JDW Posted July 24, 2016 Report Posted July 24, 2016 Efter att ha läst o imponerats av alla ambitiösa byggprojekt och reseberättelser på denna sida så har jag tyckt att vardagsbilen JDW har inte så mycket att bidra med. Men det är ju ändå lite småsaker som hänt sedan jag för 10 år sedan på annons köpte JDW från ElTel som sålde ut 3 st C303 då de köpt bandvagnar på Millesvik' stora auktion. Liftade med en jobbarkompis till Edsbyn, lastade extraomgång CrossCountry o åkte ut på vägen o de 35 milen mot Karlstad vid 21:15 en Onsdagkväll, inga verktyg,inga bra o ha delar, ingen kudde... Tankade i Mora o köpte där en baguette o en Cola som när jag på bryggan i Johannisholm slurkat i mig det kom på att nu är inget öppet efter resvägen.... Men hem kom jag på morgonkvisten. En karossbytt C303 med mek winch. Ganska inpyrd med konstiga lukter efter att ha först gått hos Vattenfall på stamledningsbygge, sedan köpts av ABB och till slut ElTel Network när stamnätsverksamheten vandrat runt. Sista projektet var isolatorbyte på 400kV i Norrland när den körts av Polacker, som klagat på de dåliga terrängegenskaperna! (det visade sig att de inte hittat Låg växeln, men kört ändå...) Bilen var populär att köra till dagis i: Men har använts för timmer o älgtransporter Köra ut plantor till bortersta hörnet av skiftet var också en resa: (en 6-hjuling förare hade svårt att tro att jag varit där när han hade bekymmer o hämta en älg..) Snöegenskaper testats (Här inga kedjor på); Det har ju hänt lite genom åren, bla blev färgen lite skavd av yttre o inre slitage: Som åtgärdades med en rollning sommaren 2014: 14 Quote
JDW Posted July 24, 2016 Author Report Posted July 24, 2016 Som redan antytts i annan tråd är innerträt ganska skavt, speciellt taket i förarhytten där det regnar in vid hårt regn. Jag har misstänkt tillsatsvärmaren, men andra här har ju haft bekymmer med både antenngenomföring och kaross skarven. Så när jag förra veckan införskaffat en Sikaflex tub så gjorde jag ett varv på taket, vilket visade sig var onödigt Innertaket, isloerat med en ca 15mm skumgummi Innertaket var förvånansvärt frächt, som synes har det käckt in runt tillsatsvärmaren, där man bara använt huggmejsel till vissa hål... Får leta vidare både på isolering och skivmaterial, hålmasonit har ju sina fördelar, inte minst om det regnar in.... Även lite hårdare ljuddämpning är ju intressant Hittade även en "serienummerlapp" på dörrarna: Kaross 400440 indikerar en stor serie..... Även om Bitumenplattorna ser lite lessna ut. Verkar som det Tectyl'ats o sen plattorna på så de rasat ner, eller om Tectyl sprutats in efter? Planen är: Täta runt tillsatsvärmaren, är några huggna hål, vred för fläktvarv o temp som jag tror är läckageställena) Klistra Bitumenplattor (BTema?) Nån bra isolering (liggunderlag eller Btema/Swedol motorrumsmattor??)) Ytskikt: Nån 3mm skivmaterial, vet inte vad jag kan få tag i i Karlstad, Bauhaus har hålmasonit, men inte sett hos XL, Beijer hade beställningsvara, känns fjuttigt o köpa 1 lr 2 skivor... Måla div synlig plåt, på min civilist är det "vitt". När man vill köpa "billig" plåtfärg är det svart, kritvit eller kråm o välja på, jag skulle ju vilja ha nåt ljust men inte kritvitt (målat Btema plåtfärg i mellan o skuff, skiten syns så väl..). Bär emot o be färgaffären o smutsa ner 2l kritvit färg, göra det själv ska det blandas o va upprepningsbart. Nån med tips? Komplettera dörrlister underkant, (Swedol?) 1 Quote
