Gå till innehåll

Byte kaross på min valp


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Glömde skriva: Valpen blir ju RIKTIGT fin med nya karossen på! Läcker färg faktiskt. Ska du behålla den kulören, eller har lacken gjort sitt?? Lite gno och putsa och en rejäl pulverlack i silver på fälgarna, så skulle den nästan bli för fin att köra i skogen med... smiley36.gif Nä, men tjusigt Hasse, vad blir nästa steg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg dokumentation av transplantationen! Lite av en "Extreme makeover" för att använda TV-terminologi..  Tror att bilderna och beskrivningarna kan vara mycket användbara för den som går i karossbytartankar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja kan du fixa in dom så vore det kul men är det krongligt så får det vara smiley20.gif. jag funderar starkt på att inhandla militärens olivgröna och gå över karrossen med slipning av rost där det behövs resten ruggar jag upp, och så blir det en målning av hela karrossen och så blir det ett tjockt lager hermetit hammar lack på ramen och axlar sedan funderar jag på att måla flaket invändigt vet ej kulör än och så lär hytten få sej en rengörning och kanske lite färg det blir nog den grå som är nu. så är det alla grejjor som skall skruvas till baka så den blir kör bar och kanske några exralysen tror det räcker med 2 fast jag har 6 fyrkantiga hella ligger och skräpar, och så något lyse bakåt så jag ser att backa i mörker och får lyse på flaket men det blir nog något slags arbetsljus, sedan tror jag att jag skall försöka att hålla den så nära orginal som möjligt, men det skall ju inte bli något utstälning ex utan den skall användar flitigt till träffar och nöjjes körning, smiley4.gif. Så det är en del arbete kvar men jag har eventuelt hittat ett garage eller vad man skall kalla det grannen har ett utrymme med två ladgårds dörrar i sitt uthus, där valpen skulle kunna gå in bara 50 meter från där jag har min bod och enligt hyresvärden använder hon den inte utan det står bara en massa skräp där som jag skulle kunna rensa ut, så för hopnings vis får jag hyra det för en billig slant smiley1.gif, då borde jag ha en färdig bil till våren om jag lägger lite tid att göra jobbet ordentligt och det käns som det är ide att göra det när man endå är på gång, inget kul att försöka måla utomhus i vinter då blir det bara slarv så får jag göra om det snart igen, annars får jag skruva i hop den och måla i sommar, det är ju ett alternativ om än inget lockande, men fortsat text och foton kommer att följa mvh Hasse smiley1.gif ps tack för dom fina vitsordensmiley9.gifH.Hansen2006-11-28 22:31:27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nu är målning av ram + tank och tankskydd klart så det är bara att invänta att färgen torkar och släppa ner karrossen, så börjar förvanlingen till en körbar bil igen smiley4.gif :Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

I dag blir det att försöka få karrossen på plats men det är en del att göra först, det jag börjar med är att kolla så alla stag ligger som dom skall  och att inga kabel härvor kommer i kläm sedan sätter jag till baka kylarn för den sitter trångt till, jag har tagit in den och passat på att spola den både ut och invändigt, det är en möjlig het som sällan kommer åter och det satt en del skit i mellan kyl flänsarna som hadde varit svårt att få bort när den sitter på plats även insidan gav i från sej en bra del skit vatten innan det började se bra ut, skall passa på att kolla alla lödningar när jag endå har den lös uti fall det är någon som ser tvivelaktig ut så skall jag rengöra och gå över med gasolbrännarn och tenn, sedan kommer jag att passa på att få på grön färg på tank och tankskyd, jag skal prova ÖBs gröna och se hur det blir med kulören om det blir bra så målas hela bilen med samma färg.Hm färgen heter signalgrön och på ovansidan burkarna så det ut att bli en bra färg, men efter jag provade den på tankskydsplåten så blev jag lite tveksam den var lite väl ljus men det får duga på tanken och tankskydsplåten så det är målat och klart det är bara! monteringen kvar tanken ser man ju inte och skydsplåten sitter under ramen så den kommer inte att lysa upp så mycket, men jag provade att måla bakluckan också då den hadde svart färg runt reservhjulsfästet som var bort monterat och sitter fart svetsat i flaket, så om jag skall ha den luckan så läras den målas endå, jag har en till med reservhjulsfästet på luckan som jag skall kolla om den är i bättre skick i så fall byter jag annars skruvar jag över fästet till den lucka som sitter där nu, och kollar i morgon om färgen mörknar när den torkar, annars lär jag nog leta på en mörkare färg jag vill inte lysa när jag kommer i skogensmiley36.gif. Hur som helst så hittade jag en eventuel läcka i kylarn så den fick ett extra lager tenn runt påfylningsröret. sedan har jag använt stora delar av dagen åt att skruva bort grejjor från den gamla hytten, jag tippade den runt så den låg på framrutan och då gick det lättare att rensa på allt som gick att skruva loss och det blir en del reservdelar som kan läggas på hög i bon, anledningen till att jag avsatte tid till det var att jag behövde växelförarstaget till hög och låg så när jag endå hadde den omkullvält åkte resten med så det kommer bort innan snön kommer igen, så nu kommer mina vägelspakar med dödskallar som handtag att flyttas över till den nya karrossen , jag åter kommer med foton på färgnyans och växelspaksknoppar smiley36.gif ha det gott så länge mvh HassseH.Hansen2006-12-07 16:24:34

