Gå till innehåll

Byta till kraftigare generator?


Tamaz

Rekommendera Poster

Har dessa inbyggt laddrelä?

 

Om inte är väl det enda man kanske måste göra (möjligtvis) att öka på kabeldiameter för att tåla fler amp?

 

Jag skall byta till en 60A generator på min 11:a men den har inbyggt relä så jag måste klura ut hur man kopplar bort relät bakom passegerarstolen nån gång i framtiden.... Inte högst upp på att-göra-listan.

 

Det finns några trådar om den operationen som säkert hjälper dig om detta krävs.

 

Berätta gärna om hur du upplever skillnaden mot den gamla, min elva laddar knappt på tomgång, möjligt att en annan generator är effektivare även på lägt varvtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt att ta bort regulatorn, bara att ta bort alla kablar man inte behöver och koppla den från lampan till nya generatorn som troligen har inbyggd regulator (om den är någorlunda ny) :) att dra en ny kabel mellan generator och batteri/startmotor är att rekommendera då den som sitter där är lite väl klen om man börjar ladda mera än 35amp :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hittat en Volvo lastbils generator som har två steg 40 amp i start läge sen går den in med 80 amp. Beställt kontakt och elschema. Med lite tur kanske man kan styra själv när den ska gå upp ett snäpp. Tänker 40 amp räcker att driva tgbn sen 80 amp vid tillexempel elwinchning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga så har jag redan två 55A generatorer liggande i garaget. Att anta att de är nya tror jag är dumt, det är inte omöjligt att de kommer från radio-bilar. Att skaffa en annan generator att montera känns puckat när jag redan har två extra. Hur vet jag om det är inbyggd laddstyrning i generatorerna som ligger på hyllan eller inte, och hur ser jag om det är det på generatorn som sitter på bilen idag? Om Generatorerna jag har på hyllan kräver externa laddregulator och det redan sitter i bilen idag för 35A-generatorn, behöver den bytas ut om jag byter till kraftigare generator eller fungerar den oavsett generator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är orginal 70A generatorer du har (från radiobilar) så har dom ingen inbyggd laddstyrning. Det är en extern grön låda, typ 180x120x70 mm stor, som i vanliga fall sitter monerad innuti förarhytten, bakre väggen bakom passageraren. Orginal 70A generatorn har dubbla lindningar, laddstyrningen kopplar om dessa så att generatorn laddar olika beroende på motorns varvtal, laddar mer vid lägre varv under ca 1500 rpm. Detta (inkl vanliga 35A generatorns funktion) finns utförligt beskrivet i reparationshandboken under avsnittet elsystem. http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/files/file/148-verkstadshandbok-volvo-c303-tgb11-tgb13/

 

Avsnitt 3.

 

 

 

MVH Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har du ingen större nytta av då batterierna ändå inte klarar av att ta emot all den laddningen.

AGM batterier har jag för mig tar emot bäst men inte ens då har du någon nytta av en 150A generator.

 

En 50-80A räcker troligtvis gott och väl.

Rent generellt så är det så. Nu har jag inte köpt förbrukningsbatterierna ännu men jag det blir kanske 4 st Optima Yellow eller Tudor Maxxima som kan ta höga laddströmmar på 1C eller mer bara man håller koll på temperaturen i batterierna. Behöver många amperetimmar då jag gillar radioapparater och datorer. 300 Ah batterier kan laddas med 300 A eller mer.

 

Laddningsrelät tänkte jag byta med en modernare med inbyggd microcontroller som ger konstantström/konstantspänning/underhållsspänning (IU0U-laddare). En vanlig laddningsregulator är dålig på att toppladda batterierna till 100% då den endast ger en underhållsspänning på knappt 28 volt.

http://www.balmar.net/?page_id=15145

regulator-249x300.png

 

För att balansera startbatterierna jag köpt en 1 A Battery Equalizer (BE eller batteribalanserare) som ser till att mittpunkten mellan batterierna alltid håller halva spänningen över båda batterierna. Den utjämnar spänningsskillnaderna i batterierna med upp till 1 A vilket jag tror är tillräckligt. Det finns kraftigare BE på 40-100 ampere om man behöver 12 V i bilen.

http://www.nothnagel-marine.de/media/downloads/Balancer_Equalizer/12V_24V_balancer_equalizer.pdf

24V_12V_balancer_equalizer_demo.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har googlat och läst en massa. Tror jag börjar närma mig lösningen om ingen annan kommer med en bättre lösning. Ju mer jag läser desto mer förstår jag hur lite jag kan. :-)

 

Tror inte man kan ha för kraftig generator så länge batterierna klarar strömmen. En obelastad generator gör inte så mycket motstånd. Vet inte hur stor skillnad det är mellan olika storlekar men jag hoppas den är marginell. 

 

Det verkar inte vara så svårt att konvertera en generator med inbyggd laddningsregulator till extern.

 

Mitt största problem är att hitta en lämplig generator. Min mardröm är att stå utan ström när den behövs.  Som sagt, jag är ingen expert på området.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk även på att nått som laddar 150amp eller därikring inte riktigt gillar en eller 2 små kilremmar någon längre stund.

"stora" generatorer gillar bredare remmar med många spår samt spänrulle är bra att ha.

 

Minns när jag hade en 90amp generator med just kilrem som fick ladda min bilstereo och dess förstärkare och då laddade den minst 60 amp jämt jag åkte och jag fick byta både remskivor lite då och samt remmen nästan varje månad.

 

Så vill du kunna ladda många amp så är kilremmar inte så bra, något jag lärde mig redan på 90 talet... Fan jag är gammal ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, påminner mej om ett projekt jag hade för läänge sedan där jag fick nått bryt på "alla" remmarna på en trimmad 240 med servo, byggde ihop div remskivor jag hittade på skroten så jag hade tandremar (mod kamrem) även till servo och generator, blev lite pyssel (spec med tex skivan vid vattenpumpen) samt att jag fick pruta lite + och - på storlekar till generator o servo, märkte även hårda vägen att de var känsliga för minsta lutning och krävde sidor för att inte klättra av :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket förbrukare har du?? Blir ju nyfiken när det behövs så mycket ström:-)

Det är en hel del grejer. Amatörradiostationer, datorer, kylskåp, värmare, defrosterfläkt, sinusomvandlare, telefonladdare, ipad-laddare, Garmin-kamera, bilradio, innerbelysning, kylarfläkt, extraljus, winch, m.m. 

 

Det låter som att ett separat elverk av bra kvalitet kanske är en mer lämplig lösning?

 

Ja, en liten sådan då. Har inte så mycket plats i bilen för något stort elverk. Såg ett elverk som laddade 28 volt 45 ampere likström som inte var så stort. 

 

Tack för alla kommentarer. Verkar som jag inte riktigt är klar med tänkandet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...