Gå till innehåll

Kraftuttag


valp-67

Rekommendera Poster

Hej

Fick hem min tgb 13 i lördags så bara hunnit snabbkika.. Vill använda kraftuttaget att driva en hydraul pump som suttit på en c 202 för att driva snöslunga, fick ingen slunga med till 202 dock men hydraulik är ju fint till mycket.

Någon som vet om täcklocket på tgb 13 lådan döljer samma saker som sitter i c 202?

Har nämligen allt från 202 men 13 har varit sjuktransport alltså bara täcklocket.

Hoppas på många glada idéer och mycket fakta!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har kraftuttaget från en C202 är det bara att ta av locket och bulta dit. Både C202 och TGB-11-13-20 har Volvos FD-51. Om du har en kort kugghjulspump så kanske du får plats innan den tar i vakuumtanken bakom fördelningslådan. Har lite  liknande planer själv...

 

MVH Klas

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fränt! Hydraulik är ju bra att ha på bilen, hade jag också gärna haft!

 

Vad jag fattat passar kraftuttaget på lådan, men tvärstag/vakuumtank precis bakom lådan gör att det inte går att koppla kardan på medbringaren. Jag vet inte heller hur tajt det är, om original kraftuttag är tunnare och 202-uttaget inte passar för den skull.

 

EDIT: Jag var lite långsam med mina spekulationer :)

Redigerad av ErikC304
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalas svar! Ska ut å kika strax.... Tänkte använda va den nu kallas, lilla lådan med 2 medbringare på var sida som användes på valpen för att få en kardan bak till pto å en fram till winch, den tänkte jag man kunde glida ner för att få fri sikt på kardan. Vaccum tanken är väl egentligen bara att hacka ur å sätta en ny på annat ställe? Eller det är hädelse å hacka i orginal?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vacuumtanken stagar upp ramen ganska rejält,den är egentligen en balk som låser ihop ramskenorna som nått snille på Volvo försåg med en nippel då behovet av en tank uppstod.
Gamla 903 helt utan vacuum har samma balkbit...... =)

Om du kan skära ut det där membranet ur en gummiduk har du en ängels tålamod....inte en plan gummilapp.

Mvh/Dexx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade winch på min 903. Där va vakuum, membranet som satt på den va bara en gummi lapp. Inte sletet isönder 202 än, men då vet jag å va rädd om gummit. ( borde man ju vet dock..) lossat på 202 å gänga in bultarna att dra ut mä men den kommer bara en bit.. Undrar om man behöver ta medbringare mä?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Membranet du hade på 903 var väl till frikoppling av trumman??Alltså en liten lös vacuumklocka på vinshens baksida....har sett nån sån även om det vanligaste var frikoppling via vajer eller med ett litet vred i centrum av trumman. B) 
Membranet till kraggen sitter så att axeln från klokopplingen och ut till medbringaren passerar rakt genom centrumet på den, det ser ut som en liten bälg typ. :unsure: 
Jag handlade ett nytt för 20-25 år sen på Volvo och fick beskedet att det var nog det sista dom kunde få fram då Försvaret lagt en spärr på lagret.....Ska se efter om jag kan leta på en sprängskiss på eländet.

Mvh/Dexx   ;)  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Fick bort kraftuttaget från c 202, ser ut å stämma! Upptäckte dock att min framkardan är skadad.. Kört den 25 mil redan så..sådags.. Fundera om 240 har samma? Fått besiktning på fredag.. Inte fått intyget från Volvo än.. Blåst insugspackningen på 6 ans cylinder ny beställd....Nu e de möed..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...