Gå till innehåll

Skada på pinjong


isaksson

Rekommendera Poster

Då det är mitt första inlägg så får jag passa på att säga hej!

 

När jag skulle byta tätning vid pinjongen i bakaxeln upptäckte jag ett stort glapp i pinjongen så det var bara att riva ner axeln. Idag fick jag ut pinjongen och upptäckte en skada på en kugg som gör att jag inte vet om jag skall återmontera den eller om den behöver bytas. 

 

Där är en liten skada av samma karaktär på en kugg jämte, men den är mycket mindre. alla andra kuggar ser bra ut och kronhjulet är ok.

 

Vad säger expertisen här, kasta eller chansa?

post-9566-0-92069000-1445176674_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju redigt grova grejjor det där... tror inte kriget skulle gått förlorat på grund av en skada på en kugge...

 

Det verkar dock som om någonting vid något tidigare tillfälle har kommit ikläm, ser lite ut som gods är loss krossat/brutet ur.. Jag skulle ha kontrollerat att det inte fans rester av metallbitar, spån i resten av diffen. Kontrollerat att inget matrial "står ut/upp" vid skadorna.. bör ju vara släta kanter..... rengjort hela rasket noga.. och satt ihop igen..

 

Jag gissar att du fortfarande kan klämma ur många sköna mil ur den där diffen.. helt klart är dock att skulle den börja rasa på riktigt.. kommer den att i god tid att föra ett jäkla liv innan..  

 

Tips.. kolla i min tråd "Nybliven TGB:are" och spana in hur det såg ut i min fördelningslåda innan jag bytte.. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår bilden rätt ligger inte skadan på drivsidan, ser nästan ut som korrosion var lager mm rostfärgat. 

 

Kolla om slitbilden är ok och inga andra skador finns så är det enklast att köra vidare med delarna än att börja från början med att justera in en ny drevsats.

 

Vad är det för bil?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinjongen sitter i bakaxeln på en klassisk kapell-valp. Skadan ligger tyvärr på drivsidan, annars hade det säkert inte varit någon fara.

 

Jag har varit ute och kollat lite till på delarna och misstanken om korrosion är nog inte så tokig. Oljan är rostbrun och även om det mesta ser helt ok ut så kan det klart bli fläckvis korrosion om oljefilmen brister någonstans. Bilen har stått stilla i många år så det har funnits alla möjligheter för kondens att ställa till det. Underhållet har nog inte varit det bästa innan bilen blev stående heller.

 

Jag mätte upp glappet i pinjongen i kväll och den rör sig ca 0,80 mm axielt vilket känns som ganska mycket. Det borde väl tyda på att lagren är ganska slitna även om de ser ganska ok ut. Det tråkiga i sammanhanget var att det bara fanns ca 0,70 mm i chims så även om jag tar bort alla så kommer det vara lite glapp kvar. Dessutom är det väl rimligt att båda lagren har slitits och då sitter förmodligen inte pinjongen på rätt höjd. 

 

Jag har dessutom inte rivit isär diffbromsen men jag tänkte kolla hur den ser ut nu när den ändå är ute, det är inte otänkbart att det dyker upp mer problem där.

 

Med tanke på att utgångsmaterialet inte är det bästa så kanske det är lika bra att skruva ihop det så att man kan köra lite och börja titta efter en annan axel att ha i beredskap när det rasar. Har jag bara en axel liggande så kanske denna håller för evigt  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en plan.. en Kapellval är ju inte över hövan tung.. så normal körning borde inte vara något problem alls.. Att ha en reservaxel liggandes är en bra ide.. bara umbärandet att skaffa en extra axel borde nästan helt garantera at du inte kommer att behöva den hehe..  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket jobb,  -men, du kan byta plats på pinjongerna OCH Kronhjulen. Då hamnar inte skadan på drivsidan. Men att sätta tillbaka den och sen köra vidare skulle jag inte göra då den kommer slita sönder kronhjulet ganska snart.

