Gå till innehåll

Byte kaross på min valp


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen
Johannes_88 jag har för mej att om du har papper på den ny karrosen som du skall montera och har vägt om den så skall det inte vara några problem, det kan vara antal passagerare som kan krongla till det för dej, annar går det att besiktiga som ombygt fordon, men för att vara på den säkra sidan kolla med din lokala bil provning vad de säger, de är ju endå de som skall utföra besiktningen när du är klar mvh Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

 ja der håller sej runt  0 gradet i dag så det har blivt en koll på valpen, jag har monterat en ny bensingivare på tanken och lurat lite på fastsätningen av den, om jag skall montera den exakt där den skall sitta så lär jag ta upp ett hål på 3 1/2 tum i genom rambalken inget som lockar då jag ej har skärbrännare hemma och så lär jag antagligen förstärka hålet med att vetsa fast ett rör som bensin på fylnings röret kan gå igenom, men om jag tar upp ett hål i lämplig storlek på flak botten och monterar tanken på ovansidan av rambalkarna, då får jag en möjlighet att få dit påfylnings röret utan håltagning i ramen, och tanken kommer högra upp och blir mer skyddad för att något skall ta i under i från,skall sätta dit tankskyddet endå för det bygger bara 5 mm uppåt, då jag har ganska höga distanser mellan ram och flak så kommer det inte att sticka upp många cm av tanken ovan flak botten där jag tänkt att svetsa  något slags skydd som kan skruvad dit så att inget tar i tanken eller givarn vid last, på det sättet slipper jag några anmärkningar på att ramen skall ha mist något av sin hållbarhet, i det stora hela så höjs tanken med halva ram höjden så det borde gå bra, Någon som har några synpunkter eller förslag alternativt avråder från detta skriv gärna och dela med er av era tankar och erfarenheter, jag har ingen som kan fungera bollplank eller brainstorma med här i skogen så all synpunkter är välkomna, mvh hasse

ha en bra dag allihopa smiley20.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johannes_88

Hur var det med alla kablar och andra saker som satt fast i mellan ram å kaross. Var de mycket att ta bort. Är de svårt Och varför hängde du inte karossen i ett par snören i gafflarna på traktorn så hade du nästan kunnat styra de precis var du ville ha den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja fich hjälp av min granne med traktorn och som du ser på bilderna så är det ingen stor traktor så om vi hadde försökt att hänga den i stroppar så räkte inte lyft höjden till då jag ej fick bort rattstången och vi var tvungna att lyfta övre den och styra in den i hålet i golvet, angående kablar och andra ansutningar som lär bort var det en hel del, broms ledningar,hydralisk koplings rör, tempgivare, olje tryksgivare, växel förare 2 st, handbroms stag en del elektronik tex till generator och start motor och till batteriet, från tändspole till fördelare, endel elektronik på stammen som går bak på karossen, kylslangar, kylare, gas och schoke reglage, , bränslratt + rattstång och kabel till signalhorn,bränsle ledning on den äre uppfäst på karrosseriet, och säkert något mer som jag ej kommer på nu, men jag fick ju plocka över en massa rör och elektronik och växelförare från den gamla karrossern då det som satt på dej jag har satt på  var många saker avklipta och böjda på grund av att den som hadde avmonterat hadde gort det lättför sej och inte varit rädd om reglage kablar och rör utan använt stora avbitaren ofta och böjt alla växelförare och handbroms stag til oigenkänlighet, men har du möjlig het att skruva innomhus så garanterar jag att det gåt lättare än för mej som skruvat utomhus utan skydd för nederbörd och blåst, det är det som gort att det har dragit ut på tiden lite. Svårt nej igentligen inte om man är van att skruva så är det ingenting som inte är olösbart, så det är bara att köra igång och om du funderar över något spesielt så är det bara att skriva en rad så skall jag hjälpa dej så gott jag kan, och säkert fler här på forumet med mej smiley20.gif. mvh : Hasse H.Hansen2007-01-31 11:28:57

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hasse var i sverige finns du och har du din gamla hytt kvar?????  skulle vara sugen på att bespara dig besväret att köra den till skroten....

