JDW Postad 15 Oktober , 2019 Författare Rapport Share Postad 15 Oktober , 2019 Främre fästet för fjäderbladet vänster bak släppte när jag var i skogen i våras, en tur via Slutarp skaffade delar. Nu fick grannen bilsmed lite tid o kunde svetsa ett nytt fäste. Viss skillnad... Fram före Efter Bak höger före Bak Vänster före (fjäderfästet vilar mot golvet...) Bak efter Så en dec högre insteg o 5cm högre lasttröskel.... 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 19 April , 2020 Författare Rapport Share Postad 19 April , 2020 Efter en lång vinterdvala vart det en akuttid till SBP, pga jobb lite väl oförberett : Inga blinkers: Servade spak utan att det hjälpte, loss med instrumentbrädan o rycka ur kontaktdonet till blinkdonet, på med WD40. Sätta dit o ta bort några ggr. Bytte tankarmätare när instrumentbrädan var lös, "hittade" en i en låda när jag letade säkringsarmatur. Den gamla funkar men är fladdrig mellan 3/4-1/2 tank, förhoppningsvis är det mätarn o inte armaturen.Bytte även till LED i några instrument för att testa blått ljus. Halvljuset höger fram var högt, de har ju mejslar att låna men skruven satt stenhårt...... Så började med WD40 bad, på med svetstång o polygrip och med tekniskt våld så lossnade den till slut. På med olja o test på alla justerskruvarna (ja man får ju ha förebyggande underhåll åxå). Noterbart att MECA insatts (bytt maj -15) var nästan sämre än "original" på höger sida (dvs karossbyte-H4, ca 20 år): Så lite annat UH: Backlampan som jag ersatte med 2st Btema DRL september -16 i samband med LED konvertering av mycket, funkar fortfarande men ser lite trötta ut. Backkamera ( o arbetsljus) har ju ändrat förutsättningarna, så en liten lampa från Ullared (ja nåt måste man shoppa där när man som chaufför får vänta..) "komplett" med fästanordningar där det var tänkt att skruva fast lyktan i konsol, sedan sätta M8 bulten genom hål och dra åt mutter på baksidan. Bra tänkt men funkar dåligt med nitgänger...... Så det blev fästa konsol, pilla dit insex på yttersidan, sätta dit insex på insidan (ja baklyktan är naturligtvis ivägen . Sen dra åt på yttersidan. Bra att man inte behövde hålla i muttern som passade prexis mellan "kylflänsarna". Den började snurra när det började gå tungt, så får se hur länge det sitter kvar. Dikt mot lampan o onödigt nära hörnet på karossen så det är många parametrar som kan få den o lossna: Nu är det "bara" CO på 8,5 kvar att få till. Haft lite bekymmer med främre förgasare och det luktar väl mycket petroleum av avgaserna... Hade kärran med samtidigt, blinkers funka inte heller då pga JDW, en reflex som ramlat bort- inga bekymmer. Rostig axel o dåliga bromsar lutar väl mer åt axelbyte så även torsionsgummina är på upphällningen. Verkar vara en lite djungel det med. Många ligger runt 10-12k, sen finns några runt knappt halva priset (exkl bromswire). De vill även byta "påskjutare" eftersom det är samma pris? Handsken är ganska ny så den behåller jag iaf. Har mailat runt en del i Värmland, den enda som svarat är en lumparkompis i husvagnsbranchen som slutat med släpkärror, övriga verkar inte vittja mailen så ofta. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 19 April , 2020 Rapport Share Postad 19 April , 2020 Är det en liten kärra fungerar väl Sverige axeln https://www.sverigeaxeln.se/order/ eller https://www.blocket.se/annons/kronoberg/slapvagnsaxlar/47225881 https://www.blocket.se/annons/skaraborg/ny_slapvagnsaxel_fabrikat_knott/45088581 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 13 Augusti , 2020 Författare Rapport Share Postad 13 Augusti , 2020 hmm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.