eile Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Här är tips på två spökfel jag råkat ut för på gammelbilar som stått länge. 1 brytarplattan och konding jordar inte längre. 2 lilla kabeln från brytaren föråldrad och slutat leda ordentligt. Har du usel gnista dvs kortare än 1 cm från tändsladd till gods när du drar runt den på starten och alla delar är ok kan det vara något av spökfelen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 24 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Ja men delarna är alltså i nyskick. De är aldrig mer än testkörda. Kondnigen är bytt åxå. Men ska kika efter ändå för o va säker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 24 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Se Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sören Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Ser ju bättre ut än nytt haha Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Du behöver ju egentligen inte skarva tändkabeln mellan spolen och fördelaren. Skaffa en vanlig tändkabel som passar i nya tändsplen och tryck ned andra änden i hålet där den gamla skärmade kabeln satt i fördelaren. Funkar det så täta sedan med vulktape Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 24 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Se Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 24 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Hände inte ett smack med 12v spolen heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Jag har lite 24V av-störda fördelare och tändspolar liggande. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sören Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Egendomligt.... om du har grundinställningarna rätt och en gnista på stiften + lite gas eller bensin att tända på så ska det inte bero på om du har 12 eller 24 volt, vi har missat nått.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 24 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Nej något är fel. Ska hälla lite bensin innannför tändstiften imorgon. Vet inte alls vad detta kan bero på + Ventilspelen ställda + Fördelardrevet kontrollerat på 35 grader + Motorn blir nollad korrekt med spel på ettans cylinder + Ställer gnistan så den kommer 12 grader innan 0 + Strömmen är mätt till fördelaren och spole + Bytt kondensator + Testat två tändspolar + Ställt brytarspets 0.4mm + Det luktar bensin om stiften (dock ej överdeivet mycket måste jag säga) + Den tänder till på startgas ibland och även ibland på bensin om jag chokar den för hand o pumpar på spjället. + Kompen är ok på alla cylindrar Kan något orsaka att det inte blir tillräckligt sug i insuget? Isf vad? Kan det påverka att jag ej har något luftfilter? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 "vi har missat nått...." Rotorn Utblåset fritt så det inte är pluggat på något sätt ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sören Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Om den inte tänder på startgas så kan du nog strunta i att hälla in bensin med.. det ända jag kan tänka mig då är att strömmen från tändspolen/fördelaren går i jord och ingen ström kommer fram till stiften, du har ett överslag någonstans. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 24 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Ja men stiften får ju gnista. O även om gnistan är liten bör ju gasen tändas lätt av den. Rotorn är ny. Avgasröret (limpan) är rengjord och blästrad. Känns som om inte gasen når till tändstiften. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Är kondensatorn ordentligt isolerad mot fördelarens gods? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 24 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Att kolven på stromberg förgasaren skall åka upp o ner vid startförsöken var det npn som skrev... Det tror jag inte att den gör, trots att membranet är helt. Detta beror väl åxå på dåligt sug isf? Puppe: ja det är den. Den hänger utanför t.om. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Va! hänger kondingen lös utanför den ska ha en kabel till brytaren och sen ska den vara jordad i fördelaren. ang vacumkolven i strombergaren så håller du fullgas och kör runt ska kolven röra sig ihop med motorns sugtakter. Men sätt en mejsel i hålet spärra både på detta sätt både kolven och spjälet och ge den lite startgas så ska den hosta igång om nu du fått ihop tänddelarna riktigt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sören Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Du ska kunna få en livsgnista även utan förgasare om du sprutar in startgas, om de inte tänder till de minsta så har du ingen gnista på stiften, men om de smäller till ibland så har du något fel i tändningen något mellan fördelarlocket och stiften... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Lite tändstiftsteori. Vid normalt atmosfärtryck (drygt 1000 millibar) krävs relativt låg spänning för att gnistan ska slå över tändstiftets elektroder, ett par tusen volt räcker vid 0,5mm elektrodavstånd. Men med högre tryck blir det annorlunda! Vid 8 bar har öveslagsspänningen ökat och nu krävs tre - fyra gånger högre spänning (Paschens lag), motsvarande 5 - 6 mm vid atmosfärstryck, beroende på luftfuktighet, mm. Ett överslag i en spricka i t ex rotorn eller fördelarlocket spelar då ingen roll om man testar med ett tändstift mot gods, men när kolven komprimerat bränsle/luftblandningen krävs högre tändspänning och gnistan hoppar d genom sprickan istället. Därför viktigt att kolla gnistans längd med tändkabeln mot gods... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 24 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Ska den vara jordad i fördelaren? Det är den inte iaf. Den sitter med sin sladd kopplad till brytaren och så hänger den ner under fördelaren i sladden, för sladden var så lång så jag kunde inte trycka upp kondensatorn där. Den är alltså inte jordad på något sätt... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Haha, så enkelt var det alltså... :lol: Nåväl, forumet fick ett uppsving... :excl: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 24 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Haha ja men alltså... Ska chassit på kondensatorn jordas i chassit på fördelaren? Mao den måste vara upptryckt i hålet som är gjutet för den i 24v fördelaren? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Haha ja men alltså... Ska chassit på kondensatorn jordas i chassit på fördelaren? Mao den måste vara upptryckt i hålet som är gjutet för den i 24v fördelaren? Svar Ja! Men det räcker med att den har kontakt med jord om du ska provstarta. Krokodilklämma t ex. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 upps lite för sent men om den ändå inte startar låter jag nedanstående vara kvar. har du inte jordad kondingen har du nog bränt brytaren Gör nu allt i rätt ordning sätt dit kondingen så den är jordad. lossa locket på fördelaren ha strömmen på se till att brytaren är stäng öppna brytaren med en mejsel då ska du höra och se en gnista. vrid runt motorn på starten och se om du forfarande ser gnistan hoppa mellan brytarna då finns inget spänningfall. dit med rotor och lock håll t-spolens tändkabel mot gods 2 cm blå gnista=frisk spole i med kablen och ta en av stiftens kablar gör samma sak 2 cm blå gnista friskt lock och rotor. sätt tillbaks kablarna och ge den nu lite starthjälp med mejlen och njut av motorns gång. Går den inte nu så har du pillat med något annat tex ställt upp alla ventiler eller liknade. Spökfel strombergaren har litet flotörhus behövs inte mycket vatten för att hålla flotören stängd, vatten är tyngre än bensin. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Eller också jordar du bara kondensatorn och trycker på startknappen... :lol: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 24 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Vilket pinsamt fel om det fungerar. Tror ja struntar i o testa t.om. Återkommer imorgon med resultatet. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.