Tamaz Posted July 25, 2016 Report Posted July 25, 2016 Jag kör Biltemas bitumenmatta, gjorde en del efterforskning på nätet innan men det verkar bara vara vikten som gör jobbet när det kommer till att dämpa vibrationer, så billigast är bäst. Enda nackdelen mot de mycket dyrare är att den inte är lika enkel att applicera utan kräver att man värmer den med varmluftpistol för att den ska bli medgörlig och fästa bra. När det kommer till lättare skum för att dämpa ljud ur luften och isolera för värme har jag sämre koll. Men någon typ av skumplast som inte suger upp vatten eller möglar är väl fördelaktigt i våra bilar. Biltema har ju sin motorrumsisolering (den vit/gulspräckliga med folie på) som kanske fungerar bra? 1 Quote
eile Posted July 25, 2016 Report Posted July 25, 2016 Ytskikt: Nån 3mm skivmaterial, vet inte vad jag kan få tag i i Karlstad, Bauhaus har hålmasonit, men inte sett hos XL, Beijer hade beställningsvara, känns fjuttigt o köpa 1 lr 2 skivor... 1mm aluplåt kostar inte många kronor luktar inget håller i all evighet lätt att klippa till och sen klä med lämpligt inredningstyg eller galon. skitar man ner så tål dörrsidorna tvätt med högtrycktvätten vilket inte en masonit träfiberskiva tål. Har gjort alla mina dörrar på det sättet. här är ex på campens dörr. Om någon undrar varför motorkåpan ser så konstig ut så är den uppspräckt och fått två plåtkilar inlagda så formen på kåpan fungerar som sittyta/avställning/förlängning av bädden samt låsning av bordet som bildar botten till bädden 2 Quote
JDW Posted July 28, 2016 Author Report Posted July 28, 2016 Jag kör Biltemas bitumenmatta, gjorde en del efterforskning på nätet innan men det verkar bara vara vikten som gör jobbet när det kommer till att dämpa vibrationer, så billigast är bäst. Enda nackdelen mot de mycket dyrare är att den inte är lika enkel att applicera utan kräver att man värmer den med varmluftpistol för att den ska bli medgörlig och fästa bra. När det kommer till lättare skum för att dämpa ljud ur luften och isolera för värme har jag sämre koll. Men någon typ av skumplast som inte suger upp vatten eller möglar är väl fördelaktigt i våra bilar. Biltema har ju sin motorrumsisolering (den vit/gulspräckliga med folie på) som kanske fungerar bra? Btema 3mm 500*400, 199kr7/4st Swedol 4mm 500*400 41,25/st, 165/4st 4 Quote
Tamaz Posted July 29, 2016 Report Posted July 29, 2016 Lagom till jag klätt halva bilen! Bra tips JDW! Ska nog köpa några ark från Swedol till det sista. 2 Quote
H.Hansen Posted July 29, 2016 Report Posted July 29, 2016 Ja lätt att ta biltema man tror allt finns billigt där. köpte 2 askar med säkringar 19,90 st. åkte sedan till swedol en ask med 100 säkringar 59 kr + moms, så har jag ca 30 % rabatt där så det hade blivit lite billigare än de 59 kronerna om jag köpt 60 fler säkringar där 2 Quote
eile Posted July 29, 2016 Report Posted July 29, 2016 Jag kör Biltemas bitumenmatta, gjorde en del efterforskning på nätet innan men det verkar bara vara vikten som gör jobbet när det kommer till att dämpa vibrationer, så billigast är bäst. Ser man hur dyrare bilar är isolerade för ljud är det formflex som är både lättare att jobba med och mindre vikt och även fungerar mot värme kyla. Quote
Tamaz Posted July 29, 2016 Report Posted July 29, 2016 Enda nackdelen med formflex (som förövrigt verkar svårt att hitta återförsäljare för) är väl att det är organiskt och jag antar inte blir så kul i längden om man får in mycket fukt i bilen. Är lite sugen på att testa det ändå, finns ju gott om plats kvar när man bara satt dit en 3mm bitumenmatta. Quote
eile Posted July 29, 2016 Report Posted July 29, 2016 Många bilar har ju det även under mattorna men såklart binder det en del fukt om det dränks i vatten, men som innertak och väggar och även i dörrar med någon cm luftspalt i nederkant så brukar det ju gå bra. Sen beror det ju lite på hur man använder bilen och ska den stå i surhål bör man väl undvika alla organiska material eftersom de tar åt sig lukt. namnet Formflex såldes nog när tillverkningen flyttades från älmhult till tyskland när jag sålde dessa hade jag upp till någon tumms tjocklek men vanligast var en tumsskivor och tunn filt både klädd och oklädd ser att flera säljer den tunna 8 mm mattan men under namnet Ljudabsorberingsfilt googla flera återförsäljare. Kan hända har den på forumet med izuzu diesel tgb som för länge sedan handlade lite av resterna som låg kvar efter vi slutat sälja något över till försäljning. Hade ytterligare rester liggande med dessa skänktes till lokal bilverkstad så sen som förra sommaren till deras bilrenoveringar. Quote
