Gå till innehåll

B-30 mot B-20 = 5 växlad låda?


Gäst t80t80

Rekommendera Poster

Här är en fråga som jag funderat på länge. Om man byter ut B-30:an mot en

B-20, får man då plas att sätta dit den 5-växlade lådan i stället, utan att göra om några fästen eller nåt. Det är TGB 11:an jag menart80t802008-02-23 17:58:16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Vet inte om det är möjligt att få ihop lådorna överhuvudtaget men annars borde väll längden bli ganska lika,,

Men i så fall hade jag nog satsat på en td 4 i så fall,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är möjligt att få ihop lådorna överhuvudtaget men annars borde väll längden bli ganska lika' date=',

Men i så fall hade jag nog satsat på en td 4 i så fall,,

//Danne
[/quote']

 

Hade tänkt att det inte skulle märkas på besiktningen, har hört att någon bytt till just B-20, men vet inte om han bytte lådan. Skulle minska bensinförbrukningen avsevärt särskilt i farter upp mot 90-100, samtidigt som 1:an skulle kompensera för vridmomentsförlusten på låga varv. Är det någon som gjort detta eller i alla fall varit i närheten?

 

Sen var det ju det där med 24 volt.PDT_Armataz_02_08.gif
t80t802008-02-23 18:59:21
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Jag för min del tror inte att bensinförbrukningen blir avsevärt lägre,,

Det är en mycket svagare motor som måste arbeta MYCKET hårdare,, men lite gör det säkert,, TD4 = turbo diesel 4 cylindrar,, inget speciellt märke,,

Hade en terrano med en 2,7 td ,, en sådan skulle säkert funka,, men inga motorer passar utan modifieringar på fästen o dylikt,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

24 volt borde inte vara nåt problem, om du hittar grejor från en radiovalp. Men jag tror inte ett ögonblick att du minskar bränsleförbrukningen, den mindre motorn får jobba så mycket mer. Och du lär få växla betydligt tidigare inför och i uppförsbackar än du önskar, på grund av mindre ork.

 

EDIT: Danne hann visst posta under tiden jag skrev.
ErikC3042008-02-23 19:08:58
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som man kan läsa här på forumet, så satt det en B-20 på prototypen från början, men byttes ut för att komponentlikheten med andra TGB,13,20,30 skulle vara mer lika. Bensinförbrukningen skulle nog inte vara så stor skillnad på i farter upp till 70, men sen börjar B-30:att suga REJÄLTt!!

Exempel har jag uppmätt

 

45-50 km/h ca: 1,5 L/M

65-70 km/h ca: 1,8 L/M

100 km/h ca: 3-4 L/M (omänskligt mycket)PDT_Armataz_02_18.gif

 

B-30:an passar säkert bättre till TGB-13 bilen, som är mycket tyngre, sen väger väll själva B-20 100-150 kilo mindre i sej.
t80t802008-02-23 19:25:03
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är bara' date=', orkar b20 med att få upp den i farter över 80?

speciellt med överväxeln i,,,

//Danne
[/quote']

 

???? Vad jag vet så är det bara 1:an som skiljer dom lådorna åt, högsta växeln har 1:1 i utväxling på båda. Om man inte lastar bilen med ett TON, så ska det inte vara några som helst problem med orken. Tänk på att TGB:13 har samma motor, själva bilen är mycket tyngre + att lasten får vara 1300 kilo tror jag det var, så det är en rejäl skillnad på en full lastad 13 och en tom 11:a med samma motor = klarar en B-30 en fullt lastad 13 så klarar en B-20 en tom 11:a utan problem. Klarar nog en lastad också om det behövs.

 

(Erik306 hann visst före)
t80t802008-02-23 19:39:13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
Här är en fråga som jag funderat på länge. Om man byter ut B-30:an mot en

B-20' date=' får man då plas att sätta dit den 5-växlade lådan i stället, utan att göra om några fästen eller nåt. Det är TGB 11:an jag menar[/quote']

 

Men du ville ju ha en femma???
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en fråga som jag funderat på länge. Om man byter ut B-30:an mot en

B-20' date=' får man då plas att sätta dit den 5-växlade lådan i stället, utan att göra om några fästen eller nåt. Det är TGB 11:an jag menar[/quote']

 

Men du ville ju ha en femma???

 

Ja om det fanns så.PDT_Armataz_02_02.gif

får nöja mej med 1:an i skogen på både hög och låg, vilket inte är så tokigt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Ahaa,, du vill ha tgb20 lådan,,

Har inte mer än ett halvårs erfarenhet av 11bilen men min 20bil får jag växla en del när det blir långa backar,, nu väger ju den ca 3,5 ton när jag är ute och åker på vägarna men b30n hade gärna fått haft några kusar till när det blir backigt,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm..

