Gå till innehåll

En terrängbärgare Tgb 40 föds (byggtråd)


Gäst Malmas

Rekommendera Poster

Huuu jag ryser i min gamla bärgar märg PDT_Armataz_02_39.gif

Har tagit mej tid att läsa igenom hela byggtråden' date=' kan bara säga ett jag är imponerad,

Bygde om ett tungagregat för en massa år sedan och har en aning om vilket jobb det är.

Ni har gjort ett jätte fint arbete, denna bil kommer ni få stor nytta av och mycket nöje med att arbeta med.

Kan bara gratulera till en super bil [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

Gammal Falkbärgare från gävle-sandviken-hofors

 

Tackar, Ja det var mycket mer jobb än vad vi kunde ana, det har gått åt mycket tid att fundera ut olika lösningar Tex. hur vi skulle konstruera främre fästerna till hjälpramen, eftersom vi ville behålla möjligheten till maximalt flex. Vi provade först en variant för att styra upp hjälpramen i förhållande till chassiramen men det blev inte tillräckligt exakt styrning, 2mm fel och sprintarna gick inte att få dit. Så det blev till och tänka om, vi fick lägga till styrplattor bakom hjälpramfästerna så nu är det bara att dra i hopp hjälpram och chassiram med kolvarna och sätta i sprintarna oavsätt hur det lutar, bara det där tog några veckor att klura ut. Vi har även valt att försöka att testa det vi har konstruerat och byggt så att det verkligen fungerar, vilket också tar mer tid än man tror. Nästa vecka går den på lack av chassi och hytt, sedan kan vi förhoppningsvis börja att slutmontera den.

Skåpen får vi först efter nyår, så det tar ett tag till innan den är helt färdig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Hmmm såg i byggtråden att det skulle monteras frontvinsch. Är originalvinschen borta??? Går ju annars både framåt o bakåt.

 

Ja orginalvinschen tog vi bort, vi behövde kraftuttaget till hydraulpumpen. Sedan är ju en mekanisk vinch inte lika bra som en hydraulisk.

 

Robert
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu började jag fundera. På vilket sätt är inte en mekanisk vinch lika bra som en hydraulisk?

 

Det jag tänkte på i första hand är att vi skall ha radiostyrning på den, och att det blir betydligt bättre kontroll när man vill "smyga" cm för cm.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är även enkelt att momentbegränsa en hydraulvinsh med en överströmningsventil, en mekanisk vinsh med en ihopfrusen smatterkoppling efter ett vinterbad ger sig inte innan nånting går sönder, i mitt fall blev valpen ramsned.

Mvh/Dex
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Nu började jag fundera. På vilket sätt är inte en mekanisk vinch lika bra som en hydraulisk?

 

Det jag tänkte på i första hand är att vi skall ha radiostyrning på den' date=' och att det blir betydligt bättre kontroll när man vill "smyga" cm för cm.
[/quote']

 

Ja och så mycket säkrare med radiostyrning. Ofta sitter ju spak skåpen bak på sidorna på tungbärgare, Ja det gör de väll på de flesta bärgare föresten, men där är det inte så roligt att stå om något släpper och stora wiren kommer farandes.

Så en möjlighet att placera sej säkert är att föredra än att blint vara bunden till spakskåpet när man börjar dra PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Innan jag börjar. Ursäkta min svorska. :-) Jag är norsk.

Jag läste heal tråden om bygget. Jag visste inte heller at det var så många saker å tenka på med en bärgare. Mycket interessant. Snygg bil.

 

Jag är ingen bilkonstruktör (men har byggt nogra segelbåtar :-). Ändå er det fascinerande att tänka på dom olika problemen. Jag tycker eran prioritering av att ramen måste få vrida seg är rätt. TGB 40 är säkert en mycket bra terrängbil även med helt styv ram, äftersom akslorna kan röra seg ekstremt mycket, jämförd med mer ordinära 4wd.

 

Men orsaket til att bygge et fördon som det här måste ju vara at man vil ha inte bare bra, men det bäst möjliga! Om man tittar på bilder av TGB iterräng i eran tråd och andra ställen, kan man se at dom vrider seg rejält! Att helt styva av det, måste definitivt ge en mycket merkbar ändring av främkomligheten. Och som nämnd av andra, risken är stor at avstyvningen ville gett oförutsedda överlastar andra ställen i TGBn.

