni gav er på ler hålen?

Jag inser mina (och däckens) begränsningar och undviker dem.

För att inte tala om rengöringen efteråt.... ;)

 

Hann ni med att köra i det övre området som Klas nämnde?

 

Nu vill vi se bilder och filmer också :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I somras körde jag med 1 kilo i däcken, det var riktigt bra!

Fast jag vet inte hur mycket det hjälper när det är halt?

Och det tar en himla tid att både tömma och fylla på igen...

 

Men som sagt, det är kedjor som gäller. Skillnaden är Enorm!

Förra året i Hofors körde vi kraftledningsgatan. Vi kom väl 200 m på förmiddagen på 2 timmar, vinschade flera gånger och andra äventyr. Sedan gav vi upp och bestämde oss för att åka tillbaka samma väg, fast lade på kedjorna först.

Den resan tog 5 minuter. Nuff Said!

;)

Och det var bara med kedjor bak (jag har bara 2 kedjor).

 

Drivet med kedjorna på är helt otroligt men man måste öva att lägga på dem.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min plan var att få prova lite olika varianter. Olika tryck i däcken och eventuellt kedjor men när vinschen pajade samt att jag fick fysiska problem så blev det inget av!

I år var det nog blötare än när du var där Björn. För att komma till det "övre" området var man tvungen att passera ett mjukt område. Detta område var inte sönderkört när vi började. Men vi med scaniorna körde sönder det rejält på en gång, själv kom jag inte ens förbi det! Dessutom var det nytt med stenhårda restriktioner angående vinschning i ledningsgatan i år :D, så långt kom jag dock aldrig.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är väder beroende vilken taktik som passar Scaniorna bäst:

- blött, halkigt: kedjor

- torrt, stenigt: lågt tryck

- bägge: lågt tryck Och kedjor??? ;)

 

Det tar på krafterna att köra terräng med Scania. Släpa runt vinsch vajern men inte minst kedjan för att koppla på träden är Tungt!

Terräng kedjorna kan man i alla fall lägga på i förväg, men de är också tunga som as ;)

Fast det är också en anledning jag gillar Scaniorna, det är Stadiga grejor :)

Och så låter de skit coolt :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa år ska minst alla tre vara närvarande,no esquises tolerated...... :unsure: 

Kunde jag på nått sätt tvinga WF at deltaga skulle min lycka vara total.. :lol:  :lol: 

 

Mvh/Dexx

 

Din önskan är min lag, Dexx! :D

 

Men det är 680km och nästan 10 timmar enkel resa. Med 3 liter milen blir det ungefär 6 tusen spänn fram och tillbaka...  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, man måste ju göra Reality check ibland. Jag har inte råd att åka på allt jag skulle vilja så inom 15 - 20 mil är ungefär gränsen i teorin. Annars blir det lätt absurt.

Med undantag...

;)

 

Jag är djupt impad av alla som åker land och rike runt, men det är ju ett intresse :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...