Gå till innehåll

B20 vägrar starta


Rekommendera Poster

Jag har en 12v b18 men det är ju detsamma. Kolla med startgas och tändspole plusmatad direkt från batteriet. Sätt en extra kabel på startmotorn så du kan dra runt motorn enkelt.

 

Dra runt motorn manuellt tills 4ans vippor växlar (fyrans avgaser ska ut och insug börjar = ettan komprimerar) sätt ettans tändkabel dit rotorn pekar (börja med en)

 

Kompisen får spruta startgas och dra runt på starten, du vrider fördelaren (runt kroppen inte locket, akta gnistor) och testar tändlägen.

 

Mina problem var att jag satt 1 och 3 på fel plats när jag gjorde nya tändkablar. Testade en hel del saker men glömde det enklaste :)

 

 

Tillägg jag surfade med mobilen och missade att det skrivits en sida till innan jag svarade. Böt också min kondensator innan jag skiftade tändkablarna rätt :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motorn startade men inte bara pga kondensatorn. Fick plugga ingång för vevgusvent två stycken som satt i insuget, den orkade inte suga ordentligt med dom där. Sen startade den så fint så :) lägger upo en film här pånförsta starten lite senare.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod att det saknades någon viktig "pusselbit" (vital information) och här dök det plötsligt upp två ^_^  Roligt att alla blev så engagerade, kanske lite förvirrande mycket förslag :rolleyes:  Dessutom kul att man fick veta upplösningen :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaccumutaget sätter du till avluftningen på tråget.   Har du oljelock med ventilationsutag sätter du det till luftrenaren.

Hålet för servovacumet ska spärras samma gäller även för det till fördelaren om du kör med fördelare utan vacumklocka.

 

Bra att allt löste sig .  (även med kass/felkopplat vaccum hade den nog startat med en mejsel i f-gasaren)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs kan ni få se båten innan renoveringen startade. Här e lite bilder. Vetefasen vad ja vill ha för terrängbil. Måste läsa på lite om dom tror ja :D På motorn har jag flyttat generatorn, satt på marin avgaslimpa och oljekylare, monterat värmeväxlare för glykol istället för kylning direkt från sjövattnet. (Värmeväxlare, oljekylare o avgasrör kyls fortfarande av sjövatten...

 

post-9371-0-39920000-1435260938_thumb.jpg

post-9371-0-53083100-1435261009_thumb.jpg

post-9371-0-15679600-1435261088_thumb.jpg

post-9371-0-62710100-1435261160_thumb.jpg

post-9371-0-47968900-1435261559_thumb.jpgpost-9371-0-73294600-1435261635_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått information om Haubits 77:s elsystem från försvaret. Det står att tändspolen skall användas tillsammans med ett förkopplingsmotstånd med 4,7 ohm. Det låter ganska mycket. Dock står det också att anledningen till detta är att det skall sänka störningsgraden ytterligare (det är ju avskärmat system). Det står ingenting om att det sänks pg.a att inte tändspolen skall överhettas eller någonting sådant. Vad tror ni om detta? Har iaf frågat Elfa om dom har något motstånd som kan tänkas passa....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den spolen ska du inte köra utan förkopplingsmotstånd. En 12V tändspole avsedd för förkopplingsmotstånd har c:a 9V kvar efter motståndet. Översatt till 24V system (egentligen 28V när motorn går) vill din spole ha 18V. Det betyder att motståndet ska bränna bort 10V över 4,7 ohm. det är drygt 2A eller 20 watt när brytarna är slutna. När motorn går är brytarna slutna c:a 70% av tiden och effekten blir då c:a 15W. Spolen utvecklar då ungefär 40W, jämför med en 40W lödkolv. Utan motstånd stiger effekten i spolen till drygt 60W. Mycket värme...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt manualen från försvaret skall en tändspole i 24v system ha detta motstånd:

 

Typ: Trådlindat
Effekt: 30 W
Storlek RE 75 G
Resistanstolerans 3%
Resistans Ohm: 4,7
 
 
Postar länk till förkopplingsmotstånd till 24v spolen här så ifall någon annan behöver nytt motstånd till 24v spole
så är det denna som gäller:
 
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...