Gå till innehåll

Byte kaross på min valp


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

 Under gårdagen revs det gamla flakunderredet av och det tog sin tid, då det verkar vara gjort för tunga transporter. det var svetsat av fyrkantsprofil 3 gånger 5 cm med en godstjocklek på 3 mm, och fastsvetsat med 14 infästningar i ramen,så det gick en del rondellskivor och den nyaste rondellen jag hadde skar i hop, så det blir att inhandla en ny snarast så arbetet kan fortsätta utan hinder. så nu står den ramren från hytten och bakåt, hoppas på + grader så jag kan rostskydsmåla ramen, tänkte köra med hermetit hammarlack och pensel, det målade jag skoterunderredet med för 3 år sedan och än har inte rosten hittat i genom, ett problem uppstog tanken går ej in mellan rambalkarna så jag vet ej om det är en orginal tank eller ej, har mätt och funderat på hur jag skall få fast den på lämpligt ställe men det är lite svårt när karossen ligger på plankor på backen och se var jag kan plasera den utan att den blir ivägen när den nya karossen sätts på, så är det någon som kan fota sin tankupp sättning på en 3314 pick upp eller kapellare så jag får något att gämföra med vore jag tacksam. får se om jag lyckas lura datorn att få upp några bilder så ni ser mitt problem annars får det vänta tills den nya program varan kommit och jag får fixat mitt explorer. i dag blir det att bygga en ställning så jag kan prov lyfta hytten och kolla vad som lär lossas innan traktorn lyfter av den, vore inget kul om jag glömt något när land loarden kommer och hjälper mej så jag får stå och skruva på något i panik i sista stund, tur att man har kamera och kan fota allt som lossas så det blir lättare att sätta tilbaka det rätt sen. ha det gottt mvh hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Som ni se passar tanken inte något vidare funderar på att sätta den på tvären mellan rambalkarna men tycker att den kommer lite väl nära bakaxeln. några ideer? kanske byta tank eller nontera den i flaket?  mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag skulle satsa på en originaltank, Hasse. I värsta fall skulle jag försöka hitta nåt annat som passar på liknande sätt som original, men min erfarenhet är att allt man ändrar på förändrar egenskaperna på grejorna och att det mesta brukar fungera bäst såsom det gjorde när grejorna var nya och utprovade.

 

Valpens originaltank är säkert utformad invändigt för att klara av lite mer lutningar åt olika håll innan pumpen bara suger luft. Inget jag vet, men i mina ögon mycket troligt. De tankar jag hållit på med har då inga skvalpskott och annat som behåller vätska på ett sånt sätt att det klarar lutningar, men trettonbilens tank är nåt helt annat. Det såg jag genom påfyllningsöppningen när jag hade tanken nere i somras. Flera skvalpskott och vertikala väggar invändigt, för bättre stryktålighet mot smällar underifrån.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

 ja det låter lågiskt har suttit och tänkt på det och började fundera på dubbla trycktankar för båt serikopplade om jag ej får tag i någon lämplig annan tank, då har jag möjlighet att ta in tankarna mellan körning och då är den ganska stöld säker, sedan har jag för mej att det nästan går att ställa dom på högkant utan att dom tappar förmågan att leverera bensin. och det fins många möjligheter att montera dom på. undrande hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Det käns som det är dags för en uppdatering av vad som hänt. Det mesta har gått fint med avmonteringen av hytten, endel problem så klart vad annars smiley18.gif , för det första var ingen tidsoptimist när du skruvar utomhus i november kung bore gör sej påmind när man minst behöver det, det är ok att ligga och skruva i + grader så länge snön håller sej borta sedan vill man gärna ha några - graader så man slipper bli så blöt när man kryper omkring och lossar allt, för det andra förberd dej på överaskningar som till exempel att lossa handbroms och växelförare(hög-låg) stagen från hytten det kan ta en hel del tid, jag har själv lossat dom på lådan och bromstrumman på axeln för jag kommer inte åt att få bort dom med hytten på plats, det kanske är att skjuta problemen framför sej men jag lär försöka få den (nya) karossen på så fort som möjligt på grund av att den står i vägen för snöröjningen så småningom, ett annat problem som uppstått är att få loss rattstången från styrsnäckan det jag har kommit fram till är att det går att byta utan att lossa rattsången genom att skruva bort skydsplåten på golvet och att ta loss ratten sedan går det att dra skydsplåten upp och över rattstången så man får lite spelrum när man skall lyfta av och på hytterna, om man lossar på skruven som håller snäckan i rätt läge går det att tippa rattsången upp och ner det underlättar vi flytterna. Jag skall prova att flytta om karosserna under nästa vecka, så jag hoppas att det blir skapligt väder fram till dess behöver inte mer snö just nu om man säjer så, det skulle bara göra att prosessen blir mer kompliserad, några bilder med intresse har jag inte att förmedla just nu trots att en hel del foton har tagits men om det fins intresse för något spesielt vid eventuella byten så har jag en mapp i nitt foto arkiv att gräva fram, så det är bara att sända en förfrågan så skall jag kolla om jag kan hjälpa, nu får det stå still tills traktorn kommer nästa vecka då kommer det att dokumenteras och läggas ut både bilder och text om hur det gått, kul att det har funnits ett intresse att följa detta projekt. det inspirerar att fortsätta skrivande om det smiley1.gif . ha det bra så länge och på återseende får jag hoppas mvh Hassesmiley2.gifH.Hansen2006-11-16 14:52:01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
det är ok att ligga och skruva i + grader så länge snön håller sej borta sedan vill man gärna ha några - graader så man slipper bli så blöt när man kryper omkring och lossar allt

