Wingflyer Postad 4 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2015 Ni som följer med här vet att det finns två sätt att byta damaskerna på drivknutarna. Antingen lossar man bromsslangarna och tar ut portalen odelad ur axelröret. Eller delar man portalen, lägger navet åt sidan med bromsslangarna kvar, och tar sedan ut resten från axelröret. Båda har nackdelar och fördelar. Så vilken metod ska man välja och hur lång tid tar det? I Växjö tog vi reda på det. Samtidigt fick närvarande TGB-ägare och övriga intresserade en demonstration av båda sätten! Två av forumets bästa TGB11-mekar, Hasse H och Fredrik L, hjälptes åt att byta en damask med ena metoden och direkt efter, ytterligare en med den andra metoden. Resultatet var intressant! Att byta damasken utan att dela portalen gick fort, efter 29 minuter var hjulet åter monterat, men kräver två man för att lyfta i och ur portalen ur axeln. Man behöver också verktyg för att klämma ihop bromsslangarna. Att dela portalen tog betydligt längre tid, 56 minuter, ungefär dubbelt så lång tid. Det var också klart söligare eftersom oljan måste tömmas och packningsklister krävs när den delade portalen ska monteras igen. Fördelen är att med de delade bitarna är det betydligt lättare att göra bytet om man är ensam. Hasse och Fredrik är välkomna att kommentera. Och alla andra också givetvis! Nedan några bilder från övningen: 19 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 5 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2015 Viktigt att veta är att metoden med att dela, kräver att man förutom både oljan och packnings klistret har en 11/16 Blocknyckel alternativt en Blocknyckel multi "18 mm - 11/16 - E 22 " När man är ensam så är den metoden mindre tung, då delarna blir lättare. En fördel är att man kommer åt att göra rent i Portalhuset riktigt enkelt om man misstänker att man fått in skit och vattenblandad olja där Med tänger för att klämma slangarna, krävs i regel ingen luftning trots att man delar slang och rör på bromssystemet, Ingen regel utan undantag, men gör man rätt stannar oljan där den skall och det är bara att skruva i hop bromsrör och slang så skall det fungera. Det var först gången jag var med och använde ett damask verktyg. något som underlättade en hel del, tänk på att gärna göra det runt 10 cm långt om ni skall tillverka ett, de 4,7 cm jag såg någonstans blir lite väl kort när man skall knacka i damasken. Måste säga att det var riktigt roligt att skruva i hop med Fredrik, då vi var på varsin sida så var behövdes det inte sägas vem som skulle göra vad, det bara flöt på och grejorna delades och monterades, väldigt smidigt. Lite som vi skulle ha gjort det tillsammans en massa gånger, men det var första gången vi gjorde det tillsammans så ingen för träning. Fridens folks 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 5 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2015 Tack WF men att jag skulle vara en av forumets bästa mekar är lite överdrivet, nog för att man skruvat en del men jämfört med Daniel L, hasse mfl är man en amatör Det var kul att jämföra det 2 metoderna mot varandra. För och nackdelar är bra beskrivet redan. Vi missade en detalj som skulle gjort jobbet med återmonteringen ännu lättare, Låser man bromsbackarna innan man demonterar passa splinsen in lättare när man återmonterar. 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 5 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2015 Det finns ju även ett tredje sätt.. (WF metoden) Ta med din 11 till en TGB träff och få några andra att byta damaskerna åt dig :lol: OBS den är varken enklare, billigare eller snabbare 11 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 5 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 5 Augusti , 2015 Det finns ju även ett tredje sätt.. (WF metoden) Ta med din 11 till en TGB träff och få några andra att byta damaskerna åt dig :lol: OBS den är varken enklare, billigare eller snabbare Avslöjad... :lol: 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 13 December , 2015 Rapport Share Postad 13 December , 2015 Brukar alltid (iaf på bilar) spärra bromsvätskan genom att trampa ner bromspedalen och spärra den med hjälp av en pinne så den hålls nere. På så sätt hindras oljan att lämna huvudcylinder. Slipper risk att skada slangar. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.