 

Funka skulle det säkert men något vidare raceråk lär det inte bli. Det är ju inget jätteklipp i den vanliga valpen heller och då är den 800kg lättare tom. OK det sitter en B18 i den och B20 är ju lite vassare men i alla fall.

 

Jag skulle nog lägga jobb på att få dit någon dieselspis i stället. Det finns många spännande projekt med snabba och bra dieslar och jag vill påstå att t.o.m. den gamla "hederliga" 300D från tidigt 80-tal skulle funka hjälpligt. Bara 88hp så du skulle tappa en hel del acc men segdragningen skulle säkert räcka en bit på väg och den sparkade i alla fall iväg 1540kg bil från 0-100 på ca 15s. Men som sagt, det finns klart snabbare och bättre alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa' date=', du vill ha tgb20 lådan,,

Har inte mer än ett halvårs erfarenhet av 11bilen men min 20bil får jag växla en del när det blir långa backar,, nu väger ju den ca 3,5 ton när jag är ute och åker på vägarna men b30n hade gärna fått haft några kusar till när det blir backigt,,

//Danne
[/quote']

Japp det är den jag menar, det är en tung koloss du har, jag åker med högsta växeln ilagd 50 km/T i både uppförsbackar och nerförsbackar utan motstånd. Har också plockat ut allt onödigt för att den ska bli lättare och minska förbrukningen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Brukar ligga på ca 60-70 km/t långkörning,,

brukar komma undan med 1.7-2 liter/mil beroende på gasgladhet i backarna,,

elvan gick på ca 1,3 har jag för mig,, men då körde man lungnt,,

Då jag nästan uteslutande åker på träffar med den så har jag ca 300kg last med då å då blir det ca 3,5 ton i ekipaget,, en dieselmotor vore väll att föredra men det kostar att montera,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tommy Westman

Men B30:n låter göttare och det är ju värt ett par deciliter bara det! Och har man kravlat runt med 206:orna ett tag så är ju 11:an rena sparbössan.PDT_Armataz_02_05.gif Fast min personliga åsikt är att bränsleförbrukningen har mindre betydelse på sådana här fordon som man trots allt inte åker sååå mycket med.PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du vill ha in b20 är det väl enklare att flytta två motorfästen än sätta dit längre låda.  vill du ha ett b20 packet med överväxel ta då vanliga m46 som som passar direkt på b20 eftersom den satt som m45 på 202  m46 har överväxel med 0,79:1på 5'an och 1'an är 4,03:1  vill du fuska med hopbultningen med fd51 så bulta dit ett bakstycke från en avsågad m45 låda annars är det ganska enkelt att göra om fd51växelådfäste till adapter

se bilden m46 5 vxl  ihop bultat med fd51.

lådm46fd51.jpg

självklart har det hängts dit en diesel framför som matas med turbo och intercooler

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Jag jobbar på att montera en isuzu 2,8l den har 115hp och ett vrid på 205 nm.

Det innebär liknande data som b30. Dessutom är tdi motorn ca 27cm kortare.

Hoppas  att få bort mycket av dieselknacket då motorn endast ligger lite in i hytten.

Clas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du vill ha in b20 är det väl enklare att flytta två motorfästen än sätta dit längre låda.  vill du ha ett b20 packet med överväxel ta då vanliga m46 som som passar direkt på b20 eftersom den satt som m45 på 202  m46 har överväxel med 0' date='79:1på 5'an och 1'an är 4,03:1  vill du fuska med hopbultningen med fd51 så bulta dit ett bakstycke från en avsågad m45 låda annars är det ganska enkelt att göra om fd51växelådfäste till adapter

se bilden m46 5 vxl  ihop bultat med fd51.

[img']uploads/375/lådm46fd51.jpg[/img]

självklart har det hängts dit en diesel framför som matas med turbo och intercooler

 

 

Men jag vill ju ha just den där växellådan från en 306:a som ska passa som lego med B-20:n och allt annat, innan jag ens kavlar upp ärmarna. Har hört att överväxlar är klena och går sönder, så det är inget alternativ. Det ska vara stabilt.
t80t802008-02-23 21:03:30
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du vill ha kraftiga grejer varför en liten löjlig b20?

 

mycket av jänkedelar passar och söker du lite används en hel del 5 vxlat på de som renoverar jänkebilar finns även firmor som säljer förstärkningskit så de klara några hundra hk.

 

Förstår inte vad du är ute efter med 5 vxlat en överdrivning eller en 1.1 låda med kryp 1'a??  vad har du nu för utvxl på din 1'a? är den lägre än 4.03:1 ?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...