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att de händer massa saker. Själv har jag ledsnat på min valp för ett tag. Har ställt undan den i förvaring nu ett tag. Tog fram min IH scout 2 i stället. Måste ju ha en kul vinterbil med V8 tänkte jag. Hoppas att du hinner klart innan snön kommer. För det är ju inte roligt att stå ute i kyla å snöyra å skruva. Ha de så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Det här är färgen jag köpt på ÖB lite ljus kanske?20061208_083600_bakluckan.JPG 

en bild när den torkat lite ser mörkare ut då.kanske lite bättre?

.20061208_083251_färg_från_öb.JPG

här hänger tanken i min stökiga bod.

20061208_083856_målad_tank.JPG

tankskyddet målade jag på flaket, det gör inget om jag spiller lite färg där då det skall målas om endå, vilken färg ej bestämd en.

20061208_083937_målat_skydd.JPG

växel spakarna med tillhörande knoppar. får ej lös dem så jag byter spakar för jag vill ju barnsligt mycket ha dom i valpen smiley36.gif.

20061208_084017_växelspaksknopp.JPG

får se om jag får till det med text och foton den här gången då mvh Hasse smiley1.gif Dra mej baklänges på en liten vagn, det går att lära en gammal hund att sitta smiley4.gif. Jag fick till det utan Omega24v sin hjälp smiley20.gif. inte för att det har varit något krongel för mej i alla fall men nu kanske han får annat att göra än att rätta till mina inlägg smiley2.gif. mmmmmmmmmmmm kanske jag är värd en liten whiskey i kväll endå smiley36.gif : Hasse
H.Hansen2006-12-08 20:32:25
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Putte dom har lovat varm grader i 10 dagar till så jag ligger på så mycket jag hinner. men det blir ju mörkt så fort nu, så man hinner inte så mycket varje dag, spesielt om man håller på att krångla med att skruva över saker som redan fins där som jag, men man får inte så många skanser att ha förmånen att ha karrossen en bit från ramen och då får man ju lite mer utrymme att komma åt, så jag passar på att försöka göra det så bra som möjligt under rådande förhållande och skruva dit det bästa från bägge hyttarna, men IH och V8 låter inte dumt under vintern hellersmiley20.gif, men det står inte på innan våren är här och det börjar klia i fingrarna på dej igen så då är det bara att släppa lös dem på valpen smiley2.gif ha det bra så länge mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hihi! Det är ett nöje att fixa med dina positiva poster, Hasse! Men nu tycks du ju fått rätt på hanteringen!

 

