Gå till innehåll

Bladfjädrar urvalp


Rekommendera Poster

I reservdelskatalogen för valpen finns mycket riktigt bakfjäderpaket med både 8 och 10 fjäderblad. Men om du tittar i beskrivning del 2 för Valpen kapitel 7 under rubriken Data ser du att bakfjäderpaketet till Valp 903, PV-jeep 9031 skall ha 8 blad medans Radiovalpen 9033 skall ha 10 fjäderblad.

 

En annan skillnad är fjäderbladens tjocklek. Valp 903 och PV-jeep:

Blad 1 - 4        7 mm tjock

Blad 5 - 8        6 mm tjock

 

Radiovalpen: Blad 1 - 10     alla 7 mm tjocka.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

En ihågkomst!

 

För ett antal år sedan råkade jag ut för "problem" med 903:ans bakaxel, typiskt då vi skulle i väg,  jag fick hjälp av bland annat signaturen Bajon1, att skifta axel med 9033:ans, (då det var snabbare gjort än att "riva" i 903:ans.) behöll bytet hela sommaren, (903 blev en helt annan bil att köra "mycket styvare" och kändes högre) MEN efter rep av 903:ans axel lades den i 9033, gick bra, (körde mycket lite med den bilen) på våren nästa år såg jag hur "lågt och baklutande"  9033an låg över bakhjulet "självklart" var ju 9033 mycket tyngre bak pga all radioutrustning och tillbehör som hör till denna modell. DET hade jag ej tänkt på. Kollade då fjäderpaketen och såg skillnaden, fler på 9033: ans.  Bytte tillbaks axlarna till "som det skulle vara", 903 kändes genast som "normal", 9033 "reste sig genast" till en normal 9033.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något fel på bladuppsättningen du har?  

Nja, dom har några år på nacken och man vet aldrig när det kan behöva bytas. Men dom har inte börjat spreta och dela på sig. Kombination av begär och behov alltså!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paketen består ju av lång, lite halvlång, kortare samt riktigt korta alla har lite olika funktion, börjar paketet lägger du dit ett halvlångt eller ett kort blad inte något av de längsta dessa gör ingen nytta på lyftet ej heller de kortaste.  Ofta brukar du ha plats i spännena för ett extra blad annars kan svetsen nog ordna till lite extra plats eller plockar du bort ett av de kortaste och lägger det ett något längre dessa har lyftande funktion.  

 

Ju styvare fjädrar ju mer vill den dra med sig karossen när fjädringen behöver flexa och du välter lättare i terrängen men mindre vältrisk i höga farter på väg körning.

 

Min är rejält uppstyvad och har nedkortad fjädringsväg skulle välta direkt vid terrängkörning men istället känns lika stabil på motorväg som en vanlig bil.  Så man får välja vilka egenskaper man vill ha och vill du ha mer flex men ändå inte höja så kapa ner genomslagsgummina.  

 

ex på min frampaket vilket är i styvaste laget troligen kommer ett blad plockas bort.

post-5279-0-48085100-1490704379_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...