Puppe Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Nej, pröva nu! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 24 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Hehe ja kan inte nu ja har åkt hem från garaget där båten står utanför. Men imorgon förmiddag brummar ja dit o provar! Förresten vill ja åxå ha en valp. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peter Strandberg Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Jag har en 12v b18 men det är ju detsamma. Kolla med startgas och tändspole plusmatad direkt från batteriet. Sätt en extra kabel på startmotorn så du kan dra runt motorn enkelt. Dra runt motorn manuellt tills 4ans vippor växlar (fyrans avgaser ska ut och insug börjar = ettan komprimerar) sätt ettans tändkabel dit rotorn pekar (börja med en) Kompisen får spruta startgas och dra runt på starten, du vrider fördelaren (runt kroppen inte locket, akta gnistor) och testar tändlägen. Mina problem var att jag satt 1 och 3 på fel plats när jag gjorde nya tändkablar. Testade en hel del saker men glömde det enklaste Tillägg jag surfade med mobilen och missade att det skrivits en sida till innan jag svarade. Böt också min kondensator innan jag skiftade tändkablarna rätt 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 25 Juni , 2015 Rapport Share Postad 25 Juni , 2015 Jag tror den startar nu... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 25 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Juni , 2015 Motorn startade men inte bara pga kondensatorn. Fick plugga ingång för vevgusvent två stycken som satt i insuget, den orkade inte suga ordentligt med dom där. Sen startade den så fint så lägger upo en film här pånförsta starten lite senare. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 25 Juni , 2015 Rapport Share Postad 25 Juni , 2015 Jag förstod att det saknades någon viktig "pusselbit" (vital information) och här dök det plötsligt upp två Roligt att alla blev så engagerade, kanske lite förvirrande mycket förslag Dessutom kul att man fick veta upplösningen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 25 Juni , 2015 Rapport Share Postad 25 Juni , 2015 Vaccumutaget sätter du till avluftningen på tråget. Har du oljelock med ventilationsutag sätter du det till luftrenaren. Hålet för servovacumet ska spärras samma gäller även för det till fördelaren om du kör med fördelare utan vacumklocka. Bra att allt löste sig . (även med kass/felkopplat vaccum hade den nog startat med en mejsel i f-gasaren) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 25 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Juni , 2015 Japp tack för all hjälp, uppskattas verkligen Nej den startade inte med mejsel. Blev helt enkelt alldeles för dåligt sug. Sög inte ner gaserna ordentligt. Gandka rejäla slangar de där två... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 25 Juni , 2015 Rapport Share Postad 25 Juni , 2015 Skönt att det löste sig! Vad ska du köpa för terrängbil? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 25 Juni , 2015 Rapport Share Postad 25 Juni , 2015 Hur ser flytetyget ut? Lägg upp en bild. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 25 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Juni , 2015 Jag ska lägga upp bilder så snart båten e klar Finns lite och göra på den först innan ja visar upp den men motorinstallationen kan ni få se! Kommer en video sen också på första starten men måste lägga upp den från datorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 25 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Juni , 2015 Iofs kan ni få se båten innan renoveringen startade. Här e lite bilder. Vetefasen vad ja vill ha för terrängbil. Måste läsa på lite om dom tror ja På motorn har jag flyttat generatorn, satt på marin avgaslimpa och oljekylare, monterat värmeväxlare för glykol istället för kylning direkt från sjövattnet. (Värmeväxlare, oljekylare o avgasrör kyls fortfarande av sjövatten... 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 25 Juni , 2015 Rapport Share Postad 25 Juni , 2015 Fräsch motor! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 25 Juni , 2015 Rapport Share Postad 25 Juni , 2015 Ser nästan ut som en gammal Boghammar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 25 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Juni , 2015 Här har ni första starten efter lååååång tids konservering: https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=XdcBIkD3_g4 Båten är en UTÖ Kabin 9 meter. Byggd på orust på 70 talets början. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 25 Juni , 2015 Rapport Share Postad 25 Juni , 2015 Grattis! Inga problem där inte! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 25 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Juni , 2015 Näpp så fint så Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 26 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 26 Juni , 2015 Spänningen i systemet är 25.5 på hög tomgång. Är inte det lite lite? Hm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 1 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Nu har jag fått information om Haubits 77:s elsystem från försvaret. Det står att tändspolen skall användas tillsammans med ett förkopplingsmotstånd med 4,7 ohm. Det låter ganska mycket. Dock står det också att anledningen till detta är att det skall sänka störningsgraden ytterligare (det är ju avskärmat system). Det står ingenting om att det sänks pg.a att inte tändspolen skall överhettas eller någonting sådant. Vad tror ni om detta? Har iaf frågat Elfa om dom har något motstånd som kan tänkas passa.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 1 Juli , 2015 Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Blir spolen inte varm så kör vidare med den utan motstånd, tveksamt om elfa mfl har den här typen av motstånd http://webshop.norrlandscustom.se/katalog/403-549/Tandspole.aspx Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 1 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Spolen blir lite varm. Inte superhet, men då har jag å andra sidan inte kört speciellt länge ännu. Mjaa den webshopen hade inte heller något så stort motstånd som 4,7 ohm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 1 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 http://www.aliexpress.com/item/4R7-4-7-Ohm-Ceramic-Cement-Power-Resistor-30W-Watt/32218947456.html Hittade denna, som stämmer med specifikationerna. Resistor som resistor? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 1 Juli , 2015 Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Den spolen ska du inte köra utan förkopplingsmotstånd. En 12V tändspole avsedd för förkopplingsmotstånd har c:a 9V kvar efter motståndet. Översatt till 24V system (egentligen 28V när motorn går) vill din spole ha 18V. Det betyder att motståndet ska bränna bort 10V över 4,7 ohm. det är drygt 2A eller 20 watt när brytarna är slutna. När motorn går är brytarna slutna c:a 70% av tiden och effekten blir då c:a 15W. Spolen utvecklar då ungefär 40W, jämför med en 40W lödkolv. Utan motstånd stiger effekten i spolen till drygt 60W. Mycket värme... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 1 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Enligt manualen från försvaret skall en tändspole i 24v system ha detta motstånd: Typ: Trådlindat Effekt: 30 W Storlek RE 75 G Resistanstolerans 3% Resistans Ohm: 4,7 http://www.vishay.com/docs/30282/remil.pdf Postar länk till förkopplingsmotstånd till 24v spolen här så ifall någon annan behöver nytt motstånd till 24v spole så är det denna som gäller: http://eu.mouser.com/Search/ProductDetail.aspx?R=RE75G4R70C02virtualkeyRE75G4R70C02virtualkey71-RE75G4R70C02 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 1 Juli , 2015 Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Vad som helst på 4,7 ohm och minst 20W funkar. Conrad.se t ex har ett 4,7R, 50W Art.nr: 421626 för 60 spänn. Bättre med lite större som är mekaniskt tåligare... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.