Doc Hawkeye Postad 8 September , 2016 Rapport Share Postad 8 September , 2016 Hej igen För "landsvägsväxel" på en 11; hur gör man? Hört "folk" säga att en Tgb 20 låda är 5 växlad o att det går att byta drev i den. Stämmer? Rimligt? En del säger: Större däck: Isf: Nåt bra tips på lite större däck som GÅR att köra med på landsväg/grusväg o medelsvår terräng (finns sån kompromiss?) Skall man byta till 17 eller 18 tum fälg då? Eller finns det bra 16 tum alternativ? Nåt annat sätt att ändra utväxling?? En Amazon nisse sa att Volvos original överväxel borde funka. Men det låter knäppt. Den håller väl inte? Eller får inte plats? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 8 September , 2016 Rapport Share Postad 8 September , 2016 Hej 1. Ja det går att byta drev, det är både dyrt och krångligt men fullt genomförbart 2. 37X12,5 Creepy crawler går faktiskt riktigt bra på landsväg och är grymma i skogen. Original är ca 35" så allt över det sänker varvtalet 3. du kan ändra utväxling i axlarna, kostar ca 10 000 4. fungerar inte utan massiv ombyggnad och då kan du lika gärna stoppa i en låda med överväxel 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Doc Hawkeye Postad 8 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 8 September , 2016 Tack Fredrik för svaren: 2: 38x13,50 Maxxis 8090, funkar dom också? Eller för stora? 3: Ändrar sån utväxling mycket i varv? Får man sämre terrängegenskaper? 4; Vet du nån växellåda som kan vara ett alternativ isf ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 8 September , 2016 Rapport Share Postad 8 September , 2016 Hej. 2. Vet att en del kör med 38, själv har jag bara kört 37X14,5 som mest och det fungerar utan problem 3. Utan att räkna på det gissar jag på ca 500 varv vid 70/80 4. Ingen växellåda passar så det är egentligen inget alternativ om du inte tänker byta motor samtidigt. Höga däck är enklaste och billigaste sättet att sänka varvet lite. Sen blir bilen tråkigare i skogen eftersom bilen kommer att rulla fortare. Eller ja det beror ju på vilken terräng du kör i:) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 8 September , 2016 Rapport Share Postad 8 September , 2016 Och TGB 20 har 5 växlar, men har samma utväxling på 5'an som 4'an på TGB11, dvs 1:1 (den är bara tätare stegad) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 8 September , 2016 Rapport Share Postad 8 September , 2016 Med lite god vilja går m47 att para ihop med fd 51 ger ca 20 % od men växelstag mm passar nog dåligt till 11 bilen men till c202 går det ganska enkelt para ihop delarna. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 8 September , 2016 Rapport Share Postad 8 September , 2016 Och TGB 20 har 5 växlar, men har samma utväxling på 5'an som 4'an på TGB11, dvs 1:1 (den är bara tätare stegad) Därav behovet att dreva om den om man vill få överväxel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.