Gå till innehåll

Byte kaross på min valp


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Nu är det klappat och klart min kompis lasbilsmeken som numera skruvar volvo maskiner har lovat att komma upp på fredag och hjälpa mej att byta lådorna PDT_Armataz_02_23.gif,

 

Det underlättar avsevärt mycket om man är två som håller på både när man skall ha ner dem och sedan upp igen, kan bara konstatera att det går PDT_Armataz_02_09.gif så mycket fortare när man är två, och det är ju roligare om man har någon att surra med när man skruvar, så nu har tids ramarna för att bli klar förbättras avsevärt PDT_Armataz_02_30.gif efter regn kommer sol : Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hej nu har jag hunnit lite till jag skall ju lyfta ner lådorna i dag så jag har varit under och förberett , först lossade jag på kardanerna och passade på att klamma bromsrören mot axeln, sedan ville jag få på underresmassa i hjul husen innan jag satt tillbaka däcken och lyfte ner ramen från pallbockarn, då jag hälst ville ha den stadigt på hjul när jag skall börja med lådorna, det käns lite säkrare så

 

 

 

jag köpte Ö&Bs underredsmassa på burk som skall spacklas på i lager på ca 3-4 mm och den var riktigt bra, kostade 62 kr L och räkte till båda hjulhusen

20070406_072852_underredsmassa_.JPG

och det var lite svår att få till det med spackel så jag tog ett par gamla handskar i stället och smetade på för hand ,resultatet ble super så nu ligger det ett lager runt 4 mm på insidan av båda hjulhusen, skall köpa mer för att lägga på resten av undrredet då det var väldigt lätt jobbat när man använde händerna riktig fingertopskänla PDT_Armataz_02_30.gif

20070406_072922_underredsmassa_.JPG

sedan kom jag på att det var en luftnippel som jag ej provat lossa på, nämligen koplingscylindern, och naturligt vis så gick den av när jag skulle lossa den, men jag hadde för mej att jag sett en luft nippel med M8 gäng på i röran i bon så in och leta myckert riktigt så hittade jag den efter lite rotande, så fram med borr och gängtapp och snart satt den på plats, nästa bekymmer komm som följd av att jag hållt på med nämda cylinder , gummi bälgen som sitter på gick också sönderså efter lite funderande och en sväng i bon hittade jag en bensinblåsa till en trycktank do modifierades lite och vips så hadde jag något som liknade en bälg och håller skiten ute.

20070406_072953_koplings_cylind.JPG

Så nu är första baljan kaffe ner sköljd och nästa väntar, samt att min kompis meken kommer så vi kan köra i gång. Ha det gott tills nästa gång mvh Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja jag hadde tänkt det men vid låga temeraturer så var inte den här underredsmassan så penselvänlig PDT_Armataz_02_38.gif ,

 

så till lådbytet naturligt vis så var det fel axel i lådan jag köpt trots säljaren bedyran om att så inte skulle vara fallet PDT_Armataz_02_33.gif.

 

Och den låda som satt på var fruktansvärd sliten, skroten stängd tills nästa vecka någon gång, så jag funderar starkt på att försöka plocka över innehållet från den köpta lådan på axeln till den gamla, det ser ut att gå när man kollar uppifrån, får se hur jag känner i morgon PDT_Armataz_02_06.gif.

 

och så till luftningen av bromsarna det gick fint tills sista nippeln på bakaxeln då jag upptäkte att det var nyckel nr 7 i stället för 8 när jag skulle dra åt den, med resultat att den inte höll tätt, så jag plockade fram den gamla som suttit där och började skruva i den men just när det var på väg att sluta droppa från den så gick den av, så vad göra allt stänkt och ingen lust att lossa hjulet för att försöka komma åt att borra ur den när jag ej hadde något att sätta i igen, nöden har ingen lag så istället för att låta all bromsvätska rinna ur och lufta om nästa vecka då butikerna öpnar igen så tog jag en popnit och hamrade i hålet på nippel, kompisen satt och pressade försiktigt på bromspedalen så att det inte skulle komma in någon luft samtidigt som jag klämde fast popniten och det blev tätt, och verkar hålla trots att jag tryckte allt jag kunde på pedalen så kom det inte en droppe ur nippel eller popnit, så jag får väll se när jag borrar ur det igen och sätter i rätt grejor, men nu funkar bromsarna tillfälligt i alla fall.

 

så nu går jag ut och fiskar i stället : Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Fiska lugnt, Hasse! PDT_Armataz_02_43.gif

 

Vad underredsmassa beträffar har jag använt lite olika metoder.

