Gå till innehåll

Koppling "urtrampad" hela tiden


Rekommendera Poster

Kanske en långsökt gissning, men har du kollat så att inte fördelningslådan har hamnat i neutral-läge?

 

Det enda jag kan komma på är att slavcylindern kan ha hängt sig så att den inte går tillbaka hela vägen. Prova att justera tillbaka tryckstången så att det blir lite spel i armen, funkar det inte då heller så får du nog öppna och kolla vad som har hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Olja i kopplingscylindern finns och slavcylindern rör på sig när man trampar på pedalen."

 

 

Satt inte kopplingen fast på den bilen i någon tråd tidigare?  rör sig slaven ordentligt tillbaks och allt i övrigt känns riktigt så åker väl urtrampningslagret tillbaks (långsökt att det fastnar på axeln)   Då har väl lammelcentrumet  gett sig.   Eller har du med rejält oljeläck mm lyckats klabba ner det och det därför slirar.     För du har väl kollat att inte fd lådan ligger i friläge eller att kardaner rör på sig fast bilen står still= drivaxelbrott

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Olja i kopplingscylindern finns och slavcylindern rör på sig när man trampar på pedalen."

 

 

Satt inte kopplingen fast på den bilen i någon tråd tidigare?  rör sig slaven ordentligt tillbaks och allt i övrigt känns riktigt så åker väl urtrampningslagret tillbaks (långsökt att det fastnar på axeln)   Då har väl lammelcentrumet  gett sig.   Eller har du med rejält oljeläck mm lyckats klabba ner det och det därför slirar.     För du har väl kollat att inte fd lådan ligger i friläge eller att kardaner rör på sig fast bilen står still= drivaxelbrott

Jepp, det var jag som hade den förra tråden... Den baserade jag jag på vad jag hade förstått på tidigare ägare och skrev innan jag fått 202an leverad men upptäckte själv att kopplingen låg ur och inte i ständigt. FD ligger inte i neutral och kardanerna rör sig inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns kopplingen som den fungerar dvs motstånd från tryckplattan i pedalen?  Hur låter det när du försöker växla låter det som det rasslar och driver in i lådan?   Rasslar det och driver in i lådan så kan överföringsdrevet mellan m45 och fd lådan lossat eller så är fd lådan kass. är det överföringsdrevet går det att se enkelt genom att lossa gaveln för kraftutaget på fd lådan du kommer även åt att dra åt det via kraftutaget. 

 

Vill man bara enkelt se om det driver till lådan så går det att lossa övre oljeplugg

 

Det finns sprängskisser på c202 bland nedladningsbara dokument. 

 

Men mest troligt är att lamellen är kass minns inte hur orginalsvepet/svänghjulskåpan såg ut men fanns det inte något hål för inspektion eller om det gick att se in där slaven påverkar kopplingsgafflen .

 

Kanske säljaren lyckades över förväntan med att rycka loss den koppling som fastnat med resultatet att beläggen lossnat.  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...