 

 

Mvh Solex I Småland
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jag bor i norra gästrikland i åmotsbruk närmare bestämt nästan på gränsen till hälsingland och dalarna jag har ca en mil till både hälsingland och dalarnaPDT_Armataz_02_41.gif. jo jag har hytten ståendes i skogsbrynet bakom valpen på gården, vad är du intreserad av den för annars hadde jag tänkt strippa den helt på detaljer och lägga på hyllan innan jag tänkt skrota den men har du något intresse av den så är det bara att höra av dej, är ej omöjlig om det fins någon på forumet som är intreserad PDT_Armataz_02_02.gif mvh : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst H.Hansen

Hej då har den värsta vintern rasat ut och jag har så smått börjat grejja med valpen igen, jag har ju tidigare haft en del funderingar om tankens plasering, och då det var en del rost i golvet på flaket bakom hjulhusen så har jag tagit rondellen och kapat bort detta på båda sidor, och när det var gjort så provade jag att kolla om det gick att få påfylnadsröret för bensin ovan rambalken.

ERROR NÄR FOTON SKALL LADDAS UPP PDT_Armataz_02_04.gif

och det såg ganska bra ut det som blev lite konstigt var att röret stak ut ca 8cm ur hålet på karrossen men det får jag leva med för nu kunde jag plasera tanken så att påfylningen kom över ramen och på det viset får jag ju högre markfrigång på tanken så jag slipper att sätta dit något skydd på undersidan då jag tvivlar på att något skall kunna sticka upp och göra någon större skada på tanken,

ERROR NÄR FOTON SKALL LADDAS UPP PDT_Armataz_02_04.gif

och efter en hel dels mätande och inpasning av tankens plasering så borrade jag hål i fyrkants profilerna som jag skulle använda för fast skruvning av tanken och svetsade fast dessa två i ramen, och fick det hela på plats, och det är bara en tum som sticker upp ovan flakbotten som jag lär bygga något slags skydd över, så det blir ingen stor förändring av botten höjden där tanken sitter, mycket mindre än jag räknat med då jag började, så det löste sej till det bästa tanken högre upp och inget hål i ramen för påfylnadsrör och bara en liten höjning av flakbotten på en yta av 47 x 60 cm längst bak på flaket där man vill ha mest tyngd på en pick upp i allafall, provar att ladda upp fotona undr denna post mvh hasse

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sugga

Jag har flyttat upp tanken ovan på min valp och det blir kanonbra fast jag tänkte ändå göra en ny skyddsplåt under i fall att det går illa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

tyvär så såg man inte rosten när jag hämtade karrosen i lycksele men lite svetsning får man väll räkna med, här under bakom högerbakskärm

 

20070305_134120_bakom_högerskär.JPG

 

Höjden som lär höjjas på flak botten för att det skall på plats, här med gamla flak botten som mall för hur jag skall göra för att bygga igen efter mej

 

20070305_133404_tanken_monterad.JPGt få

 

med lite upp kapning går det att få påfylnadsröret ovan rambalken

 

20070305_123951_plasering_av_på.JPG

 

så här mycket kapade jag upp 47 cm långt och 60 cm brett

 

20070305_124129_hål_upptaget_i_.JPG

 

så en koll av inpassningen av tank mot påfylnadsrör och det ser ut att gå

 

20070305_124258_inpassning_av_t.JPG

 

en del av påfylnadsröret kommer att sticka ut en bit men det får jag leva med

 

20070305_124544_tank_med_rör.JPG

 

tanken fastsat så långt bak det går

 

20070305_125019_bakom_vänster_s.JPG

 

en bit gummi slang så går det att kopla ihop rör och tank ovan ramen

 

