Gå till innehåll

B-30 mot B-20 = 5 växlad låda?


Gäst t80t80

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.L

Vill minnas att b30 och b20 inte är likadana i bakgaveln utan att b30:in är en bra bit större än b20 så en modifiering av spränkåpan krävs om du vill använda originalet

sen undrar jag om det är värt besväret med den lägre 1:an på 20 lådan som är 3,92:1 mot 11:ans 3,85:1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du vill ha kraftiga grejer varför en liten löjlig b20?

 

mycket av jänkedelar passar och söker du lite används en hel del 5 vxlat på de som renoverar jänkebilar finns även firmor som säljer förstärkningskit så de klara några hundra hk.

 

Förstår inte vad du är ute efter med 5 vxlat en överdrivning eller en 1.1 låda med kryp 1'a??  vad har du nu för utvxl på din 1'a? är den lägre än 4.03:1 ?

 

 

Exakt, kompensera längden på motorn och få en smygväxel på köpet, som täcker upp kraftförlusten i skogen, B-20 är väll stabil!?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att b30 och b20 inte är likadana i bakgaveln utan att b30:in är en bra bit större än b20 så en modifiering av spränkåpan krävs om du vill använda originalet

sen undrar jag om det är värt besväret med den lägre 1:an på 20 lådan som är 3' date='92:1 mot 11:ans 3,85:1?

[/quote']

 

Hmm... det var synd

Klart det är värt, den sitter ju på 306:anPDT_Armataz_02_02.gif

 

Vet du vad exakt och hur mycket modifieringar som krävs, är det bara nått borrhål?

 

Eller vad är det enklaste som kräver minst modifieringar, om man nu måste dit med B-20:an, finns det någon annan växelåda som inte kräver ens borrhål eller annat?
t80t802008-02-23 21:45:39
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden på 11:a o 20:e lådan är försummbar. Skillnaden ligger i axlarna på dom bilarna. Kommer garanterat inte täcka förlusten av kraftminskningen.

Tror heller inte att den klenare b20 kommer sänka bensinförbrukningen heller.

Ska man få ner förbrukningen såpass att det är värt allt arbete så vill det nog till att satsa på en diesel, eller en nyare bensinare med insprutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där på infot om TGB-11 står det

http://www.terrangbil.net/info.asp?category=27

B-20 användes från början, men vilken växellåda, var det den 5:växlade från 306:an eller var det en annan, i så fall vilken? Ända anledningen till varför man satt dit B-30:an står det, var för att få större komponent likhet mellan modellerna.....t80t802008-02-23 21:55:00
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
 

Vet du vad exakt och hur mycket modifieringar som krävs' date=' är det bara nått borrhål?

 

Eller vad är det enklaste som kräver minst modifieringar, om man nu måste dit med B-20:an, finns det någon annan växelåda som inte kräver ens borrhål eller annat?
[/quote']

 

vet inte vad som krävs men som sagt jag VILL MINNAS att dom skiljer sig åt rejält i storlek och då är det i princip att bygga adapterplatta eller svetsa ihop två spränkåpor men detta jobb är ju precis vad som behövs för att byta till en annan motor som gör jobbet bättre typ dieselmotor.

 

annars så om du promt vill ha en b20 så sattsa på att hitta grejer ifrån c202 och bygg om motorfästen i ramen och använd original växellåds fäste
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vet du vad exakt och hur mycket modifieringar som krävs' date=' är det bara nått borrhål?

 

Eller vad är det enklaste som kräver minst modifieringar, om man nu måste dit med B-20:an, finns det någon annan växelåda som inte kräver ens borrhål eller annat?
[/quote']

 

vet inte vad som krävs men som sagt jag VILL MINNAS att dom skiljer sig åt rejält i storlek och då är det i princip att bygga adapterplatta eller svetsa ihop två spränkåpor men detta jobb är ju precis vad som behövs för att byta till en annan motor som gör jobbet bättre typ dieselmotor.

 

annars så om du promt vill ha en b20 så sattsa på att hitta grejer ifrån c202 och bygg om motorfästen i ramen och använd original växellåds fäste

 

Ja får tänka vidare på det där tills det blir bättre väder, och om jag inte lyckats få den såld. Det verkar vara lite mer än vad jag hade hoppats på, hoppades på lego utan svets o annat. Tackar för infot.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att b30 och b20 inte är likadana i bakgaveln utan att b30:in är en bra bit större än b20 så en modifiering av spränkåpan krävs om du vill använda originalet

sen undrar jag om det är värt besväret med den lägre 1:an på 20 lådan som är 3' date='92:1 mot 11:ans 3,85:1?

