Gå till innehåll

Återuppbyggnaden av elvan


gnisten83

Rekommendera Poster

7CE58C40-70DE-4825-BB29-D407629B169F.thumb.jpeg.9f4631e2d9742c740120326c184dc2b3.jpeg1E092EB6-DD24-4812-A4BA-883D12C01253.thumb.jpeg.79f3a3e47835a4544d74ffe042285d17.jpeg4CB143B7-095E-40FA-873C-4C4F75F3D349.thumb.jpeg.46066cf0e5f52adbd57bb220fabd1a73.jpegMin gamla 303an har fått donera de mesta som fattas på den slaktade 11an jag budade hem på Kvibergs för snart 2år sen.

Endel grejer återstår, tex stämmer inte växellänkaget nåt vidare efter flytten av motorpacket från civilaren till den gröna.

Tråkigt nog  får jag inte oljekylare tät igen efter ha haft den lös för att byta packningarna för kylvattnet, och de är olja den läcker trotts ny packning mot blocket…

 

Nästa problem förbryllade mej först väldigt mycket, tidigare när jag flyttat 11an har jag lyft nosen med stropp i lastaren på traktorgrävaren utan problem men när motorn startade tänkte jag kör den istället men då orkade inte motorn flytta den o väster bakhjul spann bara.

Hade inte att kolla mer då utan släpade iväg den med ett bromsat bakhjul…

Igår när den skulle in i verkstan igen var de samma sak igen att höger bakhjul var tvärlåst men efter att bråkat med det en stund gick de upp en Liljeholmen att problemet uppstod först efter att jag startat motorn.

När motorn varit av fick jag loss bromsen igen och lossade vacumslangen till bromsservona och nu gick de starta o köra utan att bromsarna hängde sig!

 

Att de är problem med ena servot förstår jag nu men vad är det som är fel med servot?

9A58034E-FF2A-470B-9D4C-DD3D8CF21E5D.jpeg

956C91D1-448A-495C-A9D0-46F09C978EAE.jpeg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova lyfta på de små plastlocken med slanganslutning på toppen av bromsservona. Under där sitter en liten kolv av plast med en fjäder på. Kolven ska kunna röra sig obehindrat och kommer jag ihåg rätt så ska andra änden av fjädern sitta fast i locket. Min bil hade liknande fel när jag köpte den och då hade fjädern lossnat från locket så kolven låg i bottenläge hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Pvpjtgb1111 säger:

Prova lyfta på de små plastlocken med slanganslutning på toppen av bromsservona. Under där sitter en liten kolv av plast med en fjäder på. Kolven ska kunna röra sig obehindrat och kommer jag ihåg rätt så ska andra änden av fjädern sitta fast i locket. Min bil hade liknande fel när jag köpte den och då hade fjädern lossnat från locket så kolven låg i bottenläge hela tiden.

De ska jag kolla på lite, undrar om jag varit där o pillat-_-

Lätt att missa lite kommer jag ihåg när jag hade isär förgasarna för 20 år sen och satte inte dit membranen rätt efteråt och sen gick motorn som en påse nötter.

Sen har den bara stått och jag körde Cj5 med V8a istället :D

Men nu har saknaden efter ett bra fordon att köra ut o jobba i skogen blitt för stor, bara öppna bakdörren o skyffla in röjsågar o annat lite lätt, där ligger femman i lä

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Efter lite pyssel i helgen med att riva bort oljekylaren o plugga kylslingan och få loss den långa nippeln o ersätta med en kort för endast oljefiltret.

Lite grävande bland grejerna för låsa muttern med nåt så jag skulle få loss nippeln till oljekylet upptäckte jag att de är samma gänga som JIC 9/16 hydralkopplingar:wub:

 

Nu togs en lite premiärturen med älvan igår utan bromsservo och de var gött att få lite rörelse på skrället de ger lite ny energi att fortsätta.

Kollade lite i tanken o såg att de var lite färgflagor i den som jag borde få bort samt skrämde liv i tankmätaren, just nu kör jag med bensinen i från dunk direkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är de en riktig energiboost.

 

 Har fått liv i den mesta av elen och hade turen att min civilare var en 24V  vilket enligt Claes på tatanka var lite ovanligt.

 Så de viset har jag kunnat plocka de som fattas på 11an därifrån, dock har jag inte löst att den ena blinkersen fram är totalt upprostad.

 Glas o yttre ram har jag , har någon resten över att sälja?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...