20070305_125219_kanske_det_går.JPG

 

ventilations slangen kommer att dras ner till påfylningen och följa röret och koplas i hop med påfylnadsröret. nu återstår att lägga i ny plåt och bygga en liten upphöjning av flakbotten så tank och tankmätare är skyddad ovanfrån, åter kommer med mer text och bild senare mvh Hasse PDT_Armataz_02_41.gif 
omega24v2007-03-05 19:34:19
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Sugga ja tanken har slagit mej också men jag har ju orginal skyddet kvar så det är bara att bulta fast det under, det kommer att bli ett skaplig mellanrum så innan något slår upp så att tanken skadas med det på så lär det vara en fruktasvärd smäll PDT_Armataz_02_23.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hej nu har jag hittat den optimala lösningen på att bygga över tanken jag kapar helt enkel itu den gamla ganken och använder undersida på den att göra en kåpa över den nya perfekt då den är bara några cm större en den nya, samt att botten på den ej är slät utan lite profilerad PDT_Armataz_02_02.gif

20070306_190653_gamla_tanken_sk.JPG

sedan har jag rivit bort allt onödigt från m 40 lådan som skall bytas ut, jag satt hjärtat i halsgropen PDT_Armataz_02_24.gif ett tag då det på vänster sida stog M 38 A och det var en förstärkning extra utvändigt på godset i gämförelse med orginalet. Nedan den

(nya) lådan med två gods förstärkningar och texten M 38 A, men på under sidan satt en mässings bricka där det stog type M 40

20070306_191334_22cm_lång.JPG

gamla lådan som skall bytas men en förstärkning i godset och utan någon text på

20070306_191408_M_40_lådan_som_.JPG

den nya lådan var i utmärkt skick inte ett märke på något av drev eller schims, när jag tappade den på olja så var den smått transparant i stället för svart med gråa metall spån i , och lager samt packboxar var täta och inget glapp, så det ljusnar i takt med våren med valpen, nu inväntar jag uppehåll för svetsning och under tiden river jag ner den gamla lådan och skruvar på den (nya) på fördelningslådan det borde inte vara några problem för plats fins ju och det är barmark under valpen PDT_Armataz_02_23.gif så det är bara att rulla ut en gammal matta att ligga på mvh Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kul att höra Fredrik PDT_Armataz_02_43.gif, jag hoppas det är någon som får nytta av det jag raporterat, därför försöker jag få med allt som jag stöter på under resans gång, och är det något jag missat att skriva om så är det bara att slänga in en fråga eller anmärkning så kanske jag kan hjälpa till att reda ut problemet mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nu har min kompis lastbilsmeken varit hit med slang mellan tank och påfylnadsrör, det blev en stålarmerad hydralslang med jätte slangklämmor ( hydralklammor) för att kunna dra åt ordentligt så det blir tätt, det blir perfekt då den kommer att ligga an mot ovan sidan av rambalken så om det skaver något så lär det väll ta tid att skava igenom den slangen PDT_Armataz_02_02.gif, så här kan man ha det på köksbordet om man är singel

20070311_085553_slag_till_bräns.JPG

men på vägen hem så gick det inget bra för kompisen för i snömodden 1,2 mil bort så läpte fästet på hans audi A 6a och han plogade en fåra på 52 m och 70 cm djup i snön i diket som tur var så var det + grader så både bilen och han klarade sej, så han ringde mej och undrade om jag kände någon med en stor traktor eller kunde fixa ett bra pris hos bärgarn, nä svarade jag jag har ju winch i bilen så jag kommer och drar upp dej, ovetandes om hur jävligt han satt, så jag slängde mej i 245an och körde dit och sakta började jag förstå att winchen inte skulle mäkta med detta, men jag koplade en massa stroppar och blockade winchen men det gick inte, det ända som hände var att jag sakta drog volvon mot diket, så det var bara att kopla bort min lillwinch och ta till musklerna och tyngden från 245an, då det var mörkt så kunde jag ställa 245 mitt på vägen utan fara för att det skulle komma bilar omärkt och att jag skulle rycka ner bakändan på volvon när jag tog fart och ryckte upp audin, det blev ett antal försök stropparna som hadde en hålfasthet på runt 2 ton small ganska genomgående av, så det blev att använda grejor som tålde runt 4 ton men efter ca en timme så hadde jag lyckas att dra auidin de 52 metrarna till baka upp på vägen och det ända felet på audin var ett luft intag på spojlern som hadde trykts in helt otroligt vilken tur i oturen

