Gå till innehåll

En terrängbärgare Tgb 40 föds (byggtråd)


Gäst Malmas

Rekommendera Poster

Gäst Malmas

Hej, vi på vårat företag håller på att bygga om en scania tgb40 till en terrängbärgare, för att visa hur vi går tillväga och få tips på olika bygglösningar har vi lagt upp en byggtråd i ett annat (bärgar relaterat) forum, länk http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=3199 , har ni några idéer eller tips angående bygget är dom välkommna, annars får ni titta och begrunda.

 

Robert
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvo_viking

Nu har inte jag läst igenom hela den tråden, ska erkännas men är det rekommenderat att sätta aggregatet direkt mot ramen på en terrängbärgare? Jag skulle höra runt lite bland konstruktörer och ingengörer. Kanske behövs en bit "frihäng" längst fram för att det inte ska bli för styvt. Hur har ni resonerat kring den biten?

 

Annars ser det trevligt ut med en frambyggd terrängbärgare. Betydligt bättre viktfördelning för bärgningsjobb! Vad gäller vinchar tror jag att Bärebergs järn och maskin har en del. www.bjm.se

 

Första gången jag ser ett aggregat utan kläder för övrigt...

volvo_viking2008-05-25 20:00:28

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malmas

volvo_viking: Vi har funderat en del på de där med flex i ramen men vi har kommit fram till att skulle bli alldeles för mycket jobb att få till det på nått bra sett. Ett av problemen är att lyftbomen och stödbenen inte skulle nå ner i marken ordentligt om vi höjer upp aggregatet 1-1,5 dm över chassiramen, ett annat problem är att vi måste garantera att aggregatet sitter fast ordentligt när vi reg besiktar den, så det är enklast för oss att använda befintliga fästen som någon har räknat på en gång i tiden. Förövrigt så är detta aggregat 1 av c:a 150st som levererades till engelska armen för att just sitta på terrängchassin, så för att inte göra det för komplicerat för oss så får vi nog leva med lite mindre flex i ramen.

Robert

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvo_viking

Skulle vara väldigt restriktiv med att modifiera aggregatet såsom att förlänga stödben, osv. Då får nog något annat också förstärkas isf eftersom vridmomentet blir helt annat.

 

Vad gäller upphängningen fungerar det nog att boxa mot ramen. Vad jag däremot skulle göra är att se till att det finns utrymme för ramen att flexa från främmersta infästningen och framåt. En vass kant här orsakar snabbt rambrott. Se till att fasa snett uppåt. Min ram rör sig ganska mycket. Några 60 cm diagonala hinder är nog inte att tänka på sen. Med lite mekanisk empati ska det nog ordna sig.

volvo_viking2008-05-26 14:35:02

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malmas

 volvo_viking: Vad menar du med att boxa ramen? Ett problem med att ha bärgningsaggregatet 15cm över chassiramen är att bärgningsaggregatets hjälpram inte håller om den inte får stöd av chassiramen hela vägen, när vi lyfter bärgningsaggregatet  med kranen i framändan och den står på stödbenen bak så svankar ramen ganska mycket, så jag tror att det blir svårt att få till flex utan att det blir en jäkla massa extra jobb.

 

Robert
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvo_viking

Jag menade att det inte nödvändigtvis kommer bli problem med att montera en överbyggnation på ett sådant sätt att ramens rörelse kommer hindras. Däremot får ramen inte möta någon vass kant där som den kommer att kunna röra sig. Så som hjälpramen ser ut just nu har ni ett överhäng från främmersta infästningen. Det överhänget får inte möta ramen då det kommer att skapa en punktbelastning på lastbilens ram som kan orsaka rambrott i längden. Det finns ett antal pseudolösningar. Till exempel hade man kanske kunnat låta aggregatet luta i förhållande till ramen och sedan sätta fyra fasta och två rörliga infästningar. Med tanke på att det är bärgning vi pratar om krävs det dock ganska kompetent ingenjörshjälp för att kunna göra en beräkning. Vill du kan jag förmedla kontakt så kan du prata med någon som är en av de bästa i ämnet (om han är i livet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvo_viking