 

Den med hand i handske är inte så dum. Det gjorde jag i hjulhusen fram på Omegan när jag höll på med den för två år sen. Jag ville egentligen inte skita ner mig med den dyngan, men så var det ju så att jag hade lite gammel asfalt över som jag provat pensla, spackla och säker lägga på för hand med, så jag ville så klart inte köpa nåt mer innan den var slut. Det jag gjorde för två år sen sitter fortfarande bra, verkar som jag fick in det överallt och att det blev ordentligt fastgnott.

 

Hösten 2005 behövdes en akut behandling av trösklar och bakre hjulhus innan saltet började spridas på vägarna och då inhandlades tunnflytande och tjockflytande på sådan burk man sätter ett munstycke på. Först blåste jag på den tunnflytande sörjan och lät det torka över natt. Det var ganska kallt, så det var inte precis torrt ändå kvällen efter. Då blåste jag det tjockflytande över. Den omgången arbete börjar så smått visa tecken på att flagna nu, så jag får se hur bra det egentligen sitter när jag grejar med bilen i sommar. Förhoppningsvis behövs det bara bättra här och där, men sammantaget tror jag det är bättre med påläggning för hand.

 

Tillägg är att jag gjort enligt samma metod med tunt och tjockt på flakets chassi på terrängbilen.

 

Se bara upp med din "damask", Hasse. Om du inte fått den ABSOLUT tät, kan den i stället bli en fälla för fukt, damm och kanske tillochmed några centiliter vätska som skvalpar omkring och förstör utan att du upptäcker det.
omega24v2007-04-06 16:28:31
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst H.Hansen

Nu sitter den nyrenoverade M 40 lådan på plats, det blev lite krongligt då ena motorfästet hadde delat på sej och lära bytas ut innan hela packetet kunde lyftas på plats. då motor och lådorna bara satt fast med en motorkudde och stog och vinglade på en pallbock bak, men med hjälp av två domkrafter och kofot samt pallbock lyckades jag få i det nya gummit och kunde lyfta upp lådorna på plats och skruva tillbaka kardarnerna samt växelförarna, en lite anorlunda känsla när växlarna helt plötsligt hadde fasta lägen och jag slapp veva runt för att hitta rätt växel,väntar nu bara på slavcylindern så jag får provköra. Men det fins lite att göra under tiden som att fixa elen till bak lysena och så skall jag passa på och byta kylarslangar på en del ställen samt lite små pyssel med inredningen.

20070430_221730_renoverade_låda.JPG

vad jag funderat lite på är vad skall det sitta ovanför växelföraren på locket ? det satt inget där då jag rev ner den, men det är ju öppet in i lådan där, bra när man skall fylla på olja PDT_Armataz_02_11.gif men nu begriper jag hur det kan ha kommit in gran barr och annat skit i lådan förut, jag får leta på någon gummi grej att sätta över och dra fast med stripes så det inte kommer i för mycket skit.

 

Alla oljor är bytta och fettsprutan skall gå varm i morgon ny glykol skall i efter slang byten och batteri lådan skruvas tillbaka så för hoppningsvis har jag fått slavcylindern till lördag och jag kan åka till tuna med egen bil och provköra lite innan besiktningen.

 

Måla och göra den fin får komma efter jag kört av mej den värsta abstinesen PDT_Armataz_02_11.gif

 

 

 00020114.gif DET BÖRJAR NÄRMA SEJ KÖR DAGS ÄNTLIGEN

 

 

 

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst putte

Glömm inte å sätt dit en gummitut bak på axeln till växelstaget. Lätt att de kommer in retligt med smutsigt vatten där. Samt andra sidan som går till växellänkaget. Men hoppas att de blir en tur i skogen för dej snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

nä bra du sa det klart det skall dit några gummin på växelstaget också PDT_Armataz_02_43.gif

