Johan Josefsson Postad 11 Januari , 2017 Rapport Share Postad 11 Januari , 2017 Lagom till dagens klass 2 varning så är bilen omöjlig att flytta. Man hör på motorn att något händer när man lägger i D eller R, men den rör sig inte. Sen observerade jag att varvräknaren är död. Hänger det ihop? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
FN yxan Postad 11 Januari , 2017 Rapport Share Postad 11 Januari , 2017 Har du kollat alla säkringar så dom är hela och har god kontakt, bra ställe att börja på! :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 11 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 11 Januari , 2017 Har "snurrat" alla säkringar, men kanske lika bra att plocka ur dem och sätta i dem på nytt. De är ju lite luriga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
FN yxan Postad 11 Januari , 2017 Rapport Share Postad 11 Januari , 2017 Porslinssäkringar brukar ibland ärga sönder vid kontaktytan, då blir det lurigt när den ändå ser hel ut...! Mät gärna med instrument provlampa eller liknande, det ger det säkraste resultatet och du ser att det passerar ström genom säkringen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 11 Januari , 2017 Rapport Share Postad 11 Januari , 2017 Lagom till dagens klass 2 varning så är bilen omöjlig att flytta. Man hör på motorn att något händer när man lägger i D eller R, men den rör sig inte. Sen observerade jag att varvräknaren är död. Hänger det ihop? Varvräknaren och växellådan lever olika liv och har inget med varandra att göra. Varvräknaren får ström från säkring A5, samma säkring matar också värmefläktarna och varningssummern för bl a lågt lufttryck. Om du hör att något händer när du växlar så gissar jag att fördelningsväxellådan ligger i drivhjulsfrånkoppling. I så fall kan det bero på att omkopplaren till denna är tillslagen, eller kommer inte V/T omkopplingen fram till magnetventilerna. Ett villkor för det är att gaspedalbrytaren talar om för styrboxen att gaspedalen är uppsläppt, öppna grillen och kolla så brytaren fungerar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 11 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 11 Januari , 2017 Nu växlar den igen. Efter att ha skrapat alla kontaktytor på säkringarna är bilen i bruk igen. Någon som har ett tips på lämpligt "fett" till polerna på säkringarna. Själva säkringarna är relativt nya då det är en vit bil jag har. Finns det säkringar i bättre kvalitet som inte ärgar? Tack för hjälpen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 11 Januari , 2017 Rapport Share Postad 11 Januari , 2017 Nu växlar den igen. Efter att ha skrapat alla kontaktytor på säkringarna är bilen i bruk igen. Någon som har ett tips på lämpligt "fett" till polerna på säkringarna. Själva säkringarna är relativt nya då det är en vit bil jag har. Finns det säkringar i bättre kvalitet som inte ärgar? Tack för hjälpen! Biltemas fett till batteripoler. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 11 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 11 Januari , 2017 Perfekt! Någon som har erfarenhet av olika fabrikat på säkringar? I mina "gammelbilar" (Saab) så ser metallen ut att vara "förkopprad" eller liknande, säkert för att motverka dålig kontakt. Finns det liknande idag, eller är det bara det billigaste fabrikatet kvar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 11 Januari , 2017 Rapport Share Postad 11 Januari , 2017 när jag upptäckte för många år sedan att de gamla säkringarna i Koppar/mässings färg höll bättre / ärgade inte sönder men var svåra att hitta nya så knallade jag runt på skrotarna här ikring o länsade bilar på säkringar i samband med att man köpte något annat oftast behövde man inte betala för dem heller ( knyckte dom inte utan frågade ) Men borde ju gå att beställa nya av något dyrare kvalitetsmärke, dvs inte Biltema eller macken 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 11 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 11 Januari , 2017 Efter tips från Wingflyer så är alla säkringar bytta och smorda. Nu i mörkret såg jag varför varvräknaren förmodligen strejkar. Ju mer jag gasar, ju starkare lyser laddlampan. På tomgång är den släckt. Det får bli morgondagens felsökning. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 11 Januari , 2017 Rapport Share Postad 11 Januari , 2017 Att laddningslampan lyser svagt behöver i sig inte betyda att något är fel. En dieselmotor drar ingen ström när den är igång och ligger ingen växel i så drar växellådan bara ett par hundra mA. Har du inga förbrukare påslagna och batterierna är fulladdade, så kan strömuttaget från generatorn bli så lågt att lampan tycker att generatorn laddar för lite för att släcka den helt. Tänds den normalt när motorn har stannat? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
yoda Postad 12 Januari , 2017 Rapport Share Postad 12 Januari , 2017 laddar den inte som den ska så kan den växla konstigt också Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
autorep Postad 16 Januari , 2017 Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Lyser lampan svagt helatiden så är en diod trasig och växellådan är väldigt känslig på om volten inte är rätt. Har bytt på mina 2 till nyare model med inbyggt ladrelä. Den ena sitter 80 amp och 40 amp om jag inte kommer ihåg fel så kostade den under 2 loppor för 40 amp och 80 amp kostade runt 3500kr minnet sviker och det är bult on och skarva en kabel vid laddrelä. Har en tråd om det 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.