Gå till innehåll

I have a dream.....


Rekommendera Poster

Wingflyer, måste säga att det där är nog den mest "annorlunda utrustade" bilen jag sett på länge. Kanske något nytt för dig Björn att prova på ;) , där är ett galet projekt men oj va skoj man skulle ha.

Knudsen, tror att du rätt i att det är bättre att starta med en mindre bil för att få lite mer on the road experience. Har faktiskt börjat titta på en 80 bil för de HZJ78 som jag har hittat här är för dyra för vad man får tycker jag, verkar som de är importerade....
Praga V3S verkar vara ett riktigt monster, hittade lite på youtube....stora lådan där bak måste vara för soppa för den verkar ju inte vara en prius direkt.... :P

 

Björn och Eile tacker för goda råd. Har ni mer så skriv gärna. Björn måste säga att jag gillar ideen om två högar, skall se till att den implementeras på frugans prylar, kommer att behövas mistänker jag -_- . Linkarna som du skickade är speckade med info, tackar så mycket för dessa.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Har lige grænsket den 80er du linker til. Virkelig fin bil. Der er dog nogle få ting jeg vil skrive:

- HVIS du kan finde en venstre styret er det en fordel i relation til evt. gensalg i Sverige.

- Den HAR elektrisk diff spær det er super MEN kontroler at de virker i det de har det med at svigte i den elmotor (visker motor) der sidder på selve diffet. En spærmotor koster ca 7.500 Dkk at købe original og ca 4.500 Dkk uoriginal. Det er ikke noget problem hvis man slår dem til og fra ind i mellem. Så når bare de virker nå du køber den så behøves du ikke være bange for dem. Det er oftest den forreste der svigter.

- Uanset hvad side bilen styres fra, er det en fordel med den 24 ventilet motor mest på grund af gensalgsværdi. (som jeg ser den er det en 12 ventilet du kigger på.)

- Et + er at den hævning der er foretaget ser ud til at være af god kvalitet. Og gode dæk,

 

Det eneste jeg undre mig over er HVAD er det ekstra instrument lige forand rettet. Er det et pyrometer (EGT måler) og eller ladetryk (turbotryk) Det behøves ikke have nogen betydning. MEN det KAN indikere at motoren er trimmet, hvilket i og for sig heller ikke er noget problem. MEN se på bagbækkene om de er slidt som på vej eller dækket er groft i overfladen hvilket kan indikere hår kørsel. Som jeg ser det er der lidt hæl og tå på fordækket (ujevnt slid) Det KAN indikere flere ting. Dårlig støddæmper, meget bykørsel (er ok), hårde opbremsninger og hurtig kørsel i sving. Det med hæl og tå er dog svært at give en nøjagtig grund til. Det er samme tider kombination af flere ting som dæk og bil (Noget med `Ackerman styring´ altså vinkler i styrtøjet i forhold til MANGE ting. Ackerman styring er nok kun HELT optimal på dyre sports biler og race biler. Så det er ikke noget at være urolig over. Men bare forklaringer så du ved hvad det er.

 

Jeg kan evt. være køber til en Toyota Land Cruiser til dele. - - hvis jeg har penge nok.

 

Håber dette giver dig lidt til kontrol før køb. 

 

 

Den Overlander som jeg har, har jaget mig økonomisk længe. Den har været en dyre indvestering end mit hus !!!!

Så der har du min drøm.

Jeg har bilen men ikke pengene og modet til at rejse. (Jeg føler at jeg har indvesteret for meget til at rejse RIGTIGT i den.)

 

Mit rejsen er i teknik, hvor jeg gerne vil have det bedste jeg overhoved kan. Jeg drømmer og tænker teknik en stor del af tiden. Det er for mig, min rejsen.