ja nu snart kan man börja slapna av och bara njuta av trevliga skogsturer PDT_Armataz_02_44.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja trots regn så har jag i omgångar lyckats ta bort gamla kylarslangar och bytt ut med nya från den fina lådan jag köpte, och kylarvätska med fryspunkt - 38 grader har hälts i systemet, samt pressa i batteri lådan med lite tvång något måste fått sej en smäll under resans gång för det fattades 2 cm för att fästena skulle komma i läge, så kofoten har fått arbeta i samband med 3 kg släggan och til slut kom den i rätt läge, sedan har jag rivit ur el kablarna till batteriet då det skall dit nya jordflätor och en huvudbrytare som sitter på - polen och ny pol klamma skall sättas på + kabeln, samt smort upp wirena till värme- kyla + luftstyrningen, fettsprutan har gömt sej i bråten i bon men den letar jag snart på så alla nipplar får sej en omgång, det är så mycket jag vill göra med detaljer men som får stå tillbaka tilis jag hunnit köra lite, jag lär ju ha något att pysla med mellan körningarna senare i sommar, och att sätta på extra lysen montera sterio högtalare samt div belysning på flak och i hytt och annat onyttigt fins tid till senare, nu är det bara skogen som hägrar annars så kör jag väll slut på mazdan i förtvivlan PDT_Armataz_02_12.gif över att inte komma dit jag vill ,men snart snart så å då jävlar PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Slavcylindern på plats luftad och klar skall ta i tu med kablarna nu så kanske jag hinner köra en tur innan kvällen så jag ser vad som lär göras i morgo, prosenten att köra egen terrängbil på lördag är hög nu PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Första kör turen av klarad PDT_Armataz_02_23.gif jag har hållt på utan någon mat eller riktig rast tills för 20 min sedan så jag skall äta och ta resten av vad jag gjort i dag senare. en NÖJD Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Ja ett riktigt stort GRATTIS PDT_Armataz_02_44.gif Detta har du jobbat hårt och länge med, och absolut inte under ultimata väder förhållanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja det får bli en tunr´e senare på försommaren i både Norge och Sverige.

Tack för all uppmuntran under resans gång och intresset  PDT_Armataz_02_02.gif ,

mvh Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Prov körningen gick skapligt lite små fel som dök upp under dagen men det får man nog räkna med då den fick gå lite småtuft bakom Klas 13 bil, mer om detta senare under terräng körning på tuna 5/5 som kommer så snart jag vilat ut lite och förminskat fotona. på topicen Träffar & Resor - In the countryside Mvh HasseH.Hansen2007-05-06 15:07:21

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

 i går så fick jag huvudcylindern till koplingen renoverad och dit satt innan himlen öpnade sej, skumt att man inte behöver lufta systemet efter att ha tagit bort hela huvudcylindern och satt tilbaka den, fylde röret mej olja med en oljekanna och fylde behållaren så det rann lite ur nippeln och skruvade i hop fort som fen, pressade ner pedalen och höll den nere i tre fyra minuter sedan svarade koplingen som den skall på en gång PDT_Armataz_02_04.gif, skall kolla på blinkers spaken i dag och köra lite för att se om växel lådan tog för mycket stryk då jag kört ut ur skogen och 6 mil hem utan kopling, jag har ingen lust att börja riva lådan igen men måste jag så är det bara att ta i tu med det på en gång PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

HM så var det hur det gick på prov turen som jag lovat skriva om.

Efter ett par hetiska dar med väntan på slavcylindern och rivande i elsystemet så klev jag upp kl 05:00 och kokade kaffe gjorde mackor och gick sedan ut för att sätta fast nr plåten fram provisoriskt och försöka få funktion på blinkers, vilket mislyckades men drog ut på tiden, så lite raskt lassade jag i brandsläckare och lite verktyg i hytten och på med winch låda, kort och lång stroppar samt motorsåg och en 20 l jeep dunk med 98 + blyersättning på flaket och drog i väg över skogen mot Klas_B s föräldrarhem där han väntade med sin 13, jag kom väll fram en kvart efter bestämd tid då jag hadde problem med växlarna 3 och 4 på vägen dit, de gick trögt att få i men fungerade i alla fall, inkörnings problem tänkte jag då jag var på väg, men väl framme på gården så fick jag inte ur 3ans växel, så Klas fick åka runt mej och dra ut mej på vägen och vi bestämde att åka endå och se om det släpte under färden ner till tuna, så jag startade på låg 3an och började rulla då la motorn plötsligt av, efter en snabb koll i luckan i hytten såg jag att packnings matriel från monteringen av tankmätaren hadde fyllt glas koppen, så bort med den och rengöra lite snabt, körde på starmotorn och spolade ur det sista som kom fram och sedan tillbaka med glaset och motorn sprang i gång igen, så iväg på låg 3an och sedan hög 3an och styrde mot sandviken ca 4 mil söder ut, jag provad flertal gånger att få i någon annan växel än 3an men hopplöst.