 

Stå på Hasse smiley20.gif

 

Har inget garage, så jag vet hur det känns.... *urk* men nu skall jag inte klaga, har inte

tänkt att utföra några stora prosjekt för till våren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Usch och tvi vale för utomhusjobb, helst inte ens sommartid. Det är härligt att rulla ur garaget när det är fint väder och stå och jobba i solen, även om man får ha kläder på sig för att inte frysa, men att KUNNA vara inne är ju helt klart det enda som gäller. Det kan inte jag heller, så jag lider med dig, Hasse. Ett garage med minst 260 i port och inomhushöjd är högt på önskelistan till Jul. Men eftersom jag inte är nåt snällt barn kommer nog inte tomten med det i år heller.

 

Mera av din Puppy Body Story, Hasse! smiley4.gifsmiley20.gif
omega24v2006-11-16 16:18:40
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja men som gammal maskin förare och bilbärgare och maskin mekaniker så har man lärt sej att stå ut med det mesta av väder, men ett garage skulle sitta fint, håller på att kolla runt efter något lämpligt som det käns nu skulle en loge utan ström och värme vara lockande, men tills des får man ta tillfällena då det är skapligt väder til att skruva, fast det skulle vara fint med en fiske tur eller något annat kul då solen lyser, tyvär kan man inte hinna med allt som man skulle vilja så då är det bara att prioritera, just nu får dom fina dagarna gå till valpen det är prio 1 . Man vill ju få fart på grejorna så man kanske kan komma med på någon träff frammot vårkanten. käns lite passivt att sitta och se hur kul ni som har funkande fordon har . men men jag kommer var så säker smiley4.gifsmiley2.gif mvh hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst H.Hansen

NU är hytten helt loss och upp pallad på träbitar ca 1 desimeter. hittade lite fler saker som måste bort innan vi kan lyfta bort hytten,  fick tex montera bort kylarn för den sitter ju i karrossen och slangarna går ju till motorn och det fans en risk att den skulle bli skadad av fläkten vid lyftet så det var bätre att ta det säkra före det osäkra, inga bekymmer om man redan lättat och flyttat fram karrossen en bit annars har det nog blivit lite trångt. Nu hadde jag ju hoppas att omflytningen skulle ske i helgen men min snälla hyresvärd med traktorn jobbar då så jag får inrikta mej på nästa vecka då han är ledig från jobb, jag får inrikta mej på att hämta tanken och tankskydd i stället det kanske är lättare att montera när karrossen är borta får väll se skall kolla om jag kan hämta den i dag eller i morgon, annars kör den snälla köparen hit den, men jag är lite nyfiken på hans projekt så för hoppnings vis får jag åka och hämta den och kanske får en liten titt på vad han gör, ha det gott så länge mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hallå nu har jag varit och köpt en orginal tank med skydskåpa och påfylnadsrör, vid koll var det bara att konstatera att orginal fästena till tankupphängningen var borta så det blir att göra nya,Tanken jag köpte var i fint skick men skydskåpan behöver rengöras på rost och målas om, men det var inget alvarliga rost angripningar så det blir inget svetslagning utan bara slipa bort rostan och skydsmåla, funderar på att passa på att måla om tanken när jag ändå har den lös. Varmgrader och regn har till slut rensat bort is och snö runt valpen så nu blir det lite trevligare att hålla på, hytten är helt loss och upp pallad en bit och klar för bortlyftning, jag hoppas att varmgraderna håller i sej så färgen som skall på på ovan sidan av balkarna hinner torka mellan hytt bytena, annars får jag göra som jag gorde när jag lagade lite rost på 245:an för några veckor sen då tog jag ut hårtorken och blåste varm luft på färgen så den han torka innan jag skruvade till baka bak ljuset. jag har tagit några bilder på tanken och hytten , det skulle se20061125_144334_orginal_tank_me.JPG lite coolt ut om man monterade karrossen på tex motorkuddar så man får lite mer utrymme mellan hjul och hjul hus, men jag vet ej om det blir bra för då förflyttar man ju upp tyngdpunkten och antagligen påverkar det tipp förmågan negativt, tack och hej så länge mvh Hasse20061125_144403_upp_pallad_b1.JPGha20061125_144424_upp_pallad_b2.JPGsse H.Hansen2006-11-25 14:56:17

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Fina bilder, Hasse! Fortsätt i samma stil, vi är nyfikna hur det går för dig! smiley20.gif

 