[/quote']

 

Hmm... det var synd

Klart det är värt, den sitter ju på 306:anPDT_Armataz_02_02.gif

 

Vet du vad exakt och hur mycket modifieringar som krävs, är det bara nått borrhål?

 

Eller vad är det enklaste som kräver minst modifieringar, om man nu måste dit med B-20:an, finns det någon annan växelåda som inte kräver ens borrhål eller annat?

 

läs mitt svar igen!! du har väl en fd51 låda ta b20 från 202 du får den kraftiga kopplingen och en kraftigare låda än sv valpen som har lägre 1 än vad du får i både 11 och 20 lådan. Eftersom 202 med den något uppskrämda b20 har fd51 så passar grejerna.  att slipa av två svetsömmar på motorfästena och flytta dem några cm bakåt kan inte vara för mycket jobb.  men enklas sälj skiten och köp en färdig c202 då får du både b20 och lättre bil samt vinch på köpet och betydligt snabbare bil som dessutom har mer normal soppaförbrukning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att b30 och b20 inte är likadana i bakgaveln utan att b30:in är en bra bit större än b20 så en modifiering av spränkåpan krävs om du vill använda originalet

sen undrar jag om det är värt besväret med den lägre 1:an på 20 lådan som är 3' date='92:1 mot 11:ans 3,85:1?

[/quote']

 

Hmm... det var synd

Klart det är värt, den sitter ju på 306:anPDT_Armataz_02_02.gif

 

Vet du vad exakt och hur mycket modifieringar som krävs, är det bara nått borrhål?

 

Eller vad är det enklaste som kräver minst modifieringar, om man nu måste dit med B-20:an, finns det någon annan växelåda som inte kräver ens borrhål eller annat?

 

läs mitt svar igen!! du har väl en fd51 låda ta b20 från 202 du får den kraftiga kopplingen och en kraftigare låda än sv valpen som har lägre 1 än vad du får i både 11 och 20 lådan. Eftersom 202 med den något uppskrämda b20 har fd51 så passar grejerna.  att slipa av två svetsömmar på motorfästena och flytta dem några cm bakåt kan inte vara för mycket jobb.  men enklas sälj skiten och köp en färdig c202 då får du både b20 och lättre bil samt vinch på köpet och betydligt snabbare bil som dessutom har mer normal soppaförbrukning.

 

Mycket pedagogiskt och enkelt förklarat, det tackar man förPDT_Armataz_02_02.gif O hoppet tändes igen. Ja den är ju till salu, någon som är interesserad?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

ska du ha bilen i skogen eller på vägen?

hastigheter m.m borde vara fullständigt ointressant, för en terrängbil med egenskaper i terräng borde betyda mest annars kan man ju alltid köpa sig en 850 AWD som är klen i skogen men redigt snabb och billig på landsvägarna.

 
Daniel.L2008-02-23 23:26:14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror man har valt fel fordon om man börjar oroa sej för soppaförbrukningen. Jag löste mitt dillemma med förbrukningen genom att ÖKA effekten i motorn med ca 30-50hk. Fick på köpet lägre soppaförbrukning. Det finns ju en grundregel som det inte går att komma förbi. Att det krävs en viss energi för att flytta en viss massa en viss sträcka. Det fick man ju lära sej i fysiken i skolan. Jag tror fortfarande på min lärare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en vanlig 11 du har och vill ha tag i en fräch c202 då lär du nog inte få pengar emmellan, det gjordes bara ca 2000 202 totalt och många stannade kvar nere i europa, gissningsvis hamnade mindre än hälften här och många fick slita i statliga verk, 202 var svindyr och endast några stycken beställdes av privatpersoner, min är en av dem.  Sen har tyskar letat frächa 202 i 10 års tid nu och betalt överpriser för att använda dem som äventyrsbilar.jeepkomp.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahaaja... När jag köpte min TGB för 2 år sen så var lillvalparna jättebilliga, från 8000 kr nånting, men jag ville inte ha en sån, Jag ville ha en TGB för att den hade portalaxlar och nästan 40 cm markfrigång ( med pumpade däck 40 cm) Dom billigaste gick för 25-28000 kr. Men nu är det inte lika bra med economin och jag har fått drivmedelsnåjja på hjärnan. Så nu vill jag ha en lillvalp med glidmedel på däcken, helst ska den kunna sväva några cm åvanför marken för att komma ifrån onödig friktion. Ska då minst ha 10-15.000 kr emellan... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Är det en vanlig 11 du har och vill ha tag i en fräch c202 då lär du nog inte få pengar emmellan' date=' det gjordes bara ca 2000 202 totalt och många stannade kvar nere i europa, gissningsvis hamnade mindre än hälften här och många fick slita i statliga verk, 202 var svindyr och endast några stycken beställdes av privatpersoner, min är en av dem.  Sen har tyskar letat frächa 202 i 10 års tid nu och betalt överpriser för att använda dem som äventyrsbilar.[/quote']

