Gå till innehåll

Framhjulsdrift bara på lägväxel


Gäst niklas

Rekommendera Poster

Hejsan! var ute och testade hur 11:an beter sig i den nyfallna snön. Tänke även testa om det var någon skillnad mellan att köra med 2X4 och 4X4. Det jag då upptäckte var att framhjulsdriften inte går in när man trycker in knappen och lampan tänds.

Lägger jag däremot i lågväxeln så är det är det fyrhjulsdrift som det ska. Testade att rivstarta i snön flera gånger men det var bara på lågväxeln som även framhjulen spann.

Någon som varit med som samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 59
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gäst ErikC304

Utan att ha rivit i grejorna låter det i mina öron som att kontakt saknas mellan knapp och funktion. Eftersom funktionen finns på lågväxel, är det knappast vakuummanövreringen som spökar. omega24v2006-11-01 10:55:51

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju helt klart troligt. Har inte felsökt än. Tänkte bara kolla om det var någon som råkat ut för samma sak så man vet var man skall börja.

Trodde för övrigt att lampan var en bekräftelse på att allt gått rätt och framhjulsdriften verkligen är i men så verkar ju inte vara fallet.

 

niklas2006-11-01 11:08:38

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag har också lite trassel med den där panelen, men på min fungerar alla mekaniska inkopplingar. Jag fick tips av vår gode vän FormerMazda att lossa panelen och spana in eventuella jordfel som kan uppstå om kontakterna är oxiderade. Så det blir min första åtgärd när jag har möjlighet att ta itu med grejorna. På din kan ju hända att kabeln helt enkelt lossnat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hadde problem förra vintern, när det var kallt fastnade inte knappen i intryckt läge så jag var tvungen att sitta med ett finger på den. Plockade isär och rengorde följt av lite smörja sen har den funkat bra.

 

Mvh. Erik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
Hadde problem förra vintern' date=' när det var kallt fastnade inte knappen i intryckt läge så jag var tvungen att sitta med ett finger på den. Plockade isär och rengorde följt av lite smörja sen har den funkat bra.

 

Mvh. Erik
[/quote']

 

smiley36.gif Det mesta sitter antingen fast... eller vill inte sitta fast nu när minusgraderna slått till. Blir en runda med smörjning till helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Testa att slå på tändningen och slå på och av med knappen,,

Klickar det i reläet?

Om inte är det troligen inte kontakt mellan knappen och reläet,

Jag tror det är samma relä som används på låg/panikbroms och knappen.

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har motsatt problem får inte i lågväxeln men däremot framhjulsdriften, satt hemma på planen och fipplade med spaken så nu kan jag inte växla alls, antar att något släppt och att det är tjall med kontakten ovanpå lådan. Ska bara ordna en ledig stund och riva bort plåten och kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst manualen har jag förstått att framhjulsdriften styrs av en brytare som känner av om du lagt i lågväxel, en tryckavkännare i bromssystemet och den manuella knappen i hytten. Dessa tre är kopplade i serie och så länge ström flyter genom denna krets så är framhjulsdriften urkopplad. Bryts kretsen någonstans går framhjulsdriften in, t ex. när man bromsar hårt och trycket i bromssystemet går över en viss nivå.

 

Fint tänkte jag...då är det bara fel på min knapp som inte bryter strömmen. Tog ur knappen och lossade sladdarna för att garanterat bryta kretsen men framhjulsdriften går ändå inte in. Verkar som min knapp på ett eller annat sätt blivit förbikopplad någonstans? Skall forska vidare men ville inte krypa runt under bilen i regnet och mörktret nu. Någon som har en susning om vad problemet kan vara eller har jag missförstått hela systemet?

 

PS. Skall själva knappen också lysa när den är inkopplad?

 

Edit: Bromssystemet finns beskrivet här på sidan 3: http://koesters.dk/volvomanuals/section3electrical6.pdf

 

niklas2006-11-07 19:50:23

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

framhjulsdriften är inkopplad om magnetventilen är strömlös och vakuumdosan har atmosfärstryck, koppla bort kablarna på magnetventilen och kontrollera om du får framhjulsdrift.

magnetventilen har säkring nr 2 sett ifrån vänster

 

byt lampan i kontakten då den är en del av kretsen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

framhjulsdriften är inkopplad om magnetventilen är strömlös och vakuumdosan har atmosfärstryck' date=' koppla bort kablarna på magnetventilen och kontrollera om du får framhjulsdrift.

magnetventilen har säkring nr 2 sett ifrån vänster

 

byt lampan i kontakten då den är en del av kretsen
[/quote']

 

Själva ventilen fungerar eftersom jag får framhjulsdrift när jag lägger i lågväxeln. Problemet är att jag på högväxel inte kan få in framhjulsdriften med hjälp av knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel, men det är väl tvärsomfunktion på den knappen. När bilen har motorn avslagen och är utan ström/vakuum så är framhjulsdriften inkopplad. Det är väl därför man måste demontera främre kardanaxeln om man skall bogsera bilen på en dolly tex....