JDW Posted September 2, 2016 Author Report Posted September 2, 2016 Var inne o testade kärran häromdagen, vid lamptest inför det såg jag att ena positionsljuset lagt av, läge således dax o LED konvertera! Btema 42-1943: Lyckades att dra av ena skruven, så det vart mickel inna jag fick dra i en plåtskruv. Ja kärran? Den fick med nästan beröm godkänt, när jag bytte positionsljus till LED så har de armaturerna inga inbyggda reflexer, men "jag skriver trasiga så slipper du komma tbx" 4 Quote
JDW Posted September 5, 2016 Author Report Posted September 5, 2016 Nu har jag inte tillbringat så mycket i kontrollutrustning, men att reda ut hur en kraftstation eller ställverk är ihopsytt på likströmssidan har jag åtminstonde pysslat en del med... Nu ser ju elsystemet i min AlZn vattenfallare ser ju välmärkt ut, men när man tittar närmare.... Under handskfacket så sitter det till vänster en kopplingsplint: uppifrån är pinne/partnumren/funktion 3/60/Stoppljus 4/60/stoppljus 5/33/Vä blink 6/29/Hö blink 7/29/Hö blink 8/12/?? 9/13/44 10/44/0 (det jag funnit i Rephandboken för "gamla", har inget läsbart schema för AlZn, men byta partnummer är ju otroligt korkat..) Av "gamla säkringslisten används de 4 vänstra.. och högra Några på mitten fattas, dessa sitter i en lös buntbandade säkringshållare Vid avstängd bil är det ingen ström in (enkel matning med omärkt grön tråd, ca 3 utgående trådar / säkring) i bakväggen är en snygg monterad plåt med några reläer och säkringar med spg direkt från batteriet Jag antar att alla dessa är "extrautrustning", även om jag inte hittat vad det kan vara? Nån som kan jämföra med militär AlZn? Nån som kan jämföra med Vattenfall AlZn? 2 Quote
Tamaz Posted September 6, 2016 Report Posted September 6, 2016 Vad jag kan minnas så har jag bara den "gamla" säkringslisten i min Aluzink. Kan försöka kolla och fota till helgen om jag kommer ihåg. 1 Quote
JDW Posted September 6, 2016 Author Report Posted September 6, 2016 Hade en massa ideer om att nyttja tomma plintar på kopplingsstycket för att konvertera till en lite bättre säkringsplint, men det visade sig för en gångs skull gå väldigt bra utan att behöva skarva nåt Både matningen o framförallt de 3-4 dubbla utgångarna som satt på kombofästen var det bara att trycka dit. Problemet nu var att denna säkringshållaren hade jag tänkt nyttja för att ersätta gammelsäkringarna med, men Btema har säkert några till i hyllan.. Gjorde även några små tryck me koniska tjockborren på instrumentbrädan o satte dit två knappar Planen var först att sätta både ett cigg och ett dubbelt USB uttag på instrumentpanelen att komplettera bosch uttaget, men kom på att borra två gånger så det täcker båda springorna för fd choke och handgas KAN det ju bli lite knivigt med mellanstycket, o tur att man för en gångs skull kom på det före... 5 Quote
