H.Hansen Postad 27 Juli , 2017 Rapport Share Postad 27 Juli , 2017 Tusan då håller jag nog på med något som kommer ta en lång tid. Har snokat lite efter en Benhur vagn / Ammunitionsvagn En lite större vagn så den passar in lite bättre på M6an, de använde de bland annat efter GMC lastbilarna. blir nog mycket byrokrati att få den godkänd 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nero Postad 27 Juli , 2017 Rapport Share Postad 27 Juli , 2017 Tusan då håller jag nog på med något som kommer ta en lång tid. Har snokat lite efter en Benhur vagn / Ammunitionsvagn En lite större vagn så den passar in lite bättre på M6an, de använde de bland annat efter GMC lastbilarna. blir nog mycket byrokrati att få den godkänd BENHUR VAGN.jpg Den där vagnen var jag med å hämtade, riktigt trevlig. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 27 Juli , 2017 Rapport Share Postad 27 Juli , 2017 Spontant verkar allt som har rullat inom militären vara mycket enklare, de har egna regnummer och koll på sina papper och register, det är civilförsvaret som strular till det då det inte existerar längre så inga papper lär finnas kvar hos någon att få ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 27 Juli , 2017 Rapport Share Postad 27 Juli , 2017 JDW Tranesläpet och Tranellsläp är två olika företag. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 7 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 7 Augusti , 2017 Så där... Då va släpet hemma... Nu väntas renovering och målning till en mer lämplig skogsfärgs nyans. Ursprungskontroll och reg.bes blir de också. Bara söka lite mer information om släpet å försöka Skicka så kompletta uppgifter som går å hoppas dom godkänner.. Känns lite som lotteri.. Vissa verkar de gå lätt för.. Andra inte.. Jag tillhör nog den senare nämna kategorin med min vanliga tur:-) Här kommer bild 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 8 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2017 Hm jag vet en som får igenom banne mej allt han bygger om på fordon, och vad han släpar till besiktningen, Tröka tröka tröka på besiktnings ombudet och fråga varför varje gång man får ett negativt svar, och be de visa vart det står och ett svar på hur han skall lösa det så de är nöjd, verkar fungera där i alla fall, ja en bra dialog med den som skall regbesiktiga från börja är nog nyckeln till det hela egentligen . Lycka till Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 10 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2017 God eftermiddag.. Idag har jag inspekterat släpet noggrant å hittat en typskylt på axeln, leverans cfs nummer, typ nummer å Axeltryck... Nån annan som har denna skylt? Jag har iallafall fotat av grejerna å ska skicka in mina papper till ursprungskontrollen imorgon :-) Håller tummarna Nån som vet vad Cfs står för? Nummren på axeln å på sidan av släpet har olika cfs nummer men jag skickar in de som de står.. De är ju axeln som är märkt med ett nummer å chassit ett annat.. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bajon1 Postad 10 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2017 Cfs = Civilförsvarsstyrelsen. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 28 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2017 Yes! "Ursprungskontrollen godkänd, nu kan du boka tid för Registreringsbesiktning" Så jävla gött.. Happy day too day:-) 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 30 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2017 Grattis, halv vägs där 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 30 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2017 Den där vagnen var jag med å hämtade, riktigt trevlig. Vet du vad den väger i tomme ? Misstänker att jag bara får last frigolit i den, med enbart c behörighet. Men sätter jag en koja/hydda på den samt LGF skyltså blir det ett efterfordon, Den är inte dämpad vad jag förstår och kvalar därför in där då. Dags att ta E behörighet även på C snart. Såg en de skruvat på en combi camp men utan underredet på en sådan vagn, det blev en kanon bra terräng gående camping vagn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 4 September , 2017 Rapport Share Postad 4 September , 2017 Då kom det! Brevet från Transportstyrelsen med beslut att ursprungskontrollen är godkänd. Vet inte vad de gått på, men de tröttnade väl på att jag ringde varannan dag och frågade om status, och vad jag mer kunde göra för att få det igenom. Nästan tre månader tog det. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 5 September , 2017 Rapport Share Postad 5 September , 2017 Grattis! När jag ringde å hörde med transportstyrelsen så svarade hon att dom hade flera liknande ärenden.. Vet inte om hon menade flera likadana släp då men, de lät så iallafall.. Å att dom snart skulle fatta ett beslut.. Å de blev ju positivt för oss iallafall! Mitt ärende tog 3,5 vecka. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 6 September , 2017 Rapport Share Postad 6 September , 2017 Står inför ett svårt val. Jag funderar på att kapa av öglan på släpet så det går att använda den vanliga kulhandsken, lite tvärt om mot några andra här på forumet. Släpvagnens största fördel är ju att den går att dra även med vanliga personbilar i och med den justerbara dragstången, så det känns lite dumt att köra med öglan. Till terrängbilen har jag dessutom vanligt kuldrag också, så på det viset kan det dras efter alla bilar. Nackdelen är att om jag har kvar öglan så är det helt lagligt att dra med 11:an för egentligen måste jag (antar jag) registrera om den ifall jag byter originalkroken till en kula. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 9 September , 2017 Rapport Share Postad 9 September , 2017 Har påbörjat fixandet för att kunna besiktiga släpet. Lamporna (någon typ av lös sats man kan montera på släp) hade sett bättre dagar, hela kabeln hade ruttnat sönder. Började plocka isär för att se hur det såg ut i lyktorna. Insåg här nånstans att det verkade ovärt att återanvända lamporna om jag ändå skulle göra om allt, så jag köpte nya LED-lampor på biltema, som fungerar både med terrängbilens 24v och vanliga personbilars 12v. Blev inte så mycket mer bilder innan det blev klart, nya lyktorna är aningen större än de tidigare, jag hoppas de går på utan att ta i släpet. Måste lösa regplåtsbelysning sen också. