Gå till innehåll

Verktyg/reservdelar på vägen


Tamaz

Rekommendera Poster

Jag vet att reservdelar diskuterats lite i olika trådar, men har inte sett någon större diskussion om verktyg.

 

Vilka verktyg är viktigast att alltid ha med sig när man ger sig ut med våra bilar? Skulle vara intressant att se vad som är viktigast, och vilka delar av verktygssatsen man lika gärna kan lämna hemma.

 

Det lilla självklara jag kommit fram till:
Prio 1: Kraftigt dragskaft och 24mm-hylsa för att byta däck.

 

Prio 2: Fasta nycklar, 1/2" är ju givet, 9/16 (14mm) är också rätt vanlig på bilen. Själv behöver jag även 3/4" för att byta drag. Jag har ofta vanlig kula på bilen för att dra släp, men då jag saknar fästöglor vill jag kunna byta till militära kroken om det ska dit en ryckstropp eller liknande.
 

 

Vad bör man ha med i reservdelsväg? Och vilka verktyg behövs för att utföra jobbet att byta till sagda reservdel?

 

Anledningen till tråden är att min stora låda med "bra att ha" där jag mer eller mindre har alla mina verktyg har blivit för tung för att jag ska kunna lyfta den i och ur bilen själv. Därför funderar jag på att istället sy en egen verktygsrulle, men jag behöver hjälp med vilka verktyg jag bör ha i den.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ØTänkte återskapa ditt förslag, föreslår att alla

gör det annars blir det lätt en massa text som inte behövs fyll på!

Fel och problem:

#Däck:

24 mm hylsa + dragskaft

Domkraft?

#Transmission mm:

Portalaxelbult 12 mm fast nyckel

Fördelningslåda plugg 27 hylsa

#Oljor

Fördelningslåda + portalaxel

Fettspruta och fett

Batteri:

13 mm fastnyckel x 2

 

 

Reservdelar:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ØTänkte återskapa ditt förslag, föreslår att alla

gör det annars blir det lätt en massa text som inte behövs fyll på!

Fel och problem:

#Däck:

>>24 mm hylsa + dragskaft

Domkraft?

#Transmission mm:

Portalaxelbult 12 mm fast nyckel

>> 27 mm hylsa Fördelningslåda plugg

#Oljor

Fördelningslåda + portalaxel

Fettspruta och fett

Batteri:

13 mm fastnyckel x 2

 

--------------------------------

En sats tumnycklar

En sats mm nycklar

 

 

Reservdelar:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé.

 

Lasse303, vad är syftet med jobbet i portalen? Vad har du tänkt ska göras, är det för att kunna inspektera portalen? Behövs det inte då även olja + ny tätning för att få ihop det?

Kan tillägga att jag brukar ha 10L 5W30 med, Täcker alla oljebehov förutom styrsnäckan och diffarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja - det var inte så märkvärdigt !

Jah har haft läckande damasker och vet hut det känns när man ser olje skvätten längs däcket.

Enligt en expert är det möjligt att köra Max 4-5 mil på läckande damasker, sen bör man stanna och fylla på.

Körde en gång genom hela Stockholm i rusningstrafik och stannade efter 4 mil och fyllde på, på trottoarer och div omöjliga platser.

Så min tanke är helt simpelt - akuta åtgärder vid olika typer av fel och brist. Vilka verktyg behövs.

Jag brukar göra följande innan jag åker en kortare tur Tittar under bilen finns det någon olja , var och hur mycket!!!

Öppnar portalpluggen och ser om det blöder igenom skruvar man bort den helt...rinner det ut.

Men det är klart finns det ingen olja så är det ju ingen idé att lossa pluggen. Inte så ofta.

Men det känns tryckt att kunna fylla på och ta sig vidare nästa 5 mil!!

 

Just nu läcker det från Vacummembranet till fyrhjuldriften, inte mycket men lite...

Så jag kollar alltid nivån i fördelningslådan om bilen stått ett tag.

En längre tur 10-20 mil fettspruta på kardanaxel, så enkla åtgärder men tryggt att ha genomfört.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svetstång bra att ha verktyg tex när bromsar börjar läcka eller när något rör blivit avslitet,  eller tillbokat så man kanske vill blockera bromsen istället för att åka med anliggande.

Bara knipa till vid närmsta slang och köra vidare med broms på övriga hjulen istället för helt bromslöst.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl samma som c202 en bromsback fram för vardera krets samt ett bakhjul,   så börjar en packning läcka eller ett rör brustet tex fram och du kniper slangen behåller du båda bakhjulen 100% samt motstående framhjul 100% men knipet hjul 50%. Kniper du inte är det bara teoretisk 50% kvar, en back i varje trumma bromsar knappt något och till detta bara ett bakhjul som vill dra snett men då kan 4x4 bromsen om den ej är bortkopplad hjälpa upp det men med ökat slitage i fd lådan och diffar.

 

Att köra med bara en krets kräver planering och inget oförberett,  på långresan lade ena servo av i turkiet uppe på högplatån i kappadokkien körde sen svartahavs och rödahavskusten samt hem till Sverige på en krets, inget att rekommendera för ängsliga personer.

 

Andra bra att ha saker:  vanlig cykelslang lagar enkelt brustna kylarslangar, ersätter gummihänken avgas mm.

 

Jag har minimalt med verktyg på tavlan dessa ryms lätt invirade i en gammal t-shirt till detta brukade jag plussa på en vanlig mindre hylssats,  samt något för elfelsökning tex diodpenna.

 

Liten rörtång kan vara bra och ännu bättre antik skiftnyckel dessa är ofta rätt korta men har rejält greppvid bra för större muttrar som sitter svår åtkommligt tex volvos kamdrev mm. https://www.tradera.com/item/301888/290574060/ovanlig-skiftnyckel

Tror min tar över 60mm muttrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par svetstänger är kanon, använde det själv på senaste utflykten när båda(!) cylindrarna på höger fram började läcka som såll. Nöp av båda bromsslangarna till hjulet med lite tejp mellan i ett försök att skydda slangarna från tängernas tänder. En liten bit snöre säkrade upp tängerna så de hölls på plats mot axeln och inte kunde fastna i något.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa hör väll kanske inte till std verktygen och riskerar göra din verktygsrulle onödigt tung men..

 

Rörtång /er, liten lagom handslägga, kofot, huggmejsel, multimeter.

 

Vulktejp, kemisk metall, najtråd, packning på tub, kanske "ducttape" o en liten rulle kabel om man inte vill kanibalisera bilen på det om det behövs nån stans.

 

Mmm jag hatar att gå o ringer aldrig bärgare ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verktygs packningen beror väl på vad man ska ta vägen, ska besöka vildmark eller långt bort istan så är det bra att vara förberedd på det mesta.   Limtäta tub eller lite blå silcon brukar jag ha med, går att laga limma allt från punktering till läckande kylare. Kemisk metal en sån stav man knådar har alltid legat med i bilen och turligt nog blivit oanvänd men ska funka bra att laga sprukna växelådor olje tråg mm. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...