Färg gör sig sällan rätt på kort, men den ser inte ut som försvarets sommmargröna om det var den kulören du menade. Visserligen är den färgen blank tills den torkat, men mörkare. Som sagt, det visar sig bättre i verkligheten. Jag tror säkert det blir bra, Hasse. Och har du köpt färgen på överskott känns det väl kanske inte lika tungt att måla över den som om man köpt en dyr färg, eller gjort en riktig lackering om du vill göra om´et nån gång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja jag tror jag kör på den färgen, den kostar runt 100 kr l och en liter skall täcka 10 kvadrat meter, då gör det inga stora hål i lädret och jag får samma färg på hela bilen, det ser lite trevligare ut om den är ny målad om än penslad, så eventuell lackering får vänta, det är viktigare att få snurr på den nu, jag har skruvar hela dagen i dag men det är mycket som lär flyttas över från den gamla karossen då dom bara har kapat alla rör och kablar till olje och värme givare och en massa annat så det blir lite plock som jag inte räknat med, men det går sakta framåt, :Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jag håller på att krongla med styrsnäckan, jag får inte loss länkarmen från axeln måste få bort den så jag kan montera tillbaka styrstången den har trillat ur när jag kastade om karrosser då jag glömde att sätta tillbaka locket i botten innan bytet,  jag begriper inte hur den har kunnat ramla ner det var helt omöjligt att få loss den innan jag bytte och nu har jag provar att få upp den i 3 dagar, jag har lyft karrossen och fluttat runt den i lägen den kan ha varit i när vi bytte men det är för trångt att få dit den igen, har provat alla avdragare som jag har och värme men jag får inte loss länkarmen så att jag kan skuta ut rullen i snäckan så det går att få upp styrstaget igen, men i morgon kommer min kompis lastbils meken hit med deras avdragare så då borde det gå, jag vill inte vålda för mycket på grejorna så något spricker, men under tiden har jag målat upp två dörrar och en baklucka som jag skall byta ut inte för att det var något fel på dörrarna som sitter på men jag har kunnat måla i bon med värme på så jag passade på när jag hadde tid på kvällarna, och så har jag inskaffat en annan M 40 låda som skall på då synk ringarna gjorde sej på minda när jag växlade ner på den som sitter där nu, du vet som på en gammal lastbil man måste nästan räkna varven innan man kan lägga i en lägre växel smiley36.gif inge kul om man plötsligt lär använda motorbromsen. Ja  jag har bytt skärm och lysen på 245:an och målat skärmen i rätt färg samt kollade över lite rost samtidigt, så det har varit full rulle men ändå stått stilla, men jag har haft tid att skruva bort en massa grejjor från den gamla hytten som skall flyttas över, jag lär ju ta de bästa grejorna från båda karosserna, ja kylarn har fått en genom spolning och lite extra tenn mest fär säkerhet skull, passar på att kolla allt när jag har det löst, lite för pedantiskt kanske men bätre att skruva med allt jag hittar på nu så är det bara att åka sen smiley4.gif :Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄntligen har jag med HJÄLP av min kompis lastbils meken lyckts få styrsnäckan som den skall varasmiley4.gif, som straff för att jag tog hjälp så lär jag bära en keps med scania märket på då han jobbar åt nämda verkstad smiley13.gif, men det var det värt, kunde inte klara det själv då en lära lyfta karrossen en halv meter med hävsång och den andra drog i rattsången med hjälp av spett för att få rullen i snäckan att ställa sej på högkant samtidigt som vi tryckte hjulen i fullt styrläge då gick det att få upp styrstången i rätt lägesmiley5.gif. så nu kan jag såva gott en natt och på börja allt annat som skall dit smiley1.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en originaltank till en valp, den ska monteras under ramen, inte mellan rambalkarna.

Det runda hål som du har i bakänden av den vänstra rambalken är till för bränslepåfyllningsröret.

Anledningen till att tanken är så lågt placerad är att Valpens original dragkrok (militärkroken) har sina diagonalstag från dragbalkens mitt och snett utåt mot rambalkarnas innerkant.....detalj 32 i länkad skiss...

 
Dexxas2006-12-16 22:02:58
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Av någon anledning har dom svetsat fast platt järn över det hålet på ramen, så jag har två alternativ ett att skära/borra upp nya eller sänka tanken med 1,5 dm, draget är flyttat ut på ramens ut sida och diagonalstagen från dragbalkens mitt och snett utåt mot rambalkarnas innerkant har tagits bort och flyttats ut för att förstärka drag fästet tyvär smiley6.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet påpekande bara till Dexxas. På min -63 har de alldrig suttet några stag. Såg inga skruvhål lr spår efter svetsar. Har nämligen Skarvat i en ny rambit från en annan ram utan dom stagen me. De kan ju va så att dom stagen kommit dit på "nyare" Valpar. Men vist de e inga dumma stag att ha. Får se om jag monterar några sen när ja plåckar fram Valpen igen.

