Gå till innehåll

Tgb 40 växlar ej, varvräknare död


Rekommendera Poster

Lagom till dagens klass 2 varning så är bilen omöjlig att flytta. Man hör på motorn att något händer när man lägger i D eller R, men den rör sig inte. Sen observerade jag att varvräknaren är död. Hänger det ihop?

 

Varvräknaren och växellådan lever olika liv och har inget med varandra att göra.

 

Varvräknaren får ström från säkring A5, samma säkring matar också värmefläktarna och varningssummern för bl a lågt lufttryck.

 

Om du hör att något händer när du växlar så gissar jag att fördelningsväxellådan ligger i drivhjulsfrånkoppling. I så fall kan det bero på att omkopplaren till denna är tillslagen, eller kommer inte V/T omkopplingen fram till magnetventilerna. Ett villkor för det är att gaspedalbrytaren talar om för styrboxen att gaspedalen är uppsläppt, öppna grillen och kolla så brytaren fungerar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu växlar den igen. Efter att ha skrapat alla kontaktytor på säkringarna är bilen i bruk igen. Någon som har ett tips på lämpligt "fett" till polerna på säkringarna. Själva säkringarna är relativt nya då det är en vit bil jag har. Finns det säkringar i bättre kvalitet som inte ärgar? Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu växlar den igen. Efter att ha skrapat alla kontaktytor på säkringarna är bilen i bruk igen. Någon som har ett tips på lämpligt "fett" till polerna på säkringarna. Själva säkringarna är relativt nya då det är en vit bil jag har. Finns det säkringar i bättre kvalitet som inte ärgar? Tack för hjälpen!

 

Biltemas fett till batteripoler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) när jag upptäckte för många år sedan att de gamla säkringarna i Koppar/mässings färg höll bättre / ärgade inte sönder men var svåra att hitta nya så knallade jag runt på skrotarna här ikring o länsade bilar på säkringar i samband med att man köpte något annat oftast behövde man inte betala för dem heller :) ( knyckte dom inte utan frågade )

 

Men borde ju gå att beställa nya av något dyrare kvalitetsmärke, dvs inte Biltema eller macken :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att laddningslampan lyser svagt behöver i sig inte betyda att något är fel. En dieselmotor drar ingen ström när den är igång och ligger ingen växel i så drar växellådan bara ett par hundra mA.

 

Har du inga förbrukare påslagna och batterierna är fulladdade, så kan strömuttaget från generatorn bli så lågt att lampan tycker att generatorn laddar för lite för att släcka den helt.

 

Tänds den normalt när motorn har stannat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyser lampan svagt helatiden så är en diod trasig och växellådan är väldigt känslig på om volten inte är rätt.

Har bytt på mina 2 till nyare model med inbyggt ladrelä. Den ena sitter 80 amp och 40 amp om jag inte kommer ihåg fel så kostade den under 2 loppor för 40 amp och 80 amp kostade runt 3500kr minnet sviker och det är bult on och skarva en kabel vid laddrelä.

Har en tråd om det

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...