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 10 September , 2017 Rapport Share Postad 10 September , 2017 Bra lösning där, har liknade till bland annat båtvagnen, Har kommit på att smidigast är att sätta på just 12-24 LED lampor så kan man ha den till flera vagnar och fordon. letar bara lampor som passar på bultarna som magneterna sitter på så jag slipper bygga om lysen direkt när de är nya. Har Nato kabeln så jag kan göra en adapter så de passar å lastbilen, ja alla fordon som har Nato uttaget, och sedan gå över till 7 polig då man behöver det 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 10 September , 2017 Rapport Share Postad 10 September , 2017 Bakslag idag. Innan öglan på dragstången försvann så testade jag kulhandsken på dragkulan. Det visade sig att handsken som sitter innanför öglan är för 60-kula. Så där sprack planen för hur jag ska få släpet besiktningsklart. Antingen så får jag fortsätta leta efter en ny dragstångsdel med rätt handske, eller så kapar jag bort både handske och ögla och monterar en ny handske för 50-kula direkt på röret. Man kan ju inte påstå att släpen inte är välbyggda, 60-kula på en liten kärra med totalvikt 900kg. Jag antar att det inte valdes för att det behövdes på släpet utan för att det var 60-kula som redan satt på de dragfordon som var tilltänkta. Ingen som sitter på en extra sådan ledad AL-KO -dragstång med handske för vanlig 50-kula? Skulle ju vara roligt om jag kunde behålla originaldelarna kvar så mina behovsanpassningar var reversibla. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst sven pa landet Postad 10 September , 2017 Rapport Share Postad 10 September , 2017 Bakslag idag. Innan öglan på dragstången försvann så testade jag kulhandsken på dragkulan. Det visade sig att handsken som sitter innanför öglan är för 60-kula. Så där sprack planen för hur jag ska få släpet besiktningsklart. Antingen så får jag fortsätta leta efter en ny dragstångsdel med rätt handske, eller så kapar jag bort både handske och ögla och monterar en ny handske för 50-kula direkt på röret. Man kan ju inte påstå att släpen inte är välbyggda, 60-kula på en liten kärra med totalvikt 900kg. Jag antar att det inte valdes för att det behövdes på släpet utan för att det var 60-kula som redan satt på de dragfordon som var tilltänkta. Ingen som sitter på en extra sådan ledad AL-KO -dragstång med handske för vanlig 50-kula? Skulle ju vara roligt om jag kunde behålla originaldelarna kvar så mina behovsanpassningar var reversibla. dragstang.jpg Har en bekant som kan bytta "kula" 50/60 på sitt drag, Han gör detta utan om reg, och vad jag vet har besiktningen inte "upptäckt" detta. Skulle du inte kunna göra likadant? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 10 September , 2017 Rapport Share Postad 10 September , 2017 För en del år sedan köpte jag ett tillbehör på Ö&B som man sätter på kulan på dragbilen. Det förvandlar dragkulan så att man kan sätta släpvagnens dragögla där. Praktisk och går fort att sätta på och ta av, ca 10 sek. Kan ta en bild imorgon om någon är intresserad. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 11 September , 2017 Rapport Share Postad 11 September , 2017 Målet är ju att kunna dra släpet med "alla" bilar. Det är ju lite det som är fördelen med dragstångens justerbara höjd. Att byta kula på terrängbilen är inga problem, men då kan jag lika gärna behålla öglan. Det blir svårare på alla andra bilar. Beau, låter intressant, men jag antar att det är för att kunna flytta traktorsläp och annat hemma på gården, och inte en lösning som är okej för att dra en släpvagn i 80km/h. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 11 September , 2017 Rapport Share Postad 11 September , 2017 Jag har många gånger dragit mitt Tranellsläp med vanlig personbil till och från torpet, en sträcka på 10 mil och i 90 km i timmen. Inga problem. Bilder kommer före kvällen. Har för mig att obromsat släp under 750 kg och med minst dubbelt så tung bil får köra i 90 km/tim. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 11 September , 2017 Rapport Share Postad 11 September , 2017 60 kula kan ha sina fördelar. En bekant som har tre bröder som är riktiga slarvers skulle köpa ny boggivagn för några år sedan. Han valde hanske med 60 kula. Han har inga problem med att bröderna vill låna vagnen... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 11 September , 2017 Rapport Share Postad 11 September , 2017 Här är några bilder på mitt dragtillbehör från Ö&B. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 11 September , 2017 Rapport Share Postad 11 September , 2017 Att det går tvivlar jag inte en sekund på, frågan är om det är lagligt vilket jag är högst tveksam till. Det är 80km/h man får köra om bilens tjänstevikt är dubbla släpets totalvikt, annars får man bara köra i 40, bara så du vet. Det gäller dock endast registrerade så kallade EU-släp med regskyltar, inte vad som helst obromsat med totalvikt under 750kg (exempelvis ett oregistrerat tranellsläp). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hassel89 Postad 12 September , 2017 Rapport Share Postad 12 September , 2017 Kul med en till Tranell-tråd! Jag har också en av dessa vagnar och det är nog det bästa släpet jag haft. Mitt släp har gått som saneringsvagn på Sandvik i Sandviken och var oreggat när jag köpte det, men det var inga konstigheter att få igenom det. Vet vart det står ett till släp med plastkåpa och en skylt i bak där det står "Skogsbrandsmateriel", reggat och klart, har dock inte kommit mig för att fråga om det är till salu.... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.