Tamaz Postad 31 Januari , 2016 Rapport Share Postad 31 Januari , 2016 I garaget ligger det två extra 55A generatorer från radiobilar, om jag vill byta ut min vanliga 35A generator nu när man stoppar in fler förbrukare i bilen är det något mer jag behöver byta för att det ska fungera som tänkt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 31 Januari , 2016 Rapport Share Postad 31 Januari , 2016 Har dessa inbyggt laddrelä? Om inte är väl det enda man kanske måste göra (möjligtvis) att öka på kabeldiameter för att tåla fler amp? Jag skall byta till en 60A generator på min 11:a men den har inbyggt relä så jag måste klura ut hur man kopplar bort relät bakom passegerarstolen nån gång i framtiden.... Inte högst upp på att-göra-listan. Det finns några trådar om den operationen som säkert hjälper dig om detta krävs. Berätta gärna om hur du upplever skillnaden mot den gamla, min elva laddar knappt på tomgång, möjligt att en annan generator är effektivare även på lägt varvtal. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 31 Januari , 2016 Rapport Share Postad 31 Januari , 2016 Enkelt att ta bort regulatorn, bara att ta bort alla kablar man inte behöver och koppla den från lampan till nya generatorn som troligen har inbyggd regulator (om den är någorlunda ny) att dra en ny kabel mellan generator och batteri/startmotor är att rekommendera då den som sitter där är lite väl klen om man börjar ladda mera än 35amp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 11 Februari , 2016 Rapport Share Postad 11 Februari , 2016 Remskive diameter borde lösa problem med laddning på tomgång. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 11 Februari , 2016 Rapport Share Postad 11 Februari , 2016 Jag planerar också att byta upp mig i storlek då jag har en massa förbrukare och batterier. Hade tänkt mig en riktigt biffig sak. Helst med extern laddningsregulator. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 12 Februari , 2016 Rapport Share Postad 12 Februari , 2016 Hittat en Volvo lastbils generator som har två steg 40 amp i start läge sen går den in med 80 amp. Beställt kontakt och elschema. Med lite tur kanske man kan styra själv när den ska gå upp ett snäpp. Tänker 40 amp räcker att driva tgbn sen 80 amp vid tillexempel elwinchning. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 12 Februari , 2016 Rapport Share Postad 12 Februari , 2016 Själv kör jag med biltema 55A generator och det funkar helt okej enligt mig. Har hyfsat mycket förbrukare i bilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 13 Februari , 2016 Rapport Share Postad 13 Februari , 2016 Jag skulle behöva kraftigast möjliga generator eftersom jag aldrig hinner ladda batterierna fullt innan jag är framme. Jag har förutom startbatterier även en stor bank med förbrukningsbatterier. Minst 150A skulle vara lagom. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 13 Februari , 2016 Rapport Share Postad 13 Februari , 2016 Det har du ingen större nytta av då batterierna ändå inte klarar av att ta emot all den laddningen. AGM batterier har jag för mig tar emot bäst men inte ens då har du någon nytta av en 150A generator. En 50-80A räcker troligtvis gott och väl. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 13 Februari , 2016 Rapport Share Postad 13 Februari , 2016 Original 35A generator laddar väldigt lite på tomgång och då man smyger runt i skogen. Skaffa hellre en generator som ger A tidigt än en som kräver 1500 varv innan den levererar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 15 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 15 Februari , 2016 För att förtydliga så har jag redan två 55A generatorer liggande i garaget. Att anta att de är nya tror jag är dumt, det är inte omöjligt att de kommer från radio-bilar. Att skaffa en annan generator att montera känns puckat när jag redan har två extra. Hur vet jag om det är inbyggd laddstyrning i generatorerna som ligger på hyllan eller inte, och hur ser jag om det är det på generatorn som sitter på bilen idag? Om Generatorerna jag har på hyllan kräver externa laddregulator och det redan sitter i bilen idag för 35A-generatorn, behöver den bytas ut om jag byter till kraftigare generator eller fungerar den oavsett generator? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 15 Februari , 2016 Rapport Share Postad 15 Februari , 2016 Om det är orginal 70A generatorer du har (från radiobilar) så har dom ingen inbyggd laddstyrning. Det är en extern grön låda, typ 180x120x70 mm stor, som i vanliga fall sitter monerad innuti förarhytten, bakre väggen bakom passageraren. Orginal 70A generatorn har dubbla lindningar, laddstyrningen kopplar om dessa så att generatorn laddar olika beroende på motorns varvtal, laddar mer vid lägre varv under ca 1500 rpm. Detta (inkl vanliga 35A generatorns funktion) finns utförligt beskrivet i reparationshandboken under avsnittet elsystem. http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/files/file/148-verkstadshandbok-volvo-c303-tgb11-tgb13/ Avsnitt 3. MVH Klas 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 15 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 15 Februari , 2016 Tack! Då de generatorer jag har liggande är på 55A kanske de inte kommer från en radiobil då. Jag får kolla närmre på vad det är, kanske kommer bilder här om jag behöver hjälp att identifiera de. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 20 Februari , 2016 Rapport Share Postad 20 Februari , 2016 Det har du ingen större nytta av då batterierna ändå inte klarar av att ta emot all den laddningen. AGM batterier har jag för mig tar emot bäst men inte ens då har du någon nytta av en 150A generator. En 50-80A räcker troligtvis gott och väl. Rent generellt så är det så. Nu har jag inte köpt förbrukningsbatterierna ännu men jag det blir kanske 4 st Optima Yellow eller Tudor Maxxima som kan ta höga laddströmmar på 1C eller mer bara man håller koll på temperaturen i batterierna. Behöver många amperetimmar då jag gillar radioapparater och datorer. 300 Ah batterier kan laddas med 300 A eller mer. Laddningsrelät tänkte jag byta med en modernare med inbyggd microcontroller som ger konstantström/konstantspänning/underhållsspänning (IU0U-laddare). En vanlig laddningsregulator är dålig på att toppladda batterierna till 100% då den endast ger en underhållsspänning på knappt 28 volt. http://www.balmar.net/?page_id=15145 För att balansera startbatterierna jag köpt en 1 A Battery Equalizer (BE eller batteribalanserare) som ser till att mittpunkten mellan batterierna alltid håller halva spänningen över båda batterierna. Den utjämnar spänningsskillnaderna i batterierna med upp till 1 A vilket jag tror är tillräckligt. Det finns kraftigare BE på 40-100 ampere om man behöver 12 V i bilen. http://www.nothnagel-marine.de/media/downloads/Balancer_Equalizer/12V_24V_balancer_equalizer.pdf 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 20 Februari , 2016 Rapport Share Postad 20 Februari , 2016 Är ingen ide att predika för en frälst så du får lycka till med bygget Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 20 Februari , 2016 Rapport Share Postad 20 Februari , 2016 Jag har googlat och läst en massa. Tror jag börjar närma mig lösningen om ingen annan kommer med en bättre lösning. Ju mer jag läser desto mer förstår jag hur lite jag kan. :-) Tror inte man kan ha för kraftig generator så länge batterierna klarar strömmen. En obelastad generator gör inte så mycket motstånd. Vet inte hur stor skillnad det är mellan olika storlekar men jag hoppas den är marginell. Det verkar inte vara så svårt att konvertera en generator med inbyggd laddningsregulator till extern. Mitt största problem är att hitta en lämplig generator. Min mardröm är att stå utan ström när den behövs. Som sagt, jag är ingen expert på området. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 21 Februari , 2016 Rapport Share Postad 21 Februari , 2016 Hur mycket förbrukare har du?? Blir ju nyfiken när det behövs så mycket ström:-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 21 Februari , 2016 Rapport Share Postad 21 Februari , 2016 Det låter som att ett separat elverk av bra kvalitet kanske är en mer lämplig lösning? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 21 Februari , 2016 Rapport Share Postad 21 Februari , 2016 Tänk även på att nått som laddar 150amp eller därikring inte riktigt gillar en eller 2 små kilremmar någon längre stund. "stora" generatorer gillar bredare remmar med många spår samt spänrulle är bra att ha. Minns när jag hade en 90amp generator med just kilrem som fick ladda min bilstereo och dess förstärkare och då laddade den minst 60 amp jämt jag åkte och jag fick byta både remskivor lite då och samt remmen nästan varje månad. Så vill du kunna ladda många amp så är kilremmar inte så bra, något jag lärde mig redan på 90 talet... Fan jag är gammal Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 21 Februari , 2016 Rapport Share Postad 21 Februari , 2016 Haha, påminner mej om ett projekt jag hade för läänge sedan där jag fick nått bryt på "alla" remmarna på en trimmad 240 med servo, byggde ihop div remskivor jag hittade på skroten så jag hade tandremar (mod kamrem) även till servo och generator, blev lite pyssel (spec med tex skivan vid vattenpumpen) samt att jag fick pruta lite + och - på storlekar till generator o servo, märkte även hårda vägen att de var känsliga för minsta lutning och krävde sidor för att inte klättra av Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 21 Februari , 2016 Rapport Share Postad 21 Februari , 2016 Hur mycket förbrukare har du?? Blir ju nyfiken när det behövs så mycket ström:-) Det är en hel del grejer. Amatörradiostationer, datorer, kylskåp, värmare, defrosterfläkt, sinusomvandlare, telefonladdare, ipad-laddare, Garmin-kamera, bilradio, innerbelysning, kylarfläkt, extraljus, winch, m.m. Det låter som att ett separat elverk av bra kvalitet kanske är en mer lämplig lösning? Ja, en liten sådan då. Har inte så mycket plats i bilen för något stort elverk. Såg ett elverk som laddade 28 volt 45 ampere likström som inte var så stort. Tack för alla kommentarer. Verkar som jag inte riktigt är klar med tänkandet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.