 

Ja vad ska man säga om detta, själv har jag ägt två stycken c202 och ingen av dom har varit inärheten av priset på en 11:a, låter lite väl fantasiskt att folk jagar bilen som igentligen var en flopp....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Du får ursäkta, T80, men jag fattar inte varför du måste ha så låg soppaslörk på bilen som möjligt. Bor du i änden på en skogsmaskinsväg? Om du behöver en bruksbil måste det finnas ganska mycket vett att lämna terrängbilen hemma och ha en Opel Kadett eller nåt annat mer ekonomiskt att köra till och från arbetet. det finns gott om ganska billiga bilar (säg 10000:-) som nöjer sig gott och väl med 0.6 och då har du 20 kronor PER TGB-MIL att åka terrängbil för när du kommer hem igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta' date=' T80, men jag fattar inte varför du måste ha så låg soppaslörk på bilen som möjligt. Bor du i änden på en skogsmaskinsväg? Om du behöver en bruksbil måste det finnas ganska mycket vett att lämna terrängbilen hemma och ha en Opel Kadett eller nåt annat mer ekonomiskt att köra till och från arbetet. det finns gott om ganska billiga bilar (säg 10000:-) som nöjer sig gott och väl med 0.6 och då har du 20 kronor PER TGB-MIL att åka terrängbil för när du kommer hem igen.[/quote']

 

Jo, du har så rätt. har väll som tröttnat på den lite grann och vill testa nåt annat, terrängegenskaperna TGB:n har går ju inte att hitta någon annanstans utom kanske unimog då. Många stubbar har jag kört över med den som lillvalpen skulle ha fastnat på, och dom flesta andra terrängfordon också, diffspärrarna har också kommit till användning på hala stenhällar där jag fått dagonalhäng på hjulen, där en liten valp bara skulle komma förbi med sats. Så den har en speciell plats brevid hjärtat nånstans. Men som det ser ut nu så står den bara, utan att komma till användning, och det är ju synd.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en vanlig 11 du har och vill ha tag i en fräch c202 då lär du nog inte få pengar emmellan' date=' det gjordes bara ca 2000 202 totalt och många stannade kvar nere i europa, gissningsvis hamnade mindre än hälften här och många fick slita i statliga verk, 202 var svindyr och endast några stycken beställdes av privatpersoner, min är en av dem.  Sen har tyskar letat frächa 202 i 10 års tid nu och betalt överpriser för att använda dem som äventyrsbilar.[img']uploads/375/jeepkomp.jpg[/img]

 

En viktig fråga om dom där småttingara, kan man lägga i lågen utan att framhjulsdriften hoppar i, hoppas det inte heller är den där automatiska broms iläggningen av framhjulsdriften.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En viktig fråga om dom där småttingara' date=' kan man lägga i lågen utan att framhjulsdriften hoppar i, hoppas det inte heller är den där automatiska broms iläggningen av framhjulsdriften.
[/quote']

 

I original är svaren nej och jodå, men det går ju att komma runt det. Om man ska göra det eller inte finns det gott om åsikter om, men den diskussionen lämnar jag till andra. Jag har inte kört någon själv.

 

Tänk dock på framhjulsdriften hoppar i (hög som låg) om du får en vacuumläcka. Det kommer skrapa ordentligt i det läget om du kopplar bort automatiken för framhjulsdriften och dessutom sätter dit frihjulsnav för då står ju framaxen stilla. Det finns de som säger att det bara skrapar lite och inget skadas och det kanske är sant men nyttigt är det säkert inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...