20070311_091926_skadorna_efter_.JPG

här är en bild på vart det började skära ner i diket

20070311_092030_här_skar_det_ne.JPG

och här har jag tagit ett foto från där bilen stog när den stannat

20070311_092221_52_m_från_börja.JPG

det här är 52 meter till bilarna längre bort,  jag kan ju säga att han trodde alldrig att jag skulle få upp honnom, men som jag sagt tidigare 245 = traktor  PDT_Armataz_02_03.gif. Kom kanske lite från ämnet att byta karross men endå en historia som har anknytning då han hadde kör upp slangen åt mej, och en historia väl värd att berätta då den trots allt inne höll en volvo, PDT_Armataz_02_07.gif, nä nu lär jag ut och skruva valp ha det så gott tills nästa gång mvh Hasse
H.Hansen2007-03-11 09:37:57
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst H.Hansen

I dag har jag tagit mej tid att skruva helt åt mej själv, det började riktiktbra med sol och några + grader, så jag har fortsatt på tankhistorien och det gick riktikt bra, den stålarmerade slangen och jätte klammorna som jag inskaffade passade perfekt på tank och påfylnadsrör, så den momterades samt en slang till avluftningen och det käns bra att inte ha något metal rör liggandes och skava på ramen utan en rejäl slang som kan ta upp eventuella rörelser, sedan har en annan tank delats som skydd över samt som golv på flaket , nya fyrkantsprofiler har kapas och lagt in under bak kanten på flaket för att ge stadga vid bakluckan och ersätta de som kapades vid håltagningen av flakbotten och alla bultarna som håller karross med ram dragits åt så gummina plattades till lite , så långt allt väl sedan bar det utför först så rullade en svetsaloppa in i ärmen när jag låg under och svetsade til följd av detta så började min overol att brinna invändigt så tröjan och overolen fick fina stora hål och jag ett fett bännsår på armen, sedan skulle bensinröret skruvar fast på infärstningen på tankenoch efter mycket pillande fick jag den att ta gäng och började skruva men om det berodde på den sneda vinkeln jag hadde på nyckeln på grund av för trongt bygt eller något annat vet jag ej men den L formade nippeln gick av i tanken och allt arbete som jag lagt ner på att få tank mm på plats var bort kastat, det var bara att skruva loss allting igen för att jag skall få lös den del som sitter kvar i tanken, så i morgon är det bara att försöka borra ur det som sitter kvar och åka 7 mil enkel till gävle för att inhandla en ny, men jag har ärende åt det hållet endå skall hämta klammorna till bakaxeln hos Klas-B och kompisen lasbils meken har nyligen bytt jobb och skruvar nu mera volvo i stället för ett annat svenskt märke och han kan nog fixa fram en ny nippel, så ett steg fram och två tillbaka och nya tag i morgon, Hoppas ni har haft det bättre än jag  Hasse PDT_Armataz_02_16.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst H.Hansen

Hej dags för en uppdatering om vad som hänt sedan sist, Tanken har fått sej en ny nippel och gängorna i tanken har rensats ur med 1/8 gängtapp, ett nytt bränsla rör på 6 mm har pressats på så det skall bli tätt med den nya nippeln, så nu är det bara att sätta tillbaka tanken, och svetsa fast kåpan jag skall ha över som flak botten alla delar till detta har skurits till så det är bara att jobba på med svetsen,

 

sedan har bakaxeln åkt av och den jag köpt har skruvats upp, tyvär så var fjädrana som jag hadde tänkt ha mellan bladfäder paketet och ramen för breda så de gick ej dit, men som det käns just nu så får eventuell höjning och fjädrar komma vid ett senare tillfälle för jag vill komma ut i skogen så fort det går. Nya  bromsledningar har inhandlats med luftnipplar och kom på plats i går kväll så nu sitter det friska ledningar till både broms och kopling, som vanligt djävlade det sej när de gamla broms detaljerna skulle lossas och en luft nippel gick av i bromscylindern men är nu utborrad och omgängad till en m6 gänga.

