Gå till innehåll

Nybörjare frågor TGB11 och B30


Hennessy

Rekommendera Poster

Har varit tyst en stund, funnits en massa andra måsten.

Fick tid att testa avgaserna idag Hc runt 3000 och ett co på låga 0,5? Vad får en B30 från -75 släppa ifrån sig?

 

Fortfarande står den o blurrar och typ misständer på tomgång. Förgasar smällar bjöd hon på idag också😒.

 

Tankar om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig gäller förgasarsmällar = snålt, Avgassmällar = fett.

Men snålt tex kan ju bero på olika anledningar tex glapp i splällaxlar, skit i kanaler mm. Inte bara fel munstycke/inställning.

Med en CO på 0.5 så är det väll inte felgissat att den går lite snålt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besiktningsmannen mäter inte avgasvärdet alls så den får släppa ifrån sig vad som helst men vad som är korrekt vet jag inte.

 

Du har ju justerat tändning, rengjort förknasare, bytt luftfilter så mycket är ju fixat.

 

Går den bra nu eller lider den av orkeslöshet i uppförsbackar? Går den bättre när den väl blivit varm? Drar den väldigt mycket soppa?

 

Återstår kanske? Kondensvatten i bensinen? Gammal bensin? Läckande insugspackningar? choken ligger på? Defekt tryckregulator (fjäderbalastad grunka i glaskoppen)? Kör du på 98 oktan?

 

Förmodligen har du redan kolla på dessa grejor så jag bidrar nog inte med något nytt  :angry:

 

 

Förresten är kylaren ren? Om den blir för varm kanske det sitter gammal lera fast i kylaren som hindrar luftflödet?

 

Går den snålt så gissar man väl på fel blandning eller att den tjuvdrar in luft vid insugspackningen... borde väl märkas med startgas iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En co på 0.5 är på tok för lågt.

Vad jag märkt så går alla äldre volvo motorer inget vidare utan högre co värden.

Din hc blir lägre om du får upp co värdet.

Tror jag justerade in min till runt 3-4 i co och hade då ett hc värde på 4-500.

Hc är värdet på oförbränt bränsle så om du inte har andra fel som dålig komp, kassa tändstift/tändning så är det dålig förbränning i cylindrarna till följd av felaktig blandning av luft/bränlse (kan ju vara nått strul med förgasarna också och inte bara justering som behövs)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3-3,5 så kommer den gå bra över 3,5 var förr i tiden bes anmärkning.  Att den ligger så lågt kan dels såklart bero på igensatta munstycken men också tjuvluft eller om den går hackigt vid belastning för dåligt soppa tryck så den går med för lite i flotörhuset- för låg flotörnivå.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...