Gå till innehåll

B20 vägrar starta


Rekommendera Poster

Här är tips på två spökfel jag råkat ut för på gammelbilar som stått länge.

1 brytarplattan och konding jordar inte längre.  2 lilla kabeln från brytaren föråldrad och slutat leda ordentligt.

 

Har du usel gnista dvs kortare än 1 cm från tändsladd till gods när du drar runt den på starten och alla delar är ok kan det vara något av spökfelen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ju egentligen inte skarva tändkabeln mellan spolen och fördelaren. Skaffa en vanlig tändkabel som passar i nya tändsplen och tryck ned andra änden i hålet där den gamla skärmade kabeln satt i fördelaren. Funkar det så täta sedan med vulktape

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej något är fel. Ska hälla lite bensin innannför tändstiften imorgon. Vet inte alls vad detta kan bero på :(

 

+ Ventilspelen ställda

+ Fördelardrevet kontrollerat på 35 grader

+ Motorn blir nollad korrekt med spel på ettans cylinder

+ Ställer gnistan så den kommer 12 grader innan 0

+ Strömmen är mätt till fördelaren och spole

+ Bytt kondensator

+ Testat två tändspolar

+ Ställt brytarspets 0.4mm

+ Det luktar bensin om stiften (dock ej överdeivet mycket måste jag säga)

+ Den tänder till på startgas ibland och även ibland på bensin om jag chokar den för hand o pumpar på spjället.

+ Kompen är ok på alla cylindrar

 

Kan något orsaka att det inte blir tillräckligt sug i insuget? Isf vad?

Kan det påverka att jag ej har något luftfilter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den inte tänder på startgas så kan du nog strunta i att hälla in bensin med.. det ända jag kan tänka mig då är att strömmen från tändspolen/fördelaren går i jord och ingen ström kommer fram till stiften, du har ett överslag någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kolven på stromberg förgasaren skall åka upp o ner vid startförsöken var det npn som skrev... Det tror jag inte att den gör, trots att membranet är helt. Detta beror väl åxå på dåligt sug isf?

 

Puppe: ja det är den. Den hänger utanför t.om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va! hänger kondingen lös utanför den ska ha en kabel till brytaren och sen ska den vara jordad i fördelaren.

 

ang vacumkolven i strombergaren så håller du fullgas och kör runt ska kolven röra sig ihop med motorns sugtakter.  Men sätt en mejsel i hålet spärra både på detta sätt både kolven och spjälet och ge den lite startgas så ska den hosta igång om nu du fått ihop tänddelarna riktigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska kunna få en livsgnista även utan förgasare om du sprutar in startgas, om de inte tänder till de minsta så har du ingen gnista på stiften, men om de smäller till ibland så har du något fel i tändningen något mellan fördelarlocket och stiften...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tändstiftsteori.

 

Vid normalt atmosfärtryck (drygt 1000 millibar) krävs relativt låg spänning för att gnistan ska slå över tändstiftets elektroder, ett par tusen volt räcker vid 0,5mm elektrodavstånd.

 

Men med högre tryck blir det annorlunda! Vid 8 bar har öveslagsspänningen ökat och nu krävs tre - fyra gånger högre spänning (Paschens lag), motsvarande 5 - 6 mm vid atmosfärstryck, beroende på luftfuktighet, mm. Ett överslag i en spricka i t ex rotorn eller fördelarlocket spelar då ingen roll om man testar med ett tändstift mot gods, men när kolven komprimerat bränsle/luftblandningen krävs högre tändspänning och gnistan hoppar d genom sprickan istället.

 

Därför viktigt att kolla gnistans längd med tändkabeln mot gods...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska den vara jordad i fördelaren? Det är den inte iaf. Den sitter med sin sladd kopplad till brytaren och så hänger den ner under fördelaren i sladden, för sladden var så lång så jag kunde inte trycka upp kondensatorn där. Den är alltså inte jordad på något sätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha ja men alltså... Ska chassit på kondensatorn jordas i chassit på fördelaren? Mao den måste vara upptryckt i hålet som är gjutet för den i 24v fördelaren?

 

Svar Ja! Men det räcker med att den har kontakt med jord om du ska provstarta. Krokodilklämma t ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

upps lite för sent men om den ändå inte startar låter jag nedanstående vara kvar.

 

har du inte jordad kondingen har du nog bränt brytaren

 

 

 

Gör nu allt i rätt ordning sätt dit kondingen så den är jordad.

lossa locket på fördelaren ha strömmen på se till att brytaren är stäng öppna brytaren med en mejsel då ska du höra och se en gnista.

vrid runt motorn på starten och se om du forfarande ser gnistan hoppa mellan brytarna då finns inget spänningfall.

dit med rotor och lock håll t-spolens tändkabel mot gods 2 cm blå gnista=frisk spole  i med kablen och ta en av stiftens kablar gör samma sak 2 cm blå gnista friskt lock och rotor.    sätt tillbaks kablarna och ge den nu lite starthjälp med mejlen och njut av motorns gång.    Går den inte nu så har du pillat med något annat tex ställt upp alla ventiler eller liknade.

 

Spökfel strombergaren har litet flotörhus behövs inte mycket vatten för att hålla flotören stängd, vatten är tyngre än bensin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...