Beträffande att sätta motorkuddar emellan, så skulle jag tänka mig för ett par gånger och det kanske inte främst gäller tipp-risken. Jag har hört ett par hårresande historier om folk som satt en motorkudde från Volvo B20 i vart hörn på karossen och gett sig ut och flexat i terränglådan, med påföljd att minst en kudde brustit redan första resan. En grabb jag pratade med hade använt just volvokuddar på sin IH, men gjort om fästena efter första misslyckandet och kapat av gängorna, borrat igenom istället och satt genomgående bult och mutter. Jag kan kanske inte tycka att det lär göra så jättestor nytta då, eftersom man ändå tagit bort en del av den isolerande effekten med en gummikudde och lika gärna kunde satt dit homogena klossar istället. Som sagt, en motorkudde tål mycket stryk, men inte decimetervis med flex.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja det var väll ungefär som jag trodde det är nog bäst att bara lägga en bit gummi i mellan och genomgående bultar så satt den fast innan, och det har ju holt länge så varför förstöra något som funkar brukar det heta, smiley24.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jaha så var dagen för den stora förvandlingen här, jag hadde bokat tid med min land loard kl 13:00 då han skulle komma med sin gamla ferguson och gaflar utan tillt på redskaps fästet, så det var ganska spännande hur det skulle gå med fasta gaflar på armarna,

 

men som tur var hadde jag ju pallat upp hytten en desimeter från ramen så trots uppåt pekande gaflar så gick det ganska bra att få in dem, lite press på kofångaren så blev vinkeln mindre och gaflarna kom in med hjälp av mej som löft hytten på en sida i taget och efter några lyft var gaflarna helt inne, men dom var ganska korta ca 60 cm så det blev bak tungt, så fram med spännband och slog runt hytten och till gaffel fästet spände lite och prov löft , då följde hytten med som den skulle

 20061201_085406_början_på_lyft_.JPG

20061129_072858_början_på_lyft_.JPG

 

och efter lite trixande hadde vi fått den över rattstången

 

20061128_170038_snart_av_bara_r.JPG

 

20061128_170144_lyftet_set_baki.JPG

 

20061128_170219_gamla_hytten_av.JPG

 

och vi kunde köra den och ställa åt sidan för att ha som reservdels objekt,

 

20061128_170255_ram_ren_och_bor.JPG

 

jag skall plocka bort allt som går och sedan köra den till skroten,

 

20061128_171305_gamla_hyten_avo.JPG

 

sedan var det dags att försöka få på den andra karrossen och det blev några försök med att stroppa den men det var bara att konstatera att den lilla traktorn inte lyfte tillräkligt högt så det blev att lyfta direkt på ramen

 

20061129_072957_nya_karrossen_s.JPG

 

och än en gång ta fram spänbanden och lägga runt hytten, och lägga en massa brädbitar på ramen att sätta mer den på så gaflarna inte skulle ta i motor mm när den sänktes på plats, så provade vi än en gång

 

20061128_170928_nya_karossen_st.JPG

 

och det gick lite bättre det var en del problem med att få in rattstången på rätt plats utan att den hakade i något inne i hytten  typ instrumenten och pedaler men med en del trixande och palland med brädor var den nästan på plats så vi lossade spänbanden och hadde grova plankor som mot håll på den sida som stog snett upp i luften, och körde fösiktigt ut gaflarna

 

20061128_170953_nya_karrossen_s.JPG

 

sedan sänkte vi ner resterande kaross på upp palningarna och den var nästan på plats utan att vi hadde förstört något,

 

20061128_171026_nya_karrossen_s.JPG

 

sedan tog vi omtag fram och löft lite så att vi kunde ta bort upp palningen så när på ett par brädor och spände ett band runt hytten lade klossar framför hjulen och drog den i rätt läge,

 

20061128_171056_karossen_på_sne.JPG

 

jag sparde två brädor på varsin sida så att jag lättare kan montera tillbaka allt som skall dit igen,

 

20061128_171127_karross_på_fram.JPG

 

seda flytades traktorn runt och ett sista lyft bak så att det bara ligger två plankor kvar som distanser också för att under lätta vid montering av det som skall dit där.

 

20061128_171155_karrossen_på_ba.JPG

 

allt som vi gorde han vi med på en och en halv timme, inklusive byte från snöblad till gaflar och till baks igen, och min snälle hyres värd ville inte en ha betalt för att han stälde upp med traktor och hjälp. det käns bra då kan jag hjälpa han till baka vid något tillfälle, så nu står karrossen på plats och det är bara att börja skruva igen.

 

några bilder föjer, och naturligt vis en fortsätning på vad som händer.  mvh Hasse. det där skumma error meddelandet kommer upp hela tiden  när jag skall ladda upp bilder få posta dom separat

 

Bildplock utfört 20061128 av omega24v
H.Hansen2006-12-01 08:55:15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det där såg riktigt kul ut! smiley20.gif

 

Skriv vad du tycker om hur jag flyttat runt bild och text, så åtgärdar jag det du önskar och tar bort överflödiga poster sen!
omega24v2006-11-28 18:04:49
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...