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så har jag oxå förstått det hela. När man trycker in knappen bryter man strömen i kretsen och framhjulsdriften går in. Att ta bort knappen helt borde därför motsvara att trycka in den samma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

jag kollade på min civila 12voltare och då bryter jag kretsen med att ta bort en kabel ifrån kontakten, men i ditt fall så fungerar det på lågväxel då kan det vara fel där, mät upp den kontakt på lådan först och se om den är riktigt kopplad med svartvita kablar på stift 50 och svarta kablar på stift 15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst ErikC304

Framhjulsdriften har jag också nåt tjall med. Det upptäckte jag mindre lustigt när jag skulle vända på en liten skogsväg när jag var ute på en kvällstur för ett tag sen. När jag kommit till vägs ände vid grinden in till en gård, så vinklade jag ut till höger och skulle backa över vägen in på en glugg till en äng. Förvånad min när kopplingen var uppe, bilen riste lite, men drev inte. ? OK, i med framhjulsdrfiten också. ??? Inte nu heller??? I med diffspärrarna. Fortfarande inte! Här står jag med en av världens vassare terrängbilar, ena framhjulet lite grann på lut neråt diket men i övrigt på plan väg - och kommer inte härifrån! Lågväxel då?

 

Då kom plötsligt gårdens ägare ut på trappen och jag kände mig manad att förklara varför jag for omkring med just en terrängbil här på småvägarna, så jag klev ur och morsade. Efter att ha tjötat en stund gick jag tillbaka till bilen och rev mig i mössan på vägen över hur jag nu skulle få kärran därifrån. Pinsamt att behöva be om hjälp. Men - inga problem! Bilen levde upp till ryktet, backade över vägen utan protest och så var jag därifrån. Sen testade jag bromsarna (högväxel, "ej knapp"), ingen framhjulsdrift. Halkade som en smörklick i snön...

 

Idag provade jag igenom funktionen för framhjulsdriften. Ventilen bakom passagerarstolen klonkar när jag trycker på knappen, så själva rörelsen finns. Med tändning på men motor stilla, tryckte jag ner bromspedalen och lite längre ner klonkade ventilen igen, så bromsfunktionen finns där. Vad är det då för fel??? Drog loss slangen från klockan på fördelningslådan, ljudligt pys. Så höll jag fingret för slangänden och trots att motorn var avslagen, och ventilen rimligen bör ha släppt igenom det vakuum som fanns tillgängligt, så fortsatte det bygga vakuum när jag höll fingret för slangänden. Är det normalt? Är det nästan stopp nånstans, så det tar tid att bygga tillräckligt med vakuum för funktionerna istället för att det skulle vara fritt fram så framhjulsdriften slår i på en gång? Det drev ju fram när jag kom tillbaka till bilen när jag tjötat färdigt med bonnen, så det tyder ju på att ger man det lite tid, så går driften i. Mindre bra om det dröjer en stund och bakhjulen hasar helt rotationslöst efter vägen, medan framhjulen roterar, så plötsligt smäller driften i... Inget jag vill uppleva.

 
omega24v2006-11-26 23:37:19
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Mindre bra om det dröjer en stund och bakhjulen hasar helt rotationslöst efter vägen, medan framhjulen roterar, så plötsligt smäller driften i... Inget jag vill uppleva.

 

 

JO det verkar ju kul smiley36.gif men farligt smiley13.gif hoppas du hittar felet mvh hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst seekoman

Framhjuls driften kräver väll inget vakum för att gå det är det krävs ju bara för att den ska koppla ur.

 

Kan det vara skit i det lilla röret som sitter på ventilen som ska släppa in luft då du vill att det ska driva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Isärtaget, fyllt med 5-56 som fick stå och dra i båda rörstumparna, slangen ner till klockan på lådan och själva mangetventilen. Efter en halvtimme blåste jag ur rör och slang å det hårdhäntaste och lite varsamt i ventilens tre anslutningar. Ur ventilationsröret floppade det ut skapligt med gegg, säkerligen orsaken till missfunktionen.

 

Försiktigt ansluten till kablarna på bilen (ingen generator) och tändningen på, så klonkade ventilen som förut. Jag provade blåsa i ventilationsanslutningen då framhjulsdriftsknappen var intryckt, utbåset blev i anslutningen mot klockan på lådan, korrekt! Lågt motstånd med, vad jag kunde bedöma. Då knappen var utsläppt konstaterade jag att det var tvästopp i ventilationsanslutningen, men genomgången från vakuumsystemet var öppen.

 

Så nu torde grejorna fungera om det inte är nåt annat knas! Får prova så snart maskin går igen efter generatorfelsökningen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...