valp-67 Postad 11 November , 2015 Rapport Share Postad 11 November , 2015 Läst massor om dyra däck.. Möter traktorer var dag med dubbel montage känns d som.. Varför är inte dubbel montage vanligare offroad? Förstår ökade axelbelastningar och ökad spårvidd, men på mossa och snö borde d ju va fint? Ser ju enkelt ut på traktorer. Nån hak på gängstång å lång mutter typ.. Själv nyfiken på att prova då orginal däck å fälg finns i överflöd.. Någon som provat? Trevlig kväll på er! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 11 November , 2015 Rapport Share Postad 11 November , 2015 Vi testade lite halvseriöst med dubbelmontage på en Willys CJ2.....plockade på dubbel uppsättning av 38" Mudders med gängstänger o ringar mellan fälgarna... Willysen var original f.ö.... Bilfan blev en amfibie med dålig simförmåga då nästan hela hjulen trycktes ned under vattenytan... men flöt,det gjorde den. På landbacken var det nästan ogörligt att styra eländet ,minsta jordkant man gick emot med hjulets yttersida slet ratten ur händerna på en... Detta var på den gamla goda tiden när man var ung o dum,nu är man bara dum. Mvh/Dexx 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 11 November , 2015 Författare Rapport Share Postad 11 November , 2015 Tiden är väl värsta fienden.. Vore kul å prova, blir säkert som du säger svår styrt.. Tgb 13 å bara på bakaxlarna orginalhjul valp fälgar utan centrum mä nån form av snabb montering å ring mellan fälgarna stor mosse för vändradien skull.. Men hus ungar hundar kärring å yrke sätter väl stopp för sånt trams.. D va bättre förr! Kul mä bilder om nån har! Lite dum skadar inte, de e en dum värld! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 18 November , 2015 Rapport Share Postad 18 November , 2015 Hej Min erfaring er at tvillinge montering - dubbel montering ikke er godt hvor jorden han hænge i, i mellemrummet imellem dækkene. Det bliver til valser som ikke er istand til at bringe køretøjet frem. Man kan jo spørge sig selv hvorfor militære kørtøjer ofte (næsten altid) køre med enkel montering ? Man kan også spørge hvorfor traktore har høje hjul ? Min konklution og erfaring = høje og brede hjul er det optimale når man KUN tænker på fremkommelighed. De hjul jeg har valgt er kompremiet mellem enkel monteret og tvillinge monteret. De er brede men enkelt monteret. 1140X700 De kan være der i breden ifølge max brede for registrering. og er max (+ lidt, men det løser jeg) diameter for at kunne være på de to bagaksler. Håber dette hjælper dig, det er sjov at eksperimentere men det koster og dette er mine erfaringer og observationer. Mvh Knudsen 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 18 November , 2015 Rapport Share Postad 18 November , 2015 Tvilling Twin däck förekommer väl bara på åkrarna (ser komiskt ut när grannens stora John Deer med dubbla twin står bredvid den äldre potatislandstraktorn med smala däck). Men det är väl bara i lerhålekörning som de har sina fördelar på en terrängbil (vilket bevisligen lockar många?) På samma sätt är det väl främst en skogstraktor som liknar vår körning? Aldrig sett dubbelmontage i skogen, däremot alltid kedjor, enkla på enkelaxel o dubbla på boggiehjul. Militära hjulfordon gör sig väl bäst på relativt slät terräng (även med höjdskillnader) inte grovskog, block eller blött. Dvs inte i Sverige.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.