Fredrik L Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Ett tips till. En kompis isolerade sin 13 med den vänstra varianten med grått ytskikt. Blev rätt snyggt och ytan är klar direkt. Nackdelen är att du får vara väldigt petig när du passar in bitarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 >JDW du har rätt omsatt det sväller, man får nog spraya utan panel, sedan skära till det när det torkat och trycka dit panelerna i efterhand. Det går nog inte att spraya in bakom en panel utan att det blir kass.... Intressant med firman som sprutar, gissar att de har en högre kvalité än byggmax, å åtgången är ju inte så stor så det kostar nog inte många kr. Jag skall nog testa på en panel för å se om det funkar...:-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Ett tips http://www.foamking.se finns i Göteborg m.m och kan säkert spraya bilen för en billig peng. Takk for tipset. Jeg har sett etter dette noe nærmere enn USA en stund. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 31 Mars , 2015 Rapport Share Postad 31 Mars , 2015 Undrar varför innertaken i Scania TGB är perforerade Bakom dörrklädslar med mer i vanliga bilar sitter det ju plast för att förhindra att varm och fuktig kupeluft går ut i dörren och kondenserar mot den kalla ytterplåten. Isoleringen ovan Scanias innertak är ju inplastad förmodligen för att hindra fuktinträngning. Perforeringen försämrar ju snarare än förbättrar kondensering. En tät operforerad skiva skulle väl egentligen vara att föredra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 31 Mars , 2015 Rapport Share Postad 31 Mars , 2015 Skulle man kunna isolera med pu-skum och sedan klä med lämplig skiva? Pu-skum har högre U-värde än isolering och man kan ju enkelt fylla alla så hörn så att det inte blir glipor och få en ännu bättre effekt? När jag använt det i huset klibbar det fast rejält så förhoppningsvis även på plåt men det har jag inte testat.... När det stelnat får man förstås skära till det men det är ju ganska hårt när det stelnat så det borde göra att masonitskivorna inte trycks in och hoppar lös lika enkelt som med dagens mjuka glasull? Pu-skum är mitt favoritvapen mot getingbon oxå, smyg in spraya i hålet och spring ut snabbt.... :-) Jag har för mig att PU-skum och fogskum kräver fukt för att svälla bra och sedan i viss mån accumulerar fukt vilket låter tveksamt i rosthänseende Vanlig takplåt till tillexempel lagerhallar är kondensbehandlad med ett tunt lager av någon påsprutat isoleringsmaterial, det kanske kan vara ett alternativ till asfaltsmatta om man inte vill åt bullerdämpningen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 31 Mars , 2015 Rapport Share Postad 31 Mars , 2015 PU skum under takplåt i aluminium = ruttna bräder efter några år, De hade gjort så på torpet jag hyrde innan detta hus, och det var rötet 30-40 cm in från takfoten runt om. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 31 Mars , 2015 Rapport Share Postad 31 Mars , 2015 PU skum är ett riktigt skitmaterial...... Men det är bara min bestämda åsikt efter att ha försökt få bort skiten i en båt samt försökt montera fönster med fanskapet. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 31 Mars , 2015 Rapport Share Postad 31 Mars , 2015 Jag drar mig till minnes att någon kontakt inom FM har sagt mig att den perforerade dämpar ljud bättre än om den vore hel/slät. Har inga belägg för om det är sant eller ej. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 31 Mars , 2015 Rapport Share Postad 31 Mars , 2015 Man kan nog inte ha skum (eller isolering) ända upp till takplåten på en kåk, då finns inge luftspalt så allt organiskt mtrl ruttnar eftersom fukten stannar kvar under plåten, det har nog inte med vilken sorts isolering man använt utan bristfällig spalt och nockventilation, det var liknande problem i mitt hus, fick ta en hålsåg och göra 20 hål genom taket och sedan täcka hålen med en liten platshuv under pannorna. Kondens borde inte vara någon risk med skum om den endast är oorganiskt mtrl, det är samma lösning i väggarna på kylskåp, frysar mm och där kan det bli rejält med temperaturskillnader (60 grader) men de innehåller förstås inget trä eller masonit utan endast plåt och plast. Fukt kan man spraya på efter att man sprutat för den skall svälla mer men när den stelnat så binder den inte fukt mig veterligen. Jag har haft en klump liggade ute i regnet länge men det enda som hänt är att solen gjort den porös men inte tyngre trots regnande. Det är nog klokt att höra sig för med proffsen först..... Blir lite jobbigt att få bort eländet om man skulle ångra sig.... Grabbarna på foamking har förhoppningsvis koll på sådant... :-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 31 Mars , 2015 Rapport Share Postad 31 Mars , 2015 Jag har för mig att PU-skum och fogskum kräver fukt för att svälla bra och sedan i viss mån accumulerar fukt vilket låter tveksamt i rosthänseende Dette er 2-komponent skum. Noe helt annet enn vanlig 1-komponent byggskum som helt riktig krever luftfuktighet for å herde. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.