JDW Posted September 9, 2016 Author Report Posted September 9, 2016 Har tyckt det varit ganska grötigt under handskfacket, många sladdar sitter utan säkring/matning och det borde gå att rensa bort några. Det sitter några extra reläer/säkringar eftermonterat åxå. så jag började med en funktionskontroll. Märkte upp alla trådar med plintnummer Gjorde funktionskontroll Började plocka över grupp för grupp. Nu visade det sig varför det var ologiskt med matningar: Det var en del byglingar här o där... Så det fick bli lite kreativa grenkopplingar som nog skulle få vilken Televerkare som helst impad, som elektriker så skär det i magen men det får bli bättre grenplintar så småningom.. Gjorde därefter funktionskontroll, och allt funkade förutom konstant helljus... Efter en del kliande i huvet kom jag på att det saknades säkringar... Nåväl, det verkar som det inte bygger mer än de gamla så åtminstonde utan plastkåporna på så lär handskfacket gå dit Skruvhålen passade naturligtvis inte, men det får ordnas under helgen... Div reläer började se lite skamsna ut, men vindrutetorkar snabb som enligt militära verkstadshandboken ska vara växlande funkade inte utan det ska vara slutande (ja det funkade med det iaf..) ?? Men för den som vill köpa bättre begagnade 12V reläer så kom med bud: (märkning något otydlig, men rimligtvis slutande...) 1 Quote
JDW Posted September 9, 2016 Author Report Posted September 9, 2016 Och nu när det vart mörkt så kunde jag testa min nya knapp på instrumentbrädan! Och kommer här med mitt bidrag i traditionella kort på överstyrd kamera kategorin: Helljus: Nya knappen intryckt: Ja ni fattar... Skillnaden är 2 såna här, för en knapp 500 vart det ett spontanköp när jag lurats ner till Ullared: Köpa LED är ju en djungel, men jag tyckte priset var resonabelt, och 2 små kan kompletteras med en till /bytas om de pajjar och valde därför inte den jättebreda rampen. Som genomföring använda jag vanliga förskruvningar, borde bli tätt.... 4 Quote
JDW Posted September 10, 2016 Author Report Posted September 10, 2016 Lite finputs under handskfacket med att sätta fast kablar o säkringar, jag har ju tillbringat en del tid några månader för att riva inrede och dra lite kablar här o där... Jag satte ju 2 knappar på instrumentbrädan: Och i andra änden nåt jag saknat på JDW som var bra på min gamla Även denna inhandlad i Ullared, fästet var lite dumt så jag fick schimsa med en mutter på utsidan för att kunna få någorlunda vinkel, får väl testa mer när det mörknar: Som ni ser på bilden har det även vart lite back kameror, ca 700 pix på ebay tyckte jag det var värt för att förenkla fickparkering. http://www.ebay.com/itm/7-TFT-LCD-Monitor-Reverse-Backup-IR-Night-Vision-2-Camera-System-For-Truck-Bus-/201590496936? och även hålla koll bakåt Haft lite olika funderingar om vart/hur jag ska fästa TV'n, men bonussonen som nybakat Dataingenjör fick sköta det mekaniska; Båda kamerorna går på ljuset och "backspegeln" är den som går igång default så får jag växla för närsikt. Jag hade naturligtvis lyckats sätta den ena kameran uppochner. För "backspegel" kameran som är rikta rakt bakåt så passade inte hålen för gangsterkepsen nåt vidare, så jag får se om 2 skruv räcker för att det ska sitta fast. Det har hunnit samlas lite skit på glasen då de suttit där ett tag. Är ju en knippe kablar o jordtrådar. Manualen var värdelös och den inkopplingsinstruktion som låg på hemsida hade inte riktigt samma färger, men jag lyckades gissa rätt. Drog först allt fram till displayen, men det vart så mycket kablar. Nu har vattenfall utrustat med en rejäl tekniklåda för radioar mm. Nu fick jag dra om kablarna o backa dit allt. Där är det kopplingsbart om det skulle börja krångla osv. http://www.ebay.com/itm/7-TFT-LCD-Monitor-Reverse-Backup-IR-Night-Vision-2-Camera-System-For-Truck-Bus-/201590496936? 4 Quote
Diffen Posted September 11, 2016 Report Posted September 11, 2016 Ser ju kanon ut. Härligt med överraskningarna som man brukar få när man dyker in i gamla kabelhärvor och skall reda ut vad som är vad när dokumentationen är lite si o så. Jag "konverterade" askkoppen till strömuttag. Gjorde en aluminiumplatta för att täcka hålet och sen satte jag i ett dubbelt usb uttag och ett cigguttag. Handlade uttagen på biltema o än så länge funkar dom :-) 5 Quote
