Gå till innehåll

Diffar mm..


valp-67

Rekommendera Poster

Har funderat lite på min 13 bil, undrar hur d funkar med kraftuttaget, sitter inget nu men ska på ett, kan man lägga fördelningslådan i neutral ? Funkade så på urvalpen. Fundering två.. Vore det inte en fördel att bara diffa 2 axeln? Istället för 2 och 3 samtidigt, borde ju bli än mer svårstyrt med bägge diffade? Eller man har sönder nåt då? Sitter det som jag läst om här automatisk inkoppling av framhjulsdrift vid bromsning även på min 13 bil -75? Fnular på om det inte vore behagligare att ha allt manuellt, en knapp till var diff och en separat spak till hög låg, så mina kontroll behov blir tillfredsställda.. Nån som har provat? Funderingar? Hörde från en före detta Milo verkstads mekare att cylinder nr 6 brukade få dåligt med kylning då vattnet redan var varmt när det nådde dit. Har kopplat bort skåp värmaren och satt en cirkulations pump där, men kanske borde sätta dit ett värmeelement också för ökad kylning? Matar vattnet från framkant av motorn in i bakänden, kanske bättre tvärtom? Tänkte även ta bort värmar uttagen då jag ej ser nån användning för dessa, koppla en kyl där med? Eller T in det på de andra? Många funderingar men här är ju massa kunnigt folk så.. Mvh PG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Du har samma fördelninslåda som alla andra tror jag och det är bara att dra växelspaken till höger och lixom knuffa den halvvägs så hamnar du i mellanläge.. bara att kolla.. bilen kommer ingen vart när du provar växlarna..

 

Sitter du fast i skiten.. vill du nog låsa diffarna på alla axlar du har... typ.. du vill upp ur dyngan.. inte köra slalom... hehe... så fort du är loss kopplar man ju ur alla diffspärrar om man har någon självbevarelsedifrentialdrift.. :)  

 

Framhjulsdriften.. tja... trampar du hårt på bromsen så klickar det i framhjulsdriftsinkopplingen i så fall.. vete fasikens om det kanske bara är TGB11 som har det efter som den har så kort hjulbas.. det hände visst att de ställe sej på nosen om framhjulen låste före bakhjulen.. funktionen har för avsikt att låta bakhjulen tvinga framhjulen att rotera i stället för att låsa sej separat..

 

Varmt blir det.. och jo, varmast lär det nog bli längst bak.. men jag tror inte att det är av någon allvarligare natur.. så länge kylsystemet är i ordning.. vattenpump, kylare o annat tror jag inte att man behöver vara orolig alls.. kanske inte så dumt att köra en rejäl kylarrens? .. Däremot har jag funnit att min TGB11 spikar förtvivlat på 95oktan.. kör endast på 98 nu för tiden.. tror inte att Volvo skulle stoppa i en motor som inte pallar med ordentligt när det tuffar till sej... och B30:n kan ju varvas, plågas och kokas utan att gå sönder.. inget Japanskt skit som kastar sej i diket.. Sedan får ju motorn inte går för kall.. inte bra det heller.. vattentempen bör ju ligga mellan 80 å 90 grader.. typ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

framhjulsdriftsinkopplingen dvs 4x4 bromsen är väl bara att bygla som man gör på c202 för att spara fd lådan, kardaner och drivaxlar samt inte få fyrhjulsläpp vid inbromsning.

 

Om man pluggar överströmningshålet som även borde finnas på b30 toppen så blir väl cirkulationen bättre, fick tips en gång av en volvo meck på volvo telaviv att detta gjordes när volvo började säljas i deras trakter där det kan vara lite varmare på sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Varför koppla ur värmaren från skåpet och sätta en kyl där i stället, du har ju både element och fläkt i skåpet. utmärkt kylning och långa slangar som tappar värme på vägen

Visst det blir varmt och gott där inne, men det vädrar man snart ut med båda dörrarna öppna och takluckan, om det blir för varmt på sommaren. men man torkar ju ur skåpet samtidigt  :)

 

Alla TGB som jag sett har den inkopplingen av framhjuls drift vid inbromsning, Finns säkert utan, men då medvetet bortkopplad

Jätte bra om bromsarna fungerar som de skall. men bilarna beter sej olika, 11an brukar rumpan komma ut på, medans 13-20 vill gå rakt fram när man stampar i bromsen fullt och inte har byglat den kopplingen.

Byglade förut då jag upplevt allt för negativa tendenser vintertid med 13on.

Men nu kör jag med framhjuls driften i vinter tid,

Ner för branta backar diffar jag så har man likvärdig brom på alla hjul. I samma anda som principen att man skall köra på samma växel upp som ner för en brant backe. 

Har ingen lust att behöva fixa upp en hytt till för att jag inte fegar när underlaget är halt och vinkeln på vid backar är lite väl kraftig.. 

Svänger det så ja då får man ju anpassa farten och koppla ur diffen fram i alla fall  ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min 13 bil har jag köra med separerade diffar länge. Nu har jag ju inte original motor å lådor. Men bilen blir mycke trevligare å köra med tex första å andra axeln låsta, för sista axeln blir mycke följsammare. Sen glider inte bakändan lika lätt i sidled om bara en axel är låst i bak. Har kopplat spärrarna på varsin el vakumvenil.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...