För övrigt skulle jag satsa på så stora däck och så små fälgar som Scanian medger. Ju större skillnad i storlek mellan däck och fälg desdå mer luft kan man släppa ur för att öka bärigheten. SBAT har funnits med 14.00-20 om jag inte minns fel. Michelin XML ser trevligt ut. Kanske komplettera med CTI?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malmas

volvo_viking: I dag har vi pratat med en som byggde dessa bärgningaggregat till militären och han sa att dom monterade alla aggregat lika oavsett om det var ett terrängchassi eller inte, han är en glad pensionär idag och han kommer och tittar på bygget om någon vecka. angående däcken så får det nog bli orginaldimensionen tills dom är utslitna, jag har även skaffat 6st extra däck, så det lär dröja ett tag innan dom är slut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malmas

Jag har bärgat 3st olika grävmaskiner och 1st skogsmaskin på detta sättet, det funkar över förväntan, men vi gör bara så här när det inte går att komma dit med någon större bärgningsbil, för det tar några timmar att rigga allt. Fast när tgb,n är färdig så lär vi ju inte behöva använda toyotan så många gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Verkligen ett elegant sätt att utnyttja kraften! I jämförelse kan man ju montera en liten ATV-vinsch på en 13-bil och använda block med flera hjul och göra omtag. Det blir ju "inte lika fräsigt" på en terrängträff där allt ska gå så fort, men väger mycket mindre. Ser fram mot när ni börjar använda 40:n!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malmas

Ett problem när man bara har en liten vinch och blockar den flera gånger är att det måste gå så mycket wire på trumman annars kommer man ju "ingenstans" på ett drag, exempel om man vill dra en bil  5meter och har en 1ton winch och vill ha 5ton dragkraft så går det åt 25m wire, och man vill ju gärna stå en bit ifrån med bilen också, men det löses ju enkelt med en grövre förlängnings wire som klarar 5ton. en annan sak som endel kanske inte tänker på är att det är bara på första varvet på vinchtrumman som vinchen drar max, sedan tappar den dragkraft för varje varv wiren lindas på, på yttersta varvet drar vinchen bara några hundra kg.

 

Robert
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst volvo_viking

Nackdelen med TGB30/40 däck är att det är en låg profil på dem men det märker du snart om det fungerar eller inte. Profilen bestämmer i stor grad hur mycket luft man kan släppa ut.

 

Funderade en stund på schemat över bärgningen. Fick inte ihop det matematiskt men vi tänker olika. Resultatet blev det samma... Jag räknade 2x3x2.

/J

 

volvo_viking2008-06-21 10:21:35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst africa
volvo_viking: Vi har funderat en del på de där med flex i ramen men vi har kommit fram till att skulle bli alldeles för mycket jobb att få till det på nått bra sett. Ett av problemen är att lyftbomen och stödbenen inte skulle nå ner i marken ordentligt om vi höjer upp aggregatet 1-1' date='5 dm över chassiramen, ett annat problem är att vi måste garantera att aggregatet sitter fast ordentligt när vi reg besiktar den, så det är enklast för oss att använda befintliga fästen som någon har räknat på en gång i tiden. Förövrigt så är detta aggregat 1 av c:a 150st som levererades till engelska armen för att just sitta på terrängchassin, så för att inte göra det för komplicerat för oss så får vi nog leva med lite mindre flex i ramen.

Robert

 
[/quote']

 

intressant bygge!

 

Är nog inga problem med att fästa aggregatet direkt i ramen, har erfarenheter från tgb40 med monterat bergflak, ramen för bergflaket är monterat direkt i ramen. Ok lite mindre flex blir det men vi upplevde inte att terräng egenskaperna försämrades, det var heller inga problem med sprickbildningar eller andra skador på ramen, däremot kan du få problem med sprickor i aggregatets ram, vi hade sprickbildning i bergflaksramen på en av bilarna. På bilarna med orginalflak hände det att ramen böjde sig mellan 2a och 3e axeln men det berodde på rejäl överlast...

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 months later...
Gäst H.Hansen

Huuu jag ryser i min gamla bärgar märg PDT_Armataz_02_39.gif

Har tagit mej tid att läsa igenom hela byggtråden, kan bara säga ett jag är imponerad,

Bygde om ett tungagregat för en massa år sedan och har en aning om vilket jobb det är.

Ni har gjort ett jätte fint arbete, denna bil kommer ni få stor nytta av och mycket nöje med att arbeta med.

Kan bara gratulera till en super bil PDT_Armataz_02_02.gif

Gammal Falkbärgare från gävle-sandviken-hofors

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...