 

Det är min åsikt i alla fall.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lagren skadade blir höjden fel på pinjongen så ett lagerbyte kommer du åka på, håll reda på ev shims mellan pinjong och lager så du får samma höjd på pinjongen.  Såg nyligen liknade skador på helt andra motordelar och dessa skulle vara vanlig rost angrepp på härdad yta liknar mycket din skada.  Kuggtalen är ju ojämna så sliter skadan så sliter den på alla kronhjulets kuggar, finns tendens till skador på kronhjulet?    Skifte går ju såklart att göra med framaxeln men det drar ju med sig en del jobb.   Var lagren också skadade på samma sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagren har inga synliga skador men med 0,80 i glapp så måste ju lagren ha slitits, annars ser jag inte var glappet kan uppstå.

 

Kronhjulet ser helt ok ut, jag kan inte se något som ser ut som skador från pinjongen, men skadan på pinjongen kan ju som sagt ha uppstått när bilen har stått stilla.

 

Ett byte med framaxeln är ingen dålig ide, men jag saknar alla specialverktyg som behövs för att mäta in drevpaketen så risken är att jag ställer till mer skada, framaxeln ser väldigt fin ut så den vill jag inte röra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer gjutning på husen och de är gjorda som på c202 kan du inte justera så mycket, huset klämmer fast kronhjulspacketet inga justeringar där, pinjongen är märkt vid tillverkningen för höjden och detta är justerat med shimset mot lagret. 

 

Men planerar du inte långsemestrar på motorväg så hade jag nog dragit ihop det med nya lager dock inte knackat dit packbox utan bara satt ihop det för att kolla att allt stämmer och inte är för slitet, ser det bra ut och inte för mycket spel hade jag bultat ihop det riktigt och kört. 

 

ex på att lagerhaveri inte behöver betyda att allt är slutkört:

På första äventyrsbilen tjöt pinjonglagret hade kört så en längre tid och någon resa,  en bekant jobbande inom volvo erbjöd sig att billigt byta lagret om axeln var lös och mäta in allt, detta gjordes och den rullade ytterligare ett antal längre resor och 2 turer med ökenkörningar vid röda havet, och nuvarande ägare kör fortfarande med samma bakaxel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit ute och mätt mer och det ser ut som att det är renovering av allt som gäller om man skall få ordning på diffen.

 

Helt utan shims till pinjongen så glappar den ändå, alltså måste lagren vara för dåliga. Kuggflankspelet är över 0,4 och skall vara under 0,2 så förmodligen är även dessa lager slut. Ovanpå allt så greppar inte diffbromsen.

 

Jag läste vad Eile skrev om att det inte finns justeringsmöjligheter på diffpaketet men visst är det så att man shimsar in lagren för diffen så att man får rätt förspänning på lagren samt rätt kuggflankspel?

 

Jag skall nog se om jag hittar en annan axel med ok diff, det verkar vara enklaste lösningen. Det är händelsevis ingen här som har något liggande? Det borde ha hänt att man har plundrat en axel på drivaxlar och har ett hus över med frisk diff?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst du har helt rätt  shimsning vid insidan av lagren av diffpaketet hjärnsläpp av mig   :blush: .

På den axel jag nyss rev på min satt diffhuset rejält i spänn, krävde rätt mycket kraft innan det gick att få ut, jag gjorde ingen anordning för att spänna isär huset.   Jag tolkade detta som att hade diffhusets lager varit slitna så kunde omöjligtvis huset suttit så hårt i spänn.  

 

 

Gällande pinjongen: 

Det spel du mätt fram är väl med de gamla lagren på pinjongen ?

Hur ser det ut om du mäter upp det med rätt pinjonghöjd dvs  kompensation för den axiela slitningen på lagren?

 

Måttuppgifter ska väl kunna gå på nya lager och jämföra mot de du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, glappet är med de gamla lagren. Jag hade 0,8 i axiellt spel innan jag plockade bort shimsen. Där var totalt 0,7 i shims så spelet nu är antaglien 0,1 men det har jag inte brytt mig om att mäta. Pinjongen har alldeles säkert fel höjd då jag inte har rört det inre lagret.

 

Mina difflager är så slitna att jag kan rucka hela paketet i sidled innan jag har spänt överfallen. Jag har inte mätt hur mycket men sammantaget så går skall jag försöka hitta något begagnat som är ok. Det blir snabbt dyrt att börja renovera och även om jag byter alla lager så har jag fortfarande en pinjong som är tveksam.

 

Jag tror att man närmar sig 1500:- i bara lager och jag såg en prisuppgift någonstans på samma pengar för en drevsats, dessutom är det ju ganska tråkigt att måtta in allt....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...