 

 

 

mvh/putte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst H.Hansen

Jag använde gårdagen åt att kolla över el systenet och kunde tyvär bara konstatera att det behöver en rejäl genomgång, då det fans för många avklipta kablar för att bara sätta i bateriet och hoppas på det bästa, så jag kommer att plocka bort alla säkringar och dra en tjuv till säkringspanelen så jag kan kolla alla funtioner för sej, då slipper jag att ha ström på där jag inte vet om kablarna är som de ska, det är kanske lite tidsödande men hellre det än att det börjar ryka i något och få kabelbrand senare när jag är ute och kör, man får ta i beaktning att elsystemet är från slutet på 60 talet så det kan vara torrsprickor i kabel höljerna, så det blir en del jobb med multimetern och säkert en del kablar att byta ut, men samtidigt får jag ju veta om alla funtioner, strömbrytare, lampor och instrument fungerar som de skall, och om det inte strular allt för mycket så tycker jag själv att det är ganska kul att hålla på med bil el, funderar starkt att passa på att byta ut den gamla likströms generatorn mot en efektivare växel ströms generator som ger lite mer amper, då det med tiden säkert kommer att bli fler funktioner som drar el monterad på den, så en ny huvudströmkabel skall dras fram från bateriet och ledas till en ny säkrings dosa som får plaseras lite strategiskt för framtida bruk, jag kommer antagligen att återkomma med kommentarer och ev foton på vad som gjorts och eventuella lösningar på problem som jag stöter på under resans gång. mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst H.Hansen

Dags att uppdatera lite om vad som hänt på gårdsplan, El systemet har blivit uppmätt och kollat, av vad jag har kunnat hitta så är det främre kablarna i gott skick jag har bara bytt ut kabeln som går igenom rattstången till signalen (TUTAN) och så fick jag byta ut temp mätaren i insrumenpanelen då kabeln mellan givare och mätare verkar sitta i hop direkt i givare å mätare och de hadde klipt av denna kabel på karrossen jag köpte, det blev en del dubbel job då jag redan hadde monterat kylaren och plåtarna runt den och det var för trångt att komma åt klammorna som håller kabeln på plats som tur var såg jag att röret till hydralkoplingen också var kapad långt bak så det saknades nippel och röret var för kort så det byttes ut i samma veva, de skall klammas på flera ställen och göra några 90 graders böjar för att komma förbi kylargardinen och innaför gas reglaget det hadde varit omöjligt med kylarn på plats men nu sitter de där och är samman koplade, gas stag och schoke wiren är monterad och justerad, kablarna till generatorn fick också bytas då de var klipta, även kablarna till start motor hadde fått sej en omgång med avbitaren, någon med stora avbitaren har uppenbart plockat av karrossen smiley36.gif, så har jag mätt upp kabelstammen som går bak till lysen och tankgivaren men inte hittat några kortslutningar eller andra skador så totalt kan man säga att elsystemet är i bra skick inga sprickor eller ned nötta höljen har hittas på det som var intakt. Ett par dörrar har fått ny färg samt baklucka och pryder nu den nya karrossen, lite skönhets fel gör så att värme och fläkt reglagen skall flyttas över från den gamla hytten. så nu kan jag montera tillbaka kylaren och spakarna till hög/låg växeln och handbromsen, skall även inskaffa en nippel att sätta på insuget så att jag får fart på broms servot då det har varit pluggat på insuget och ej inkoplat tidigare så får jag se vad det gör med bromsarna förhopnings vis hjälper det till att få en riktigt fin bromsverkan. så om vädret till låter går det sakta framåt och jag kommer i kapp tidsplanen, får försöka att hinna en sväng till skroten och kolla om de har plockat lös några spiralfjädrar åt mej  innan helgen då kan jag börja bygga fästen åt dem ock klämma i de snarast, skall bli kul och se vad de gör med frigången på ramen en hel del hoppas jag smiley4.gif. så att beställa besiktnings tid i slutet av mars ser ut att vara fullt möjligt i dags läget, om jag skuter på målningen av resten av bilen till det börjar bli lite värme i luften. Samman fattning av mina misstag kolla att allt som skall gå förbi kylarn är på plats innan den monteras så spar ni tid. so long tills nästa gång jag kommer på något mvh Hasse smiley2.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...