Gå till innehåll

registrering av tgb11/c303 i norge


Gäst shoorthy

Rekommendera Poster

Gäst shoorthy

trenger å komme i kontakt med noen her som har registrert c303 i norge. sliter litt med å skjønne dokumentasjnskrava til mitt lokale biltilsyn. noen her som kan fortelle litt om hvordan de fikk registrert bilen sin??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg hadde heller ingen problem med å få godkjent og registrert min. Ingen anmerkning og ingen problem. Registrert min i Tønsberg. Fikk påskrift om verneverdig kjøretøy i vognkortet. Men det fikk jeg vekk etter å fått et dokument av en hyggelig man på Volvo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han heter

Tom Eirik Thomassen

Volvo Norge

Topp kar.

Skikkelig hyggelig og real. De tar noen kroner for dokumentasjonen.

Etter registrering første gang i Tønsberg var jeg oppom trafikkstasjonen her i Fredrikstad og leverte skrivet fra ham og fikk nytt og rent vognkort en stund etterpå.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Fick mailen Shoorthy.... Men jag har har bara tagit in fordon under 30-års regeln, så har ingen erfarenhet med att regga som "vanlig" bil.

Men finner du ut av det, är vi väldigt intresserade i att få sprid informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst shoorthy

etter hva jeg forstå så innebærer registrering som verneverdig kjøretøy av man ikke får forandre noe på det, alt må være som orginal, tror også det ligger en bruksbegrensning i den registreringa som sier at men kun kan bruke kjøretøyet til/fra treff og liggnende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Skall försöka mig på en tolkning:

 

Med "Verneverigt kjöretöy", menas att fordonet har ett historiskt värde. Det är alltså inte lov att göra större ingrepp på fordonet, som distansierar den från hur den såg ut från fabrik. Försäkringsbolag sätter också krav om att du inte får köra mer än 500mil/året, och endast till så kallad "söndagsåkning" och till historiska träffar...

 

Inte helt ordagrant, men nära nog vill jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst shoorthy

endelig ENDELIG!!! da er bilen på plass:) blei en aldeles finfin sivil c303. har allerede klart å kjøre tett innpå 100mil i den siden i går ( inklusiv henting i mariestad)

DSC00143.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

endelig ENDELIG!!! da er bilen på plass:) blei en aldeles finfin sivil c303. har allerede klart å kjøre tett innpå 100mil i den siden i går ( inklusiv henting i mariestad)

DSC00143.jpg

 

Passa dig för wirestyrningen så den inte sitter löst, då kan den lätt åka ur o fastna på nåt dumt ställe. Även dum placering vid terrängkörning

 

Original sitter en hylsa på kofångaren där man kan lyfta loss den o hänga den där så den kommer ur vägen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
  • 5 months later...

Tja...

 

Efter vårt samtal idag och de uppgifter som kom fram efter att jag læckte namn till dig tycker jag det verkar som om Volvo helt enkelt bestæmt sig før att sluta skriva ut dessa intyg. Då jag fick mitt blev jag upplyst om att de uppgifter som lægges till grund før dessa, inte ligger elektroniskt lagrade men i arkivskåp i någon kællare hos Volvo. Jag førstår på sætt och vis att dem inte orkar gå och leta efter dessa varje gång någon frågar då det inte længre ær någon på Volvo som arbetar med dessa bilar och dokumentation till dessa. Han som satt på detta tidigare har avgått med pension.

 

Det enda jag kan hjælpa till med ær att sæga att mitt intyg fick jag efter att sjælv ha skaffat fram de specifika reglerna som bilen skulle vara godkænd efter med hjælp av gamla dokument och info rørande gællande krav från en kamrat på Veivesenet samt ett intyg från en annan bil som mall. Detta blev sæmt till Volvo och "duplicerat", stæmplat och underskrivet.

 

Som jag sagt tidigare skall jag førsøka hjælpa dig så gott jag kan med dokument, men jag ær osæker på om exakt samma EC-direktiv gælde før en Tgb11 som før en Tgb13. De direktiv jag har i mitt intyg gæller før Tgb13.

 

 

Mitt bæsta tips till er som førsøker få någon på Volvo att skriva ut ett intyg ær att få tag på en e-mail adress till en på Volvo Lastvogner - Logostikk avd., skriv en kort førfrågan till den personen som sitter med dokumentansvar på Lastvagnar / Lastvogner och sænd ett KORREKT intyg som mall før din bil / ditt intyg. Det måste altså vara en EXAKT lik bil, annars vill dem nog inte chansa att skriva ut ett "duplikat" med annat chassienummer.

 

Mitt intyg kom till på ett likanade sætt och det blev godkænt av Veivesenet.

Jag har fortfarande inte genomført omregistrering / vask av vognkort, men fick ett førhandsbesked om att allt var i ordning. Tilkommer kun et gebyr på rundt 800.-

 

 

/// M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm jeg skjønner hva du mener :) tatanka.nu har kjøpt c303, all dokumentasjon og rettighetene av volvo lastvagnar, så visst du har dokumentene som trengs for din 13 så kan jeg høre med dem om de har for min bil også :)

 

 

Ellers løser jo eu hele problemet om ca 1-1,5års tid :)

 

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/12/349&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...