 

Eran lösning på främra fästen ser goda ut. Om man skulle tänka på nån alternativ, kunde det va å titta på Mercedes Unimog varianten. Unimog räknas för nåt av det mest terränggåande som finns, och lägger stor vikt just på at hela fördonet ska vrida seg ekstremt mycket. Det betyder at all innfästning av motor, drivverk, hytta, plan, osv måste va styva nog för å bära egna laster, och alla fästen flexa väldigt mycket .

 

Detta har dom löst med et genialt enkelt princip. Alla deler på fördonen har 3-punkts fästen. Ingen fjädring i dom, men fästen tillåter vridning. Motorn har bare tre fästepunkt. Planet. Hyttan. Allt. Ergo kan ramen vrida seg så mycket den vill. Trepunktfästen håller aldri imot, samtidig som allt står stabilt fast.

Et bord med tre ben står alltid stadigt...

 

Ni har säkert tittat på det principet redan, men det fascinerar meg, så jag tyckte det var interessant å nämna i en så relevant tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag börjar. Ursäkta min svorska. :-) Jag är norsk.

Jag läste heal tråden om bygget. Jag visste inte heller at det var så många saker å tenka på med en bärgare. Mycket interessant. Snygg bil.

 

Jag är ingen bilkonstruktör (men har byggt nogra segelbåtar :-). Ändå er det fascinerande att tänka på dom olika problemen. Jag tycker eran prioritering av att ramen måste få vrida seg är rätt. TGB 40 är säkert en mycket bra terrängbil även med helt styv ram' date=' äftersom akslorna kan röra seg ekstremt mycket, jämförd med mer ordinära 4wd.

 

Men orsaket til att bygge et fördon som det här måste ju vara at man vil ha inte bare bra, men det bäst möjliga! Om man tittar på bilder av TGB iterräng i eran tråd och andra ställen, kan man se at dom vrider seg rejält! Att helt styva av det, måste definitivt ge en mycket merkbar ändring av främkomligheten. Och som nämnd av andra, risken är stor at avstyvningen ville gett oförutsedda överlastar andra ställen i TGBn.

 

Eran lösning på främra fästen ser goda ut. Om man skulle tänka på nån alternativ, kunde det va å titta på Mercedes Unimog varianten. Unimog räknas för nåt av det mest terränggåande som finns, och lägger stor vikt just på at hela fördonet ska vrida seg ekstremt mycket. Det betyder at all innfästning av motor, drivverk, hytta, plan, osv måste va styva nog för å bära egna laster, och alla fästen flexa väldigt mycket .

 

Detta har dom löst med et genialt enkelt princip. Alla deler på fördonen har 3-punkts fästen. Ingen fjädring i dom, men fästen tillåter vridning. Motorn har bare tre fästepunkt. Planet. Hyttan. Allt. Ergo kan ramen vrida seg så mycket den vill. Trepunktfästen håller aldri imot, samtidig som allt står stabilt fast.

Et bord med tre ben står alltid stadigt...

 

Ni har säkert tittat på det principet redan, men det fascinerar meg, så jag tyckte det var interessant å nämna i en så relevant tråd.

[/quote']

 

Tack så mycket, Vi har tittat på det där med 3-punkts fästen och kommit fram till att det hade nog varit bästa lösningen, men problemet i vårat fall är att hjälpramen på bärgaraggregatet var tvunget att "sväva" 15cm över chassiramen utan att få stöd av varandra, och jag tror inte hjälpramen skulle klara den påfrestningen utan en rejäl förstärkning, så därför övergav vi den idén.

 

Robert
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäddrar va fin den blir!

Kommer man att få se den på någon offroadträff i framtiden?

Vore skoj att se den in real life så att säga' date='

//Danne
[/quote']

 

Det är väl inte helt omöjligt, Men det är väl inte på så många träffar som lastbilar är välkommna på grund av storleken? Finns det någon årlig träff inom 10-15mil från kungsör som man får åka med tunga lastbilar?

 

Mvh

Robert
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst H.Hansen

Ruggigt bygge Det blir en riktig skönhet av den gamla tgb 40 bilen

Fy 17 vilket jobb ni har lagt ner, men helt klart värt att satsa på glasfiberskåpen, man har ju sett ett och annat sönder rostat skåp på bärgningsbilar, även bytt de, inget roligt,

Ja blir inte det Kungsörs finaste tung bärgare så vet inte jag PDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst Toolman

Är du säker på att det inte sitter en extra led mellan hytt och skåp  PDT_Armataz_02_28.gif Det ser ut som ni håller på att göra korkskruv av ramen.  Den flexar onekligen bra trots att ramen måste blivit uppstyvad av att få bärgningsaggregatet monterat.

Toolman2009-07-20 10:33:35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...