Gå till innehåll

Framhjulsdrift bara på lägväxel


Gäst niklas

Rekommendera Poster

Tog tag i saken och lyckades lösa problemet idag. Som vanligt när man hittat felet var det inte svårt att åtgärda. Verkar som någon tidigare ägare satt på kabelskorna i fel ordning bak vid fördelsningslådan. När dessa var på rätt plats igen fungerar både knappen och bromstryckskontakten. Det var skönt smiley1.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 59
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Japp du hade rätt  smiley1.gif

 

Har försökt illustrera hur det var kopplat nedan. Det röda ersätter det svarta på brytare nr 5. Alltså, det svarta är så det skall vara kopplat men det röda visar hur det blev nu när sladdarna satt fel. Om jag tolkar det hela rätt så borde framhjulsdriftslampan ha slocknat när bromsen tryckts ner hårt och man kör på lågväxel men det är inget jag lagt märke till. Kanske för att man har annat å tänka på dom gånger man kör på lågväxeln smiley17.gif

 

20061203_113849_felkoppling.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Hur ska kablarna sitta på själva knappen??

 

 

Jag har masssa siffror vid varje anslutning (var finns referensverket för det förresten?), och TROR jag har kopplat rätt.

 

Det jag vill ha koll på är elschemats korrelation med de faktiska siffrorna på knappens anslutningar....

 

Det är säkert nåt smart här, men jag har då inte kommit på det.

 

 

Misstänker avbrott i urkopplingen av 4WD så länge...

 

mvh

 

//E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kablarna till knappen är inte märkta utan man får gå på färgen. Knappen har siffermarkering och börjar vi med de två svartvita kablarna så är dom anslutna till 15 och 49.

De två svarta kablarna är anslutna till R och 67. På anslutning 67 är det två kablar, varav den andra går till kontrollampan för Framhjulsdrift.

 

Anm. så var det kopplat på min 13 innan jag tog bort elsystemet.

 

 

Rune M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det funkar med inkoppling genom bromskontakten, räcker det att ha hög växeln i, samt framhjulsdriften urkopplad och enbart tändningen på slagen, då skall det slå i magnetventilen som styr inkopplingen av framhjulsdriften när du trampar hårt på pedalen, sitter nog bakom passagerar stolen på din bil,  

Det behövs egentligen inte väldigt mycket kraft på bromspedalen för att den skall kopplas in, 

Det vet jag av dåliga erfarenheter av denna kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns flera bromsolyckor att räkna upp pga att alla hjulen plötsligt låser och man kanar av vägen, bla Hansen som höll på att råka riktigt illa ut, men mest stryk fick bilen..kunde gått värre.  :(

 

 Finns att läsa om man söker här på tgb.net.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo när det är halt och man bromsar, så hoppar ju framhjulsdriften i, och snurrar inte alla hjulen lika fort när det händer så får man ett "hugg" på framhjulen eller bakhjulen 

Vilket kan och har resulterat till att på 11a bilarna så kommer baken ut fort och obehagligt, å på 13 bilarna så tappar man styrningen en kort stund, och att få de runt 50 kg tunga hjulen att snurra igen tar ett ögonblick.

För min del slutade det i en meter bred ek, då jag i relativt låg hastighet tappade styrningen mitt i en kurva, när hjulen började snurra i samma hastighet som bilen hade var det lite för sent att göra något.

Men är bromsarna helt riktigt justerade och man har tätade bromsar som inte varierar i broms kraft så är det nog bra. eller vid tort väglag så är det också bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur jag har tätade bromsar då och att dom verkar vara rätt så bra justerade :) antog att det kunde ha nått att göra med oberäknelig bromsförmåga. själv brukar jag köra med 4wd knappen intryckt när jag kör på vägar där jag kan förvänta mig behöva bromsa plötsligt och det är halt.

Känner bara ett litet "ryck" då jag bromsar och alla hjulen kopplas samman. Men någon formel bil är då inte tgbn när det gäller att bromsa har hjulen väl råkat stannat så får man glatt vänta tills dom börjar snurra igen vilket tar ett tag. Inte alls samma fina känsla som när jag kör min gt coupe och duttar till på bromsen och ställer upp den lite på ställ innan kurvan för att gå på gas direkt genom hela böjjen. :)

Måste nog montera rallydäcken och ut och lufta Quattron lite på lämplig sjö eller skogsbilsväg snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur jag har tätade bromsar då och att dom verkar vara rätt så bra justerade :) antog att det kunde ha nått att göra med oberäknelig bromsförmåga. själv brukar jag köra med 4wd knappen intryckt när jag kör på vägar där jag kan förvänta mig behöva bromsa plötsligt och det är halt.

