Gå till innehåll

Renovera vindrutespolarpump, eller...?


PSK

Rekommendera Poster

Hejsan på er. Jag upptäckte precis att spolarna inte fungerar.

Pumpen (24v) låter men det kommer ingen spolarvätska. 

Har rensat spolarmunstyckena, kollat alla inkopplingar och finner inget fel. 

Slutsats är att felet är i pumpen. 

 

Kollade i instruktionsboken om det var något man plockar isär och renoverar, men det finns inget sådant med där. 

Kan tänka mig att den är helt sluten och inget man öppnar. 

 

Så frågan är - har någon gett sig på att renovera vindrutespolarpump?

Eller är det bara att köpa ny på direkten?

Original verkar ligga runt 400 kronor. Men det finns andra modeller för löjliga 150 kronor, vilket är lite lockande. 

 

Det trista är att jag har besiktning på pärlan imorgon och jag antar att de kommer att testa spolarna.

Jag skulle naturligtvis ha kollat allt i god tid. Inte kul om det blir en 2:a på en sådan skitsak. 

 

Tips gärna om pump ni har bytt till. 24-voltare verkar det inte krylla av. 

 

Mvh / Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om det kommer vätska ur slangarna innan de går in i kanalen under rutan, ?

Har på både min och en annan 13 fått pilla in nya slangar så de varit av inne i kanalen, står bilen fel rinner vätskan ner på passagerar sidan

 

Hur panik är det med pumpen ? Ja när har du besiktning, får de den ej att funka så har jag några liggandes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Pärlan fick rent papper på besiktningen så det gick vägen utan fungerande spolarpump. 

 

Jag ska testa om det kommer ut vätska i kanalen efter pumpen.

 

Igår blåste jag i kanalen men blev inte klokare av det. Så jag testade om det gick att "pumpa" kanalen efter pumpen genom att klämma på den. 

Då kom det lite bubblor vid spolarna. Så det verkar inte vara tvärstopp i kanalen. Vi får se. 

 

Steg två blir att skruva isär och kolla läget. Inte minst för att det verkar vara ett lagom pilljobb och kul om det går vägen. 

Fungerar det inte så blir det en ny pump, original eller annan eller varför inte begagnad (Hansen, tack för erbjudandet, jag kanske hör av mig).

 

Tack igen på detta eminenta forum och på återhörande / Per

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå är inne på ämnet.. min spolarpump fungerar utmärkt men det är stopp någonstans i systemet efter den, man känner att det byggs tryck i slangarna som försvinner mot munstyckena när man kör pumpen. Hur fasen kommer man åt att ta loss munstyckena till att börja med, lär väl sitta med hakar underifrån men jag har svårt att hitta någon åtkomst. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har pillat med väldigt små smala elektonik mejslar sedan tagit en smal näbbtång och pillat upp dem med utan att förstöra dem.

Var försiktig så inte slangen lossanr när du drar upp de, den kan vara väldigt bra att ha som drag slang om man behöver byta til nya, och trillar änden ner är det lite bökigt att få upp dem igen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav upp med mina igensatta munstycken,så jag drog dem rakt uppåt så att slangen följde med, lät sedan pumpen spruta ut en massa vatten genom slangen för att få rent den och satte dit några andra biltemamunstycken, de passade nästan fick inte ner dem helt i hålet så de sticken upp några men det funkade bra ivf.

 

Slangarna hade en förmåga att hoppa av vid nån t-koppling under ratten så istället för rena rutor fick man tvättade skor.....  inte helt fel del heller

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...