 

Ps: Jeg skal ikke overveje andet en mine egne TO bunker hvis jeg skal på tur.  :(  ;)  :huh:  ^_^  :unsure:  :blink:  :mellow:  ^_^  - - - -  :wacko:

 

Jeg har også en Praga Men der er meget at lære endnu. (hvem holder op med at drømme når en drøm er opfyldt.)

 

Mvh

Knudsen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De svenskarna jag länkar till har iaf i någon av deras tidigare bilar haft möjlighet att sova i bilen. Tänk sängolatd mellan tak och den byggda förvaringen. Längden är ett problem som de löste genom att plocka bort nackskydden, klättra upp i sängen direkt från förarplats och väl där skjuta fram en skiva ovanför stolsryggarna i framsätet. Att kunna sova i bilen utan att det är extremt uppenbart att man campar (fälla upp tält mm) skulle jag tycka var värdefullt. I och runt många städer är det svårt att hitta lämpligt ställe att bo.

 

Toyotan med pontoner följde jag lite i början när det strulade, kom inte ihåg om de fick ge upp eller hur det var. Nu verkar de ju ha tagit sig en bra bit dock. Verkade dock vara för rackligt för min smak.

 

Fler som har bra inställning och MYCKET erfarenhet. Otroligt matnyttiga artiklar om do's & don'ts

http://landcruisingadventure.com/

 

Jag har tagit tankeexprimentet ett steg längre när det gäller långa resor... segelbåt med ett par lätta mc ombord och utrustning för veckolånga strapatser på torra land. Det + oändligt med tid och pengar. Jag ska bli rik när jag blir pensionär. Punkt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De mesta fordonen går att bygga om så man kan bo bekvämt, vilket jag anser är ett krav om man ska resa med bil.  Det är ju inte alltid sol och fint väder även, regn, snöstormar ,sandstormar mm kan förekomma.

 

Ang bofordon och längre boende så trivdes jag så bra i första äventyrsbilen som var byggd på en volvo 145 1970 så jag fortsatte bo i den även de perioder mellan resor när jag var här i Sverige och jobbade ihop nytt kapital, kan hända har jag rekordet på att bo i bagagen på en volvo med mer än 4 års heltidsboende. Bodde så ända tills en svensk fick se bilen nere i Eilat Israel, han övertalade mig att få överta den och så fort jag kom till Sverige, April 1990 dök jag upp i Sverige och han övertog bilen som fortfarande rullar  som semesterbil.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gentlemen,

Ursäkta att det tog ett tag att svara här, livet kom emellan drömmarna....hate when that happens 

 

Eile,Bjarneris o Knudsen tackar för matnyttiga länkar och goda råd, behöver många av dem. Knudsen tackar också för dina kommentarer ang 80ian som jag länkade till, jag hade en titt på den och den kändes inte rätt så jag står över. Måste säga att din Praga kommer bli en bil av rang tror jag när den är färdig, vill se den med de nya däcken. 

 

Wingflyer, så med denna dispensen hur många mer kan man få in, en extra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja varför snöar man alltid in på idéer man knappast har råd med... 

här hitta ja en film ni säkert redan sätt från försvarets afrika och mellanösterntester med tgm 30 och 40. just nu ligger det en 30a med radiohytt på blocket. någon här som äger den? är måttligt sugen...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja varför snöar man alltid in på idéer man knappast har råd med... 

här hitta ja en film ni säkert redan sätt från försvarets afrika och mellanösterntester med tgm 30 och 40. just nu ligger det en 30a med radiohytt på blocket. någon här som äger den? är måttligt sugen...

Jo det kan man ju lugnt hålla med om :lol: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga.

 

har suttit här och tittat på åtskilliga filmer och läst ett dussintal bloggar och det är väldigt få som reser runt i bilar som liknar kronans stotliga bilar, eller för den delen må de vara Franska eller Tyska gamla militär bilar. Vad an detta. Kan inte bara vara för att de har för hög disel förbrukningen eller stor spårvidd eller lite för höga. Reserv delar? Men det kan inte vars hela historien tycker jag.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...