 

så vad är kvar? jo M 40 lådan skall ner och bytas ut samt elen skall koplas in på bak ljusen och så skall bränsle ledning + kabelstammen klammas fast och broms + koplings systmen luftas och justeras, batteri lådan och den sista delen av handbroms staget monteras, samt en rejäl provkörning PDT_Armataz_02_03.gif

 

Fel som jag gjort jo försök att byta och fixa allt som sitter på ramen innan karrossen sätts på, för min del var det inte möjligt då jag började för sent på hösten och karrossen lära på innan snö röjningen kom i gång då den hadde stått i vägen för det,

passa på att kolla över eventuella lagningar på karros innan den monteras,

ta gärna en kamrat till hjälp när du skruvar för det kommer moment som är svåra att utföra ensam något som jag fått erfara flera gånger under resans gång, vist allt går men det kan ta lång tid om man skall göra allt själv spesielt om man skall ligga under samtidigt som man behövs ovan för att kunna dra åt skruvar eller passa in något mm.

Tids optimist javist, något som man inte kan vara när man skruvar ute utan skydd själv på vintern, det har jag fått erfara ett antal gånger när jag har hållt på, många dead lines har brutits men det är bara att försöka hålla humöret uppe  för det är ju en dag i morgon också och våren kommer det är säkert. ja det är säkert flera mistag som jag gjort men jag tror det räcker för den här gången PDT_Armataz_02_15.gif

 

Jag har en del foton som skulle vara med och beskriva lite hur jag löst mina bekymmer men de får vänta tills slut sammanfatningen kommer, då jag tänkt redigera hela denna tråd till en mer lätt följig läsning, med foton och beskrivningar i rätt ordning så kanske någon har nytta av det och inte blir avskräkt av alla bekymmer som jag haft.

 

Ha det gott tils nästa gång det är dags för en uppdatering mvh H.Hansen PDT_Armataz_02_30.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Några foton som lovat.

först en bild på gamla axeln med kardanfästet vrider fullt åt höger

20070403_213410_gamla_axeln_med.JPG

sedan samma axel med kardanfäster vridet fullt åt vänster utan att hjulen rört sej, inte undra på att det har låtit illa med det glappet i axeln

20070403_213757_gamla_axeln_med.JPG

sedan en bild när axeln är borta

20070403_213944_byte_av_bakaxel.JPG

och med lite hjälp av två domkrafter lyftes utbytes axeln upp

jag började med att sätta domkrafterna på axlarna men de lyfte inte högt nog så det blev att lyfta den sista biten för hand så att jag fick dit en u klamma på varje sida sen flyttade jag domkrafterna till bromstrummorna och pressade axen mot bladfjädrarna och då fick jag dit de andra två u klammorna och kunde dra fast axeln20070403_214204_bakaxeln_på_pla.JPG

så då är axeln på plats nu skall jag kleta på underres massa i hjulhusen innan däcken åker på

20070403_214934_axeln_på_plats.JPG

en bild på min fina bakruta

20070403_215202_bakrutan.JPG

och som avslutning några bilder på den gamla hytten strippad på det mesta

20070403_215342_gamla_hytten.JPG

jag skall ta vara på lysen grill och värmepaketet sedan är det inte mycket kvar på den

20070403_215542_gamla_hytten_li.JPG

här har jag tippat den över så jag kommer åt värmepaketet

20070403_215744_gamla_hytten_vä.JPG

Någon som vill ha skrotet så kom och hämta det annars så går den till metallkrossen PDT_Armataz_02_11.gif för jag undrar vad de säger på återvinningen om jag kommer med den och försöker få ner i metall lådan PDT_Armataz_02_07.gif , skulle tro att jag blev portad där för livstid PDT_Armataz_02_30.gif.

Ha det gott så länge mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...