JDW Posted September 11, 2016 Author Report Posted September 11, 2016 Hur fäste du aluminiumbiten i hålet??? (stått o tittat på den själv flera ggr, går ju att sätta i plasten men då lär det skaka sönder... Jag har också Btema, vad kan gå sönder? Är ju lätt att byta i så fall. Jag satte en cigg o en dubbel USB på radiokonsolen i taket Då de trådar som var intråcklade i A stolpen vart omskolade till backlampa respektive backkamera (styrning från ljuset) så byggde jag om en gammal säkringshållare för matvärmare + ett bosch uttag, drog en ny stam till radiokonsolen med konstant spänning o matar radio och taklysena därifrån Har nu gett upp inrednings projektet för vintern, sitter nån tunn bitumenmatta med några cm skumgummi i takets insida. Detta är nu väldigt poröst o luktar, fastnar överallt. Jag satte dit takarmaturer provisoriskt i alla skepp, häftade fast trådar. Plockade ur alla verktyg och skruvar som låg överallt (hur många olika dimensioner på skruv finns egentligen i bilarna??). Har nu vintern på mig att hitta liggunderlag eller nåt annat till rimligt pris och nåt bra skivmaterial. 5 Quote
H.Hansen Posted September 12, 2016 Report Posted September 12, 2016 Fick av en som samlar delar till just TGB veta, att det fans 80 st olika muttrar på en 11a bil. De hade ett lager där allt var välsorterat och dokumenterat, så ja jag kan nästan tro det är sant. Då borde det finnas ett antal olika skruvar också 2 Quote
JDW Posted September 12, 2016 Author Report Posted September 12, 2016 Ja många plåtskruv o sånt som är gängat i karossen, så det måste ju vara en faktor bra mycket större än 1. Bara för träpanelerna är det ju hur många varianter som helst... Quote
Diffen Posted September 12, 2016 Report Posted September 12, 2016 Jag gjorde plåtbitar som "klämmer" på baksidan. Borrade hålen så att jag kunde använda fästskruvarna till uttagen för att dra fast med. Den ena plåtremsan blev lite kort men funkade ändå. 8 Quote
JDW Posted September 24, 2016 Author Report Posted September 24, 2016 Har nu testat att köra i mörker. Ljusbilden naturligtvis mycket bättre än original H4 (ska ju inte mycket till det...), brett o fint om än inte så långt, men helt OK i de farter det rör sig om. Jag satte dom brett isär och de kompletterar varandra bra o det är ingen"svart skugga" mitt på såå det var lyckat. Har en liten tanke o komplettera med 2 runda i mitten som spretar utåt älgmarkerna? Backkameran i "glesgatljus" vart lite speciell, dvs mitt under lampan så är det färg, men i det skumma områden mellan stolparna slår kameran raskt över till sv/v så mycket flaxande blir det... Backkameran vid stamlunning var superb! Både vid winschning/framdragniing då det är en kombo med winch o även köra för att få stammarna att ligga med jämn kant inte transport till väg och inte minst när man skulle trixa sig ner till vägen o se att allt hängde med! Kontentan av höstens projekt hittills blir väl investerade pengar! 5 Quote
JDW Posted January 4, 2018 Author Report Posted January 4, 2018 Då var det dags för det varannanårliga..... Nu brukar besiktningsgubbarna ha ett smile när man kör in JDW, så även denna gång Inga anmärkningar men några "det här tar du väl o fixar" grejjer vart det.... En styrled fram "visade vissa tendenser till glapp" "ja vet inte hur det ska va., men kardanen verkar glappig i framänden" Nån ide vilket/ a lager som ska bytas? Under hösten har det vart nåt nytt metalliskt skrammel, att gummit var borta på nedre infästningen på vänster stötdämparen bak, kan ju va orsaken? (var inte mycket med övre fästet på höger bak heller). Nån med ide om ersättningsprodukt? Bytte packbox, packning o oljetrågspackning pga oljeläckage på höstkanten, blev bättre men inte bra. Verkar vara nåt vänster fram som oljan kommer ifrån, nån med ide? 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.