 

Väl framme visade det sej att omerådet inte var spesielt välbesökt den dagen utan det var jag ,klas samt hasse men utan valp och Arvid med en flakskalad king cab,

Så grabbarna satte sej och drack kaffe medans jag lossade på locket till växel lådan och fick omgående syn på problemet det var de tre plattorna som håller synkringarna på plats som jag var skeptisk mot när jag monterade dem då de var slitna som nu hadde losnat och en satt kvar och låste 3ans växel, efter en del pillande fick jag bort den sista plattan och fjädern dom skulle hålla de på plats, men tappad samtidigt ner en liten skruvmejsel i lådan, så jag släpte ur all olja i lådan och då satt de andra två plattorna snält fast på magneten på urtapningsmuttern, och med mina grova händer försökte jag få upp skruvmejsln igen men den slant ur mitt grepp så fort jag fick tag i den, då kom Klas till undsättning och med mindre händer och en bit ståltråd fich han upp mejseln igen.

så det var bara att hälla i olja igen och sätta tillbaka lock och växelförare samt hoppas på det bästa. och nu gick det mycket riktigt att växla och då jag bara använde ettan och tvåans växel så behövdes inte det slita så mycket på treans och fyrans drev.

 

så bar det äntligen av ut i skogen Klas med sin 13 fick bestämma spårval då det skulle in några punkter från GPSen på kartan för komlitering till träffen den 26 maj, och med tanke på att det var första turen på omerådet körandes själv och att vi hadde sälskap av den smått modifierade king caben så tog han väll inte de mest avanserande spåren, utan lämpliga för mej att prova på lite och lite kämpigare för king cabben som fick stroppas loss ett antal gånger av Klas

 

det var lite varierande terräng diken, stenpartier och surhål, tyvär så gav min huvud cylinder till koplingen upp vid de första sur hålet, men det första klarades fint medans det andra var lite längre och djupare så det behövdes lite mer gas och vid slutet gömde det sej en sten under leran som jag skulle försöka undvika, men det tog styrning på en annan sten så med en halv meter kvar blev det stop för mej då ramen hängde på stenen , något som snart var fixat med hjälp av klas 13 sedan klarade jag mej utan hjälp ut till samlingsplatsen , lite studsigt blev det väll när det bara var att hålla i och jag inte kunde smyga över stenarna.

 

summan att trots krongel med växel lådan, trasig kopling och en sönder körd spegel var att jag var nöjd endå med dagen, det skall väll inte bara vara att glida fram på en räkmacka på första provturen, lite motgångar hör till, och växel lådan höll hem en renoveringsats har monterats på huvudcylindern och infällbara speglar har monterats samt plåtarna är på plats och jag har provkör lådan och den fungerar tillförställande utan plattorna, elen är på väg att fixas, och allt frid och fröjd, får passa på att tacka Klas och Hasse för hjälp med spårval vid sur hålen och den lossdragnig som behövdes vid det sista, hadde koplingen funkat så har jag nog kommit upp själv men vi tog det säkra före det osäkra och körde inte sönder något mer,

 

tyvär så kom det berömda errot upp när jag skulle lägga in foton på lämpliga platser,

så jag lägger in några här under så får ni se lite av vad son hände mvh Hasse PDT_Armataz_02_23.gif

 
H.Hansen2007-05-10 12:59:20
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Får se om jag kan få in några foto

klas forserar dike inget broblen för han eller mej

20070510_114716_Klas_forserar_d.JPG

lite brant för king cabben men det gick

20070510_114841_lit_brant_för_k.JPG

valpen och king cabben

20070510_115027_valp_och_king_c.JPG

valpen smyger över några små stenar

20070510_115128_valpen.JPG

king cabben hänger KLAS KOM HIT

 

20070510_115357_king_cabben_hän.JPG

KLAS jag behöver hjälp igen

20070510_115514_king_cabben_sit.JPG

ja jag kommer

20070510_115639_Klas_drar_b1.JPG

lite kuperat och snåsurt men med flex och diff på axlarna går det bra

20070510_115725_13_med_flex.JPG

kamoflerad valp

20070510_120050_kamoflerad_valp.JPG

Klas har geggat vid ett litet sur hål

20070510_120157_klas_har_geggat.JPG

Ler hål 1 inga problem

20070510_120330_lerhål_1.JPG

Ler hål två blev hängande på en sten en halvmeter från kanten, något som klas fixade snabt då jag var utan kopling

20070510_120441_lerhål_två.JPG

lortig valp

 

20070510_120738_lortig_valp.JPG

två volvos ovan en backe vänter på att king cabben tar en alternativ väg

20070510_120905_två_volvos_ovan.JPG

Körning klar för den här gången bara hen och reparera

 

20070510_121227_körning_klar_fö.JPG

Ha det gott tills nästa gång mvh H.Hansen, Hasse utan sin valp och klas samt mannen med king cabben som heter arvid och har fyra rerräng fordon och är en av de stora eantuasterna här PDT_Armataz_02_02.gif
H.Hansen2007-05-10 12:47:03
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...