Känner bara ett litet "ryck" då jag bromsar och alla hjulen kopplas samman. Men någon formel bil är då inte tgbn när det gäller att bromsa har hjulen väl råkat stannat så får man glatt vänta tills dom börjar snurra igen vilket tar ett tag. Inte alls samma fina känsla som när jag kör min gt coupe och duttar till på bromsen och ställer upp den lite på ställ innan kurvan för att gå på gas direkt genom hela böjjen. :)

Måste nog montera rallydäcken och ut och lufta Quattron lite på lämplig sjö eller skogsbilsväg snart.

Ja det är så satans najs..

 

 Jo, det tar ett tag innan tgb hjulen får rull igen haha Jag har kanat in i snövallarna runt folkracebanan många gånger när man testat några varv efter man precis har plogat av den nyspolade isen.. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det hele...

 

Poängen med att koppla ihop fram- och bakhjulen var ju att det inte är bra om BARA bakhjulen låser, för då går det illa. Så om jag stänger av den funktionen så KOMMER bakhjulen att eventuellt låsa före framhjulen (på grund av den fundamentala mekaniken att det blir mindre last på dem) och därmed är en logdans garanterad, dvs en donut med hela kalaset, eller som vi säger: piruett!

 

OM alla hjulen låser sig samtidigt så fortsätter bilen i tangentens riktning, vilket var själva poängen. Inget hjulpar står för att ha orsakat en donut.

 

Ingen inställning, hur gärna man än vill, kommer att upphäva naturlagarna. Så om Ni har kört av vägen av den ena eller andra anledningen, är det väl värt att fundera på om det berodde på en naturlag eller att det skulle varit en fördel om bara bakhjulen hade låst istället för alla hjul.

 

Blir inte klok på detta. I vilket fall känner jag en slags tilltro till konstruktionen. Sätter man sig i skiten, så är olika tekniska lösningar en bättre eller sämre ursäkt för att det gick som det gick, men det ändrar inte på det faktum att det faktiskt gick åt skogen på grund av att föraren "blev överraskad" över "hur halt det var" eller "jag hade ingen aning om att" eller just det som hände faktiskt hade varit en stark fördel om man t.ex. hade haft mötande trafik, även om det är en bitch att hamna i diket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en fördel med att alla hjulen kopplas samman och det är att det bromsar bättre då = alla hjulen bromsar lika mycket eller står still tillsammans, för att känslan i bromspedalen på tgbn är lite.... svampig/dålig :) eller så är det en träningssak från min sida..

 

På min cupe quattro kan jag välja att låsa mellandiffen så att fram och bakaxel kopplas samman och då har jag suveräna broms egenskaper jämfört med att ha mellan diffen "öppen" då beter sig bilen lite hur som helst vid inbromsning beroende på vilket hjul som har bäst fäste. Alltid låst mellandiff på audin när jag vill kunna bromsa bra (läs leker eller kör för fort och då aldrig på allmän väg ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo du kan ha en poäng där. 

Men om inte framhjulen låst sej mitt i en kurva, så hade kurvtagningen i sej själv inte varit några bekymmer.

nu kör jag alltid med framhjulsdriften inkopplad när det är halt, just för att alla hjulen skall ha någorlunda samma hastighet. 

Det funkar kanon att bromsa då.

Ja det är lätt att skylla på tekninsk utrustning, och bortförklara naturlagarna, men det att hjulen låser sej när de inte skall är också ett faktum som hjälper naturlagarna långt på vägen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt. Jag föredrar dock att behålla styrförmågan än att hasa rätt fram vid en panikbroms eller lite halkbus. En bresladd kan man fixa i rätt hastighet och lite utrymme, med när det inte styr längre då tycker jag inte alls det är särskilt skoj. Därför skall jag koppla ur det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla får givetvis göra som dom själva vill.

vad nån konstruktör på sent 60 tal tyckte var bäst är inte speciellt relevant nu och dessutom är bilen kontruerad för att köras av puckade beväringar som förmodligen förväntades ha sämre förarkunskaper än vad vi entusiaster, som nu tagit över bilarna, har

 

Jag och många med mig tycker det är en menlös funktion som ställer till mer skada än nytta. Ett av problemen är att 4wd hoppar in vid ett alldeles för lågt bromstryck och det blir ett ryck i bilen som vid halt väglag kan få bilen att släppa i en kurva.

 

Misstänker man att det är halt har man i 4wd från början och då gör det nytta med att förhindra att hjulen låser sig

 

Viper: testa de olika alternativen vid olika nivåer av halka så sällar du dig säkert till oss som tror på att koppla ur funktionen ;)

Praktisk erfarenhet är oftast bättre än teori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag behöver mer erfarenhet, men jag är inte säker på att switchen fungerar på min, eller den är urkopplad redan.... Har inte jagat runt i hela kretsen ännu.

 

Det är naturligtvis ett s-tans otyg om funktionen försämrar kritiska situationer. 

 

Dessutom borde kontrollampan tändas även här, dvs även om den bara blinkar till så får man ju i alla fall en bekräftelse på vad som pågår snarare än att man ska spekulera i mekanikens olika läten.

 

//V

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...