eimsy Postad 27 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 27 Oktober , 2015 En liten fundering, en del firmor handlar ju med 11-13 bilarna och har dom ståendes med militära papper. Om man då vill göra en civilist av den, är dom 5 passagerarplatserna bak i 11:an godkända eller börjar besiktningen jäklas där? Finns ju en del som bara har en passagerarplats i papperna. Hur stökigt är det allmänt att civilregga en 11:a? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 27 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 27 Oktober , 2015 Det är lätt att regga om säljaren skickar med rätt papper. Normalt får du bara en passagerare men leta upp hur ROADKILL gjort så kan du få förare + 4 passagerare åtminstone, dock blir det tre bakåtvända passagerare baktill, nytt galler som avdelare mot bagaget som sitter längre fram och du får skruva bort soffan i passagerarutrymmet. Du får skruva lite med andra ord innan besiktningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 27 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 27 Oktober , 2015 Klart du ska köpa en 11 eller 13! Det finns hur mycket som helst skrivet här om civilregistrering. Sök forumet på t ex "registreringsbesiktning" eller "regbesikta", etc. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eimsy Postad 27 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 27 Oktober , 2015 Jo, en 11 blir det, frågan är bara hur och när 😊 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 28 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 28 Oktober , 2015 En 13-bil helkaross uppfyller kravet på lastutrymmets längd ( 2 meter) utan att ta bort orginalsätena. Dvs den är rakt av registeringsbar som lätt lastbil med 6 passagerare, varav 5 i mellanutrymmet. Har reggat några sånna "direkt från försvaret"... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 28 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 28 Oktober , 2015 Tydligen är min gamla tråd om regbes av TGB-11 och 13 borta på det här forat.... Bifogar länkar där jag skrivit samma sak: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=12098 http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=29813 ______________ Det brukar inte vara några problem att civilregga en TGB-11. 1. Ansöka om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen, kostar 700 kr. Se till att få med militära registerutraget (max ett år gammalt) samt köpehandling, kvitto etc som styrker att det är du som köpt fordonet. Saknas utrag ur militära fordonsregistret kan du ta kontakt med försvarmakten i Karlstad och ange det militäre regnumret, så får du nya papper... Utdrag från Transportstyrelsens hemsida: Fordonet har förvärvats från Försvarsmakten i Sverige Fordonet är ett före detta militärfordon. Förutom en köpehandling ska du bifoga ett tekniskt registerutdrag med din ansökan. Utdraget utfärdas av försvarsmakten vid försäljning och motsvarar fordonets registreringsbevis. Utdraget du skickar in ska vara originalet av den styrkta kopian, det vill säga det papper du fått av försvarsmakten. Det får inte vara mer än ett år gammalt eller sakna nödvändiga uppgifter. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Korrekta-handlingar-for-ursprungskontroll/ 2. Registretringsbesiktning hos bilprovningen, kostar 1880 kr. Kan ev tillkomma 300 kr för vägning, men troligen får du samma uppgifter som i registerutraget. Du kan även boka kontrollbesiktning (480 kr) i samband med regbes, typ 30 min efter, så slipper du åka till Bilprovningen 2 ggr. 3. Du behöver ha en trafikförsäkring när du kör till/från regbesiktningen. Kan vara tillfällig bara för den dagen, och den brukar vara gratis om du hör efter med ditt försäkringsbolag. Det finns mycket mer att läsa på forumet på http://www.terrangbil.net om du använder sökfunktionen. Jag vet att diskussionen nyligen om hur många passagerare man kan regga en TGB-11 för, reglerna är nyligen ändrade... Lycka till! // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eimsy Postad 28 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 28 Oktober , 2015 Hoppas ju att det dyker upp något lämpligt ex som redan är reggat, med tanke på att firmorna vill ha 60-70k + moms för en vanlig 11 med militära papper Tack för svaren iaf, får sätta mig och dammsuga forumet på info Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 28 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 28 Oktober , 2015 http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10891-antal-passagerare-i-tgb11-vid-ny-registeringsbesiktning/?hl=%2Bantal+%2Bpassagerare Här är en liknande tråd när jag funderade på samma sak för nåt år sedan, finns länk till ytterligare en tråd i tråden.... :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 28 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 28 Oktober , 2015 En 13-bil helkaross uppfyller kravet på lastutrymmets längd ( 2 meter) utan att ta bort orginalsätena. Dvs den är rakt av registeringsbar som lätt lastbil med 6 passagerare, varav 5 i mellanutrymmet. Har reggat några sånna "direkt från försvaret"... // Klas Det där stämmer väl inte riktigt? Du måste ha mer vikt över till last än vad passagerarna väger. Alltså kan man i praktiken vara regga för 5 passagerare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 28 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 28 Oktober , 2015 (redigerade) Det korrekta är 100 kg last per sittplats och 70 eller 75 kg vikt per passagerare. Så max tjänstevikt med sex passagerare är 3500 - (6x170kg + 100 kg) last till föraren = 2380kg. Men alla besiktningsgubbar har inte tur när de tänker Jag lättreggade en 131A 2007 och fick 2680kg tjänstevikt och fem passagerare. Men med fem passagerare borde den inte överstigit 2550kg tjänstevikt. Fyra passagerare ger 2720kg tjänstevikt. Redigerad 28 Oktober , 2015 av ErikC304 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 29 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 29 Oktober , 2015 Det där stämmer väl inte riktigt? Du måste ha mer vikt över till last än vad passagerarna väger. Alltså kan man i praktiken vara regga för 5 passagerare. Om jag far med osanning så rätta mig gärna! När jag lättreggat mina TGB13 (3 st) så har Bilprovningen gjort tolkningen att passagerare får räknas som last, vägt bilens tjänstevikt till 2820 kg (ikl full tank, förare, reservdäck, verktyg etc.) och fastställt maxlasten till 680 kg, dvs 3500 minus 2820 kg. Sen har dom räknat att 6 passagerare a 75 kg plus 15 kg packning per st blir 540 kg, alltså mindre än maxlasten 680 kg. Alltså kommer inte maxlasten att överskridas med 6 passagerare. DOCK är det tyvärr mycket upp till varje besiktningsorgan att göra den bedömningen, och trenden hos Transportstyrelsen är att lägga mer ansvar hos besiktningen förutsatt att fordonen fyller lagkrav och säkerhetskrav. Därav är det tyvärr mycket godtyckligt hur resultatet blir vid regbes.... Om det är så att det finns skrivna krav att varje passagerare även medför 100 kg last så skulle jag gärna vilja ta del av dom, för jag har själv inte lyckats hitta nått sånt styrande krav i klartext. Vet Erik mer? MVH Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 29 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 29 Oktober , 2015 jag har lättreggat 2 st 131, varav den sista för 2 veckor sedan. Båda bilarna har fått 5 passagerare pga person/lastviktregeln. vad som är rätt vet jag inte men som vanligt är det ett lotteri när man reggar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 29 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 29 Oktober , 2015 Nä Klas, allvarligt talat så är det nog så att det var besiktningsmannen som reggade min dubbelhytt som menade att det var så, jag klarade mina fyra passagerare med knappt hundra kilo marginal med 2630kg tjänstevikt. Han visade inga dokument som styrde de reglerna, så med tanke på hur du och andra som postar här fått passagerare, last och tjänstevikt så är nog "min" besiktningsman en större del av lotteriet än andra... Rimligen borde ju passagerarna ingå i lastvikten så som det är på en personbil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.