Gå till innehåll

vart tar sladden vägen?- Fläktstyrning karossbytt Vattenfallare


JDW

Rekommendera Poster

JDW är en av Vattenfalls 200 C303'or som karossbyttes av Miloverkstanden i Skövde. Kanske inte allt vart i grönt original, men rimligtvis är utförandet ungefär som de gröna. Elfläkten styrdes och matades från en egen säkringscentral och relä för hög/låg fläkt som satt över de andra säkringarna monterade på en plåt:2022-07-3117_13_02.thumb.jpg.16058152b70bb3eaa1782c069871e670.jpg

 

Hela kabelknippet (Vit grå, svart, grön, brun, röd) gör en loop, går ner under "handskfackskonsolen" och sedan in i sidväggen i en snygg plastslang. Om jag kikar bakom panelen för diff'arna så kommer sladdarna som går till kopplingsplinten på fläkten (rena, ingen slang), övriga sladdar (inkl den röda som är 12V+), verkar gå bakåt, men det är trångt o skitigt så svårt att se färgerna. Min fråga är, vart tar den röda vägen?? Jag hittar den inte på kopplingsplinten vid säkringarna eller under instrumentbrädan?? Och av någon anledning har 12V försvunnit på den?

 

Nu tog jag + från "allmänna" säkringsplinten så nu har jag ström ändå, men retfullt att inte hitta änden.. Jag har inte masat mej under med ficklampa än.

 

Har byggt om montaget nu, lagt till manuell styrning och indikatorlampa samt reläerna för X-ljus och backlampa samt flatsäkringar (för nåt år sedan, så det har funkat efter det):

 

2022-08-0713_38_00.thumb.jpg.4800119cb477b3ec8a505fe5574b103f.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har visserligen en fd vattenfallare dock inte karossbytt(och totalt upprostad) och dessutom 24V så de är väl därför jag inte känner igen de är xtra säkringarna o reläerna.

Är det en Mirrus air du har på taket? Går de att få tag på några delar till dom typ filter nånstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...