Gå till innehåll

Blyfri topp tändinställning


Rekommendera Poster

Om "konverterad topp" betyder att den har fått nya hårda ventilsäten så vill jag påstå att du kan köra på 95 oktan. De hårda ventilsätena gör bara att du kan köra på blyfri bensin och utan separat blytillsats.

 

Oktantalet avgör vilken förtändning du kan använda (och naturligtvis tvärt om). Eile har skrivit massor om hur man ställer förtändning "med örat".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

98 för att slippa onödig inblandning av kemikaler som kan ställa till gummi mm sen är jag säker på att det ökade energivärdet väl fyller upp prisskillnaden, mina bilar verkar gå snålare ju bättre soppa de får, sen är ju toppen planad och tanken är väl lite högre komp.

 

Är du osäker på vad som ska göras kör med fabriks märkningarna men se till att den även öppnar fullt minns ej men tror vanliga fördelaren klarade runt 35grader max öppet.     Vad du sen kan göra är att märka upp stället på fördelaren och sen prova med detta som utgångsvärde och se hur mycket du kan ändra innan spikningar vid belastning uppträder och sen från detta läge backa tillbaks till de upphör och ytterligare något mot fabriksmärkningen du tidigare gjort, lite marginal måste finnas annars kan "dolda spikningar" som kan vara svåra att höra ställa till motorn igen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en blyfri topp samt brytarlöst tändsystem. Förinställde enl fabrik och sedan ställde jag tändningen på gehör med örat. Det var i våras och det har fungerat bra. Vet inte om blyfri topp har andra inställningar än vanlig topp, men örat är faktiskt ett klart bra hjälpmedel. Eller så här:

vi skulle laga middag och jag satte en kompis på att koka potatis. Han satte på plattan, det började koka, ner med potatis och kom tillbaka efter 20 minuter. Potatisen var inte klar han blev skitsur med motiveringen " Det tar ju 20 minuter för potatis att koka ju". Mmm fast det är mer